Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • '225 jaar expertise, maar ook in vegan zijn we helemaal mee'

'225 jaar expertise, maar ook in vegan zijn we helemaal mee'

  • 04/05/2022

'225 jaar expertise, maar ook in vegan zijn we helemaal mee'

Van vele markten thuis zijn, is een gave die niet in het minst opgaat voor Kreglinger Europe. Met 225 jaar expertise voorziet het spelers in de voedingsindustrie, cosmetica- en farmafabrikanten tot zelfs producenten van gewasbeschermingsmiddelen van essentiële bestanddelen. Al houdt zijn rijke geschiedenis de historische nummer 1 in het Antwerpse handelsregister én medegrondlegger van de Antwerpse Kamer van Koophandel allerminst tegen om mee te evolueren met z’n tijd.

‘Natuurlijk is de huidige geopolitieke situatie een domper, want Oekraïne was voor ons een groeimarkt. Anderzijds hebben we Antwerpen meegemaakt onder Frans en Nederlands beleg, nog voor het ontstaan van België. Bij de slag van Waterloo bestonden we al ruim 30 jaar. Daarna hebben we beide wereldoorlogen gekend en waren er nog heel wat andere implicaties, onder meer tijdens de Congocrisissen in de zestiger- en negentigerjaren. Het bedrijf heeft dus wel al wat stormen doorstaan’, merkt CEO Wim Arnouts op, wanneer hij mogelijke obstakels voor Kreglinger Europa in de huidige economische context afweegt. Op het eerste gezicht zou je denken dat het pad van de gespecialiseerde distributeur van waardevolle ingrediënten en producten daarmee bezaaid ligt, in een periode van oorlog op het Europese continent, beperkte beschikbaarheid van grondstoffen en logistieke issues met navenante transportprijzen tot gevolg. Maar het roemrijke familiebedrijf weet daarmee om te gaan, vanuit zijn rijke geschiedenis van ruim twee eeuwen. Dat verhaal begon in 1797, wanneer de protestantse broers Georg en Christian Kreglinger een handelsfirma opstartten in Antwerpen.

Wim Arnouts: ‘Religieuze spanningen hadden hen als kinderen van een textielhandelaar uit Zuid-Beieren naar Antwerpen doen vluchten. Na de blokkade van Antwerpen waren ze er meer dan welkom om de economie terug aan te zwengelen. In de beginperiode was Kreglinger actief in de délainage, het wegwassen van wol van de huid van geslachte schapen. Scheerwol vermengen met de vezels van die bekomen wolresten zorgt voor een veel sterkere draad. Binnen de firma is dat altijd een belangrijke activiteit gebleven, tot op vandaag trouwens nog steeds in Australië en Nieuw-Zeeland. In de textielindustrie in Europa maakte eind jaren 1960 de synthetische vezel opmars. Door onze samenwerking voor de levering van wol, kregen we van textielbaronnen toen de vraag om hen ook te voorzien van ingrediënten voor de productie van die nieuwigheid.’

We spitsen ons liever toe op producten waar het anderen ontbreekt aan technische kennis, het netwerk of het geduld om de ideale partner voor de klant te kunnen zijn.

Wim Arnouts, Kreglinger Europe

Mee de gulden middenweg zoeken

Met klanten in de voedingsindustrie of de farma staat een nieuwe samenwerking bij Kreglinger Europa vaak synoniem aan een traject van jaren. ‘In deze sectoren staat productontwikkeling al snel voor een lang proces. In de farma kan dat zelfs oplopen tot tien jaar. Desondanks gaan we liever mee in een technisch uitdagend verhaal dan in een ontwikkelingstraject dat in nauwelijks enkele maanden leidt tot een verkoopbaar eindresultaat. Wat makkelijk ontstaat, is ook snel weer af te voeren. Bij een succesvolle ontwikkeling die meer tijd heeft gevraagd, heb je meer zekerheid dat je er voor langere tijd een klant bij hebt’, stelt Wim Arnouts. ‘Waar merken vroeger vooral zelf hun product ontwikkelden, zien we de jongste jaren wel dat ze hun ideeën toevertrouwen aan productontwikkelaars. Die vragen bij ons na welke mogelijkheden wij zien om tot een onderscheidend product te komen. Opnieuw zijn wij dan met onze technische kennis een belangrijke go-between. Uiteraard geven merken hun kennis niet zomaar uit handen. Omdat niemand door die verschuiving nog de volledige kennis heeft, zijn we nog meer dan vroeger het aanspreekpunt voor zowel marketeer, productontwikkelaar als producent. Op basis van hun informatie zoeken we dan mee naar de gulden middenweg tussen de nodige hoeveelheid van een ingrediënt dat marketinggewijs als troefkaart kan worden uitgespeeld en de betaalbaarheid van het eindproduct. Terwijl productontwikkeling vroeger heel wat geheimdoenerij inhield, weten we vandaag misschien wel het meest van alle betrokkenen.’

Nergens beter dan Antwerpen

Al verandert de business duidelijk, 225 jaar na zijn start is Kreglinger nog steeds verknocht aan Antwerpen. ‘Logistiek gezien is deze stad het centrum van Europa van waaruit je de meeste inwoners bereikt, ongeacht de perimeter. Het merendeel van onze klanten bevindt zich in Amerika, Zuid-Amerika, Canada en China. Stuk voor stuk zijn ze zeer te spreken over de ongelofelijke toegang tot Europa via Antwerpen’, weet Wim Arnouts. ‘Voor onze business is onze locatie essentieel en die is uitstekend. Het komt er dus vooral op aan om dat te combineren met de juiste diensten. Doorheen onze geschiedenis hebben we om allerlei redenen tegenslagen meegemaakt. Die hebben ons wel geleerd dat we meer dan een been nodig hebben om op te staan, met continuïteit voor ogen. Elke dag weegt onze geschiedenis een beetje zwaarder. En niemand hier wil het laatste hoofdstuk van dit verhaal schrijven. Dus moeten we ervoor zorgen dat er een visie en een pipeline met ideeën en toekomstige ontwikkelingen zijn waarmee de volgende generaties voort kunnen. Zo werken we bijvoorbeeld sinds een twaalftal jaar actief op de ontwikkeling van afgewerkte producten. Met onze ervaring en knowhow, zien we daar commercieel kansen. Al moeten we anderzijds vaststellen dat de strikte Europese regelgeving verstikkend werkt. Van een kleiner bedrijf vergt het naast tijd ook procentueel een groot stuk van de omzet om voortdurend mee te blijven.’

Meer weten: www.kreglinger.com

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

AW_Welt_6stappenplan
AW_Digitalisering
AW_Welt Whitepaper Inclusieve leidinggevende