Skip to main content
  • Nieuws
  • 2020: hét jaar van marketing automation

2020: hét jaar van marketing automation

  • 14/01/2020

De kans is groot dat je al eens hebt horen spreken over marketing automation. Maar heb je daarna ook verder onderzocht wat het is? Indien ja, heel goed! Indien nee, dan raden we je aan om dit artikel zeker verder te lezen. Marketing automation is namelijk de volgende vernieuwingsgolf binnen marketing. Toch zetten nog niet veel bedrijven erop in. Dus hoe sneller jij ermee begint, hoe meer voorsprong je kunt nemen!

Wat is het?


Simpel gezegd ga je bij marketing automation gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads aan je te binden. Hoe? Door op het juiste moment de juiste informatie naar de juiste persoon te sturen. De kern van marketing automation? Gepersonaliseerde content.

Want het draait allemaal om de buyer journey van de klant (i.e. het proces dat de klant doorloopt vóór de verkoop). Door de verwerking van data bepaalt marketing automation waar in die journey je klant zich bevindt (ontdekt hij je product nog maar pas of denkt hij er al over na om het te kopen). Zo kan jij de klant met de juiste triggers verder door de journey loodsen, tot aan de eindhalte: de aankoop.

“Marketing automation draait om de juiste informatie naar de juiste persoon sturen op het juiste moment.”


Hoe werkt het?


In theorie klinkt het allemaal best ingewikkeld, maar een praktijkvoorbeeld maakt al snel een en ander duidelijk. Stel: je stuurt een mailing uit over product X, Y en Z. De geadresseerde klikt verder op product X en leest hierover meer op de website. Je kunt dan later een automatische opvolgmailing sturen met een meer relevante boodschap: geen informatie meer over alle producten, maar enkel over product X.
 
Nu worden dit soort lijsten voor e-mailings vaak nog handmatig samengesteld. Met automation gaat dit veel sneller, waardoor je minder tijd spendeert aan het onderhoud van de e-mailings en meer tijd kunt geven aan de optimalisatie ervan.
 

Waarom moet ik het gebruiken?


In de eerste plaats is marketing automation de ideale manier om meer leads te converteren. Maar daarnaast verlicht het ook de workload van marketeers. Volgens e-commercespecialist ISM e-Company spendeert een marketeer gemiddeld 80% van zijn tijd aan repetitieve taken en slechts 20% aan echt strategische taken. Met marketing automation zouden deze cijfers kunnen omdraaien.

Ben je geïnteresseerd? Dan raden we je aan om eens te kijken naar de tool Sharpspring. Hiermee kan je gedragsgebaseerde e-mailings maken (zoals we hierboven omschreven), social media optimaliseren en zelfs dynamische landingspagina’s maken. Dat laatste houdt in dat twee verschillende mensen – met dus verschillende datapatronen – twee verschillende versies zien van dezelfde webpagina. Volledig afgestemd op hun voorkeuren. Geen sci-fi, wel Sharpspring. 
 

- Powered by Hands

 

Proximus
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Altez 0110
Welt white paper
IMU - Sport Vlaanderen
Ontdek onze vacatures!
Gosselin
Plan je bezoek in ons Experience Center!