112 Vlaamse bedrijven gehuldigd voor Charter Duurzaam Ondernemen

03/10/2018 , Tom Demeyer - Woordvoerder Voka - tom.demeyer@voka.be

Vandaag, 5 oktober, worden 112 Vlaamse bedrijven in de spotlights gezet voor het behalen van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). Een initiatief van Voka in samenwerking met Liesbeth Homans, Vlaams minister van Sociale Economie, en MVO Vlaanderen. De bedrijven krijgen de erkenning omdat ze vorig jaar bijvoorbeeld hun wagenpark hebben vergroend, hun CO²-uitstoot hebben verminderd of hun omgeving hebben betrokken bij hun bedrijfsvoering.

Willemen Groep, P&V Elektrotechniek, De Charter Duurzaam OndernemenWatergroep, ON Semiconductor en PepsiCo Veurne/Veurne Snack Foods: het zijn maar enkele bedrijven die op 5 oktober – op de Dag Duurzaam Ondernemen – gehuldigd worden in het Vlaams Parlement. Ze worden in de spotlights gezet voor het behalen van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Elk voor hun eigen project.

Zo heeft Willemen Groep vorig jaar een project opgezet om het rijgedrag van zijn chauffeurs nauwkeurig op te volgen zodat die zuiniger rijden. Bij P&V Elektrotechniek stellen ze bedrijfsfietsen ter beschikking, en is er ook een onderhoudsplan voor de fiets. De Watergroep zet in op het promoten van kraantjeswater bij events voor kinderen. En bij ON Semiconductor besparen ze 240 Mwh per jaar door een betere isolatie van een aantal ovens. Pepsico Veurne/Veurne Snack Foods is er dan weer in geslaagd om van niet-gedroogd zuiveringsslib een bodemverbeteraar te maken.

“Allemaal heel verschillende projecten maar ze kaderen in de zeventien doelstellingen die de Verenigde Naties hebben vastgelegd. Die doelstellingen moeten bedrijven en burgers helpen om duurzaam te werken tot 2030 en verder. Een evaluatiecommissie gaat na of bedrijven de doelstellingen hebben gehaald”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Voor 112 bedrijven is dat het geval. Ze hebben meer dan 1.800 acties ondernomen (in bijlage). Ze worden op 5 oktober gehuldigd voor het behalen van het charter.

Imagoboost

Uit een recente enquête van Voka blijkt dat zo’n 60 procent van de bevraagde ondernemingen ‘duurzaam groeien’ aanstipt als de belangrijkste uitdaging voor de komende jaren. Het thema staat daarmee nog hoger dan het aanwerven van personeel (43%) en het inzetten op innovatie (36%).

“Wie het charter krijgt, geeft het imago van zijn onderneming een serieuze boost. Een bedrijf dat drie jaar achter elkaar succesvol een traject aflegt, kan uitpakken met een certificaat van de Verenigde Naties. Dat geeft je onderneming internationale allures en uitstraling”, zegt Hans Maertens.

“Maar niet alleen voor het imago engageren bedrijven zich. Klanten, leveranciers en werknemers verwachten almaar vaker dat de gevraagde producten en diensten in faire omstandigheden worden gemaakt en geleverd. Met respect voor mens en milieu”, zegt Myriam Heeremans, coördinator van het VCDO-charter bij Voka vzw. “Als werkgeversorganisatie ondersteunt Voka bedrijven die werk willen maken van een meer duurzame bedrijfsvoering. We doen dit in samenwerking met CIFAL Flanders/UNITAR, het internationale trainingscentrum van de Verenigde Naties dat inzet op duurzaam management. Het is ook de instantie die ondernemingen het internationaal erkende UNITAR-certificaat kan toekennen.”

Primeur

Wat mag je nog meer verwachten vandaag? De deelnemers krijgen in primeur de Sustatool te zien. Die bestaat uit een methodiek en een online applicatie die grote en kleine bedrijven helpt om je bedrijf duurzaam te maken. De tool is ontwikkeld door Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Vlaanderen. Nog twee andere tools - door Voka ontwikkeld - worden toegelicht: de ‘SDG Roadmap’ en de ‘stakeholdertool’. Het zijn allemaal praktische toepassingen om duurzaam ondernemen te verankeren in de bedrijfsvoering.

Ook keynotespreker Jan Jonker, expert in nieuwe duurzame businessmodellen en hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, zal spreken. Hij gelooft vooral in de mens als motor om duurzaam te ondernemen. “Het Klimaat-akkoord is 5% van het verhaal en de techniek is 20%. De overige 75% is sociale innovatie. De vraag is vooral: hoe krijgen we de burger mee?”

Voor een overzicht van het volledige programma:

https://www.voka.be/dagduurzaamondernemen