Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Zezelen, het nieuwe innoveren

Zezelen, het nieuwe innoveren

  • 05/12/2023

Als innovatie-expert stimuleert en inspireert Sara Pieters al meer dan twaalf jaar managers en ondernemers. Met haar kennis en passie helpt ze hun organisaties bij het ontwikkelen van hun creatief en innovatief potentieel. Ze bundelde haar ervaringen én hands-on tips in het boek Zezelen, het nieuwe innoveren. “Mijn boek combineert de theorie van een apart en vernieuwend innovatieconcept met concrete tools om deze in de praktijk te brengen”, zegt Sara Pieters. “Het is een boek voor ondernemers en managers die bewust uitgedaagd willen worden. Die anders en duurzaam willen denken, doen en dromen.”

Een zezel, moest je het je afvragen, is een zeer zeldzame kruising tussen een zebra en een ezel. Normaal gezien paren deze dieren niet samen, maar het feit dat de dieren toch bestaan is een bewijs dat niets onmogelijk is. “Voor mij is de zezel dé metafoor voor een out-of-the- box denkende business”, vertelt Sara Pieters. “Het dier symboliseert het durven denken in alternatieven en bewijst dat een vernieuwende bedrijfskoers geen ver-van-mijn-bed-show is. Zezelen is daarom de perfecte naam voor mijn innovatiemethode en mijn bedrijf dat de naam Red Zezel draagt. Met mijn bedrijf help ik organisaties hun creatieve potentieel te ontwikkelen. Dat is heel belangrijk, omdat creativiteit een echte 21st century skill is en een basiscompetentie bij het oplossen van complexe uitdagingen. Het is de potgrond voor innovatie en zorgt voor meer werkgeluk en efficiëntie. De insteek is telkens heel divers. Soms proberen we de bedrijfscultuur aan te pakken of het businessmodel bij te sturen, maar vaak is er een concreet doel: het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuwe dienst. Zo’n traject vraagt om de betrokkenheid van iedereen binnen een organisatie.

Het management moet overtuigd zijn van de noodzaak en helemaal open staan voor het proces. Zij moeten het kader scheppen en de richting bepalen. Maar ook de medewerkers – op ieder niveau – bepalen mee het succes van een innovatietraject. Het is mijn taak om bij iedereen binnen een organisatie de creativiteit aan te wakkeren en zo competenties – zowel individuele als competenties op bedrijfsniveau – naar boven te halen en te ontwikkelen die eerder over het hoofd gezien werden. Bijvoorbeeld out-of-the-box denken, doorzettingsvermogen en veerkracht.”

“Creëer een bruisende omgeving waarin mensen, ideeën én dromen maximaal kunnen floreren”

Sara Pieters

Wil om te veranderen

Sara Pieters noemt zichzelf een creativiteits- en innovatiekatalysator. “Door mensen anders te laten denken en doen, haal ik competenties naar boven die altijd al aanwezig waren, maar simpelweg niet gebruikt werden”, legt de innovatie-expert uit. “Ik creëer tijdens mijn sessies een bruisende omgeving waarin mensen, ideeën én dromen maximaal tot uiting komen. Er zijn verschillende manieren om een innovatietraject binnen je organisatie aan te pakken. Dat kan via een intensief en diepgaand traject van enkele weken of maanden. Maar je kan ook al starten met een workshop van enkele uren. Het is vooral belangrijk dat de wil om te veranderen bij iedereen aanwezig is en dat alle betrokkenen oprecht geloven in hun eigen sterk innovatievermogen.”

Futureproof

Er zijn dus verschillende manieren om een innovatietraject aan te pakken. “Ikzelf gebruik een heel arsenaal aan tools en methodes om organisaties te helpen bij hun transformatie”, licht Sara Pieters toe. “Ik ontwikkelde intussen met het Zezelen ook mijn eigen unieke methode. Wanneer bedrijven mijn hulp inroepen, bekijk ik steeds case per case welke aanpak de beste is. Zezelen is meestal de aanpak wanneer een ondernemer zijn bedrijf futureproof wil maken. We vertrekken dan vanuit de goede intentie, vanuit het hart. Zezelen gaat over passie, over positief denken, over wij-denken en over concreet bijdragen aan een mooiere en duurzamere wereld.”

Creativiteit. Hoe? Zo!

Sara Pieters werkte recent ook mee aan een nieuwe versie van de innovatieklassieker ‘Creativiteit. Hoe? Zo!’. Dit boek – oorspronkelijk van Igor Byttebier – kreeg met de hulp van Pieter Daelman en Sara Pieters een complete make-over. “Het boek geeft de lezer een rondleiding in het eigen denken”, weet Sara Pieters. “Met de actuele cases en krachtige technieken die we toevoegden is het opnieuw het basisboek voor iedereen die zijn of haar creatieve pad wil vormgeven.”

“Het oorspronkelijke boek dateert van 2002”, vertelt Sara Pieters. “Het was toen baanbrekend op het gebied van creativiteitsmanagement en heeft heel wat mensen de ogen geopend. Om meer dan twintig jaar later – samen met de auteur – een compleet nieuwe versie uit te werken, was een hele eer. We hebben het werk een volledige make-over gegeven. De inzichten van toen zijn herwerkt naar de hedendaagse bedrijfswereld en we hebben met z’n drieën samengebracht wat we zelf inspirerend vinden. Het is een toepassingsboek, een echt doeboek. In dit boek vind je alleen wat werkt. Het is een selectie van diverse actuele tools en technieken, die je als ondernemer op een breed scala van topics en in verschillende settings kan toepassen.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie