Skip to main content
  • Royal Botania ontwerpt en produceert kwaliteitsvol tuinmeubilair

Royal Botania ontwerpt en produceert kwaliteitsvol tuinmeubilair

  • 03/05/2021

Het Belgische outdoor merk Royal Botania uit Nijlen is een absolute topper in zijn sector en heeft een uitstekende reputatie opgebouwd. Het bedrijf van stichter en creatief brein Kris Van Puyvelde staat wereldwijd bekend als een kwaliteitsvolle producent van originele tuinmeubelen, parasols en tuinverlichting. “Ons bedrijf is de afgelopen decennia mee geëvolueerd met de tuinen en terrassen”, zegt CEO Kris Van Puyvelde.  “Onze tuin is vandaag – zeker in deze coronatijden – uitgegroeid tot een extra leefruimte, een volwaardig deel van het huis. Mensen gaan daarom bijna vanzelfsprekend op zoek naar mooie meubelen en accessoires met optimaal comfort."

Op het moment dat Kris Van Puyvelde in 1992 – toen nog samen met zijn jeugd vriend Frank Boschman, die intussen een stille vennoot geworden is – de firma K&F International oprichtte, werden onze tuinen nog een beetje stiefmoederlijk behandeld. “Er waren niet zoveel leuke tuinmeubelen op de markt en de aankleding van de tuin was voor veel mensen ook helemaal niet zo belangrijk”, vertelt Van Puyvelde. “Lelijke witte plastieken stoelen en tafels waren zo’n beetje de norm toen. Daarom kregen wij – na een bezoek aan een beurs – het idee om tuinmeubelen uit teak uit Indonesië te importeren. Toen de eerste container arriveerde zagen we onmiddellijk dat de kwaliteit van die meubelen beter kon. Maar desondanks verkochten ze wel zeer vlot. Er was dus duidelijk een markt voor buitenmeubilair met meer karakter. Om dat de geïmporteerde meubelen ook net iets te traditioneel ‘koloniaal’ waren, gingen we al snel op zoek naar producenten die ons konden helpen onze eigen meubelen te maken. Aanvankelijk verkochten we onze eigen lijn bijna uitsluitend aan familie en vrienden. Maar nadat een zevental winkels startten met het verdelen van onze meubels, trokken we onze stoute schoenen aan en namen we deel aan een internationale beurs in Duitsland. Het resultaat was onverwacht en onverhoopt: verdelers uit Frankrijk, Oostenrijk en Argentinië gingen met ons in zee en een zeer snelle opschaling drong zich op. Om het kwalitatieve karakter van onze meubels nog meer te onderstrepen besloten we om onze bedrijfs- en merknaam te veranderen in Royal Botania, een verwijinzg naar de natuurlijke schoonheid van botanische tuinen.” 

royalbotania1 royalbotania2

UITGEBREID AANBOD 

Naast CEO is Kris Van Puyvelde ook de designer van Royal Botania (hij staat in voor 95% van de ontwerpen van het bedrijf). Aanvankelijk tekende hij – gestuurd door de traditie – uitsluitend houten meubilair. “Het leuke was dat het speelveld helemaal open lag”, blikt Van Puyvelde terug. “Er was, zeker in Europa, bijna geen concurrentie. Het was in die beginperiode dan ook niet zo moei lijk om vernieuwend te zijn. Ik ben van opleiding ingenieur en begon daardoor vrij vlug in mijn ontwerpen te experimenteren met andere materialen. Ik ging hout mixen met roestvrij staal. En door de jaren heen zijn we onze meubelcollecties blijven uitbreiden met andere materialen zoals aluminium koorden en vezels. Vandaag maken houten meubelen nog slechts 15% van ons assortiment uit. Daarnaast hebben we ons aanbod uitgebreid met innovatieve parasols, hoogstaande verlichting en allerlei accessoires. Producten die we ook allemaal zelf ontwerpen en produceren.” 

EIGEN PRODUCTIE 

Dankzij de verfrissende ideeën en originele vormgeving van Van Puyvelde én het gebruik van hoogwaardige materialen, bleef het succes van Royal Botania toenemen. “Twaalf jaar geleden besloten we daarom om onze eigen productiesite in Bangkok op te zetten”, zegt Van Puyvelde. “Hierdoor hebben we het volledige proces van idee tot eindproduct volledig in eigen handen. We zijn hiermee uniek in onze sector. Die eigen productie zorgt voor heel wat voordelen. We kunnen onbeperkt experimenteren en ook steeds zeer kort op de bal spelen. Ik ga zelf een aantal keer per jaar voor een week naar Bangkok. Die uren in het vliegtuig – volledig afgesloten van de dagelijkse realiteit - zijn voor mij ideale tekenmomenten. Ik kom dan ook meestal in Bangkok van het vliegtuig met een aantal nieuwe schetsen. Voor ik terug naar huis vertrek wil ik dan in die nieuwe stoel gezeten hebben. Die flexibiliteit kan je enkel eisen in je eigen fabriek (lacht).” 

3 E’S EN DUURZAAMHEID 

Royal Botania kiest na bijna dertig jaar nog steeds resoluut voor kwaliteit. Het bedrijf werkt daarom altijd rond de drie E’s. “Alles begint uiteraard met het tekenen van een mooi meubel”, zegt Van Puyvelde. “Maar het moet ook technisch te bouwen zijn en aan een redelijke kostprijs te produceren. En bovenal moet het comfortabel zitten, ook wanneer je er langere tijd op zit. Ergonomie komt daarom bij ons altijd op de eerste plaats, gevolgd door esthetiek en engineering. Drie E’s dus.” Daarnaast is er ook heel wat aandacht voor duurzaamheid. “Het teakhout dat we gebruiken selecteren we zeer zorgvuldig en ook alle andere materialen zijn recycleerbaar”, vertelt Van Puyvelde. “Maar recycleren is maar één manier om duurzaam te zijn. Aangezien we wereldwijd leveren – er zijn vandaag nog weinig landen waar je onze meubels niet vindt – moeten onze producten ook bestand zijn tegen alle mogelijke klimaten. Het allerbeste basismateriaal is dus een must. Ook onze kussens zijn waterdoorlatend en uv-bestendig. Onze meubels en parasols kunnen dan ook probleemloos het hele jaar door buiten staan en hebben een bijzonder lange levensduur. Wij horen vaak verhalen van ouders die hun eerste tuinset na vele ja - ren doorgeven aan hun kinderen.” 

royalbotania3

TWEEDE GENERATIE

Twee jaar geleden koos de vennoot van Kris Van Puyvelde ervoor om geen actieve rol meer in het bedrijf meer te spelen. “Ik kocht hem grotendeels uit, waardoor Royal Botania ineens een familiebedrijf werd”, legt Kris Van Puyvelde uit. “Die gewijzigde situatie gaf ons bedrijf een tweede jeugd en mezelf een ongelofelijke drive. Die vertaalde zich in heel wat nieuwe ideeën en collecties. De nieuwe situatie creëerde ook de mogelijkheid om de tweede generatie te laten instromen. Hierdoor is mijn zoon Pieter sinds twee jaar bij ons aan de slag als marketing - verantwoordelijke. Een functie die hij met veel jeugdig enthousiasme en gelukkig ook met heel wat kennis van zaken invult.”

royalbotania4

MODERNE COMMUNICATIE 

“Royal Botania is intussen uitgegroeid tot een stevig bedrijf”, zegt Marketing Manager Pieter Van Puyvelde. “Wereldwijd stellen we meer dan 450 mensen te werk, waarvan vijftig in België. In meer dan vijftig landen hebben we een vaste agent of verdeler en in bijna alle andere landen doen we losse projecten. Hierdoor zien we regelmatig zeer bekende acteurs of sportmensen tijdens interviews in onze meubels zitten. Wat toch elke keer weer een leuk gevoel is. Vandaag draaien we een totale omzet van 23 miljoen euro. Zeventig procent van deze omzet komt nog altijd uit Europa, maar we willen ons de komende jaren ook meer focussen op de Amerikaanse markt.” Pieter Van Puyvelde is zich er wel van bewust dat Royal Botania zal moeten blijven investeren in moderne communicatievormen. “Als we wereldwijd aan de top willen blijven, moeten we ook in de digitale wereld van vandaag mee blijven evolueren”, weet hij. “Onze sector moderniseert aan een razendsnel tempo en we mogen de boot niet missen. Toen ik twee jaar geleden startte, hadden we bijvoorbeeld nog geen responsieve website. Die noodzaak was er gewoon nog niet. Ook op sociale media waren we als bedrijf niet actief. Dat kan je je gewoonweg niet meer permitteren. De tijd dat je alle business kon afhandelen tijdens een paar grote beur zen ligt achter ons. We moeten ons permanent in de kijker plaatsen en zorgen dat we top of mind blijven bij verdelers, projectontwikkelaars en architecten.” 

ONLINE TERRASPLANNER 

Daarom investeert het bedrijf fors in zichtbaarheid. “We beschikken op dit moment over een mooie en ruime showroom in Nijlen, waar onze verdelers en andere klanten steeds terecht kunnen om onze collecties te bekijken”, zegt Pieter Van Puyvelde. “Omdat het niet voor iedereen mogelijk is – zeker niet in de huidige omstandigheden – om naar onze showroom af te zakken, hebben we de hele catalogus in 3D-beelden laten omzetten. Ook zijn de plannen klaar voor een stevige uitbreiding van deze showroom, hopelijk is deze klaar wan neer we in 2022 ons dertigjarig bestaan vieren. En binnen enkele weken zal onze online terrasplanner klaar zijn. Hiermee kan je virtueel al onze producten plaat sen op je eigen terras of in je eigen tuin. Je kan dan perfect uitproberen welke van onze modellen, kleuren, stoffen en materialen het best passen in jouw omgeving.”

Contactpersoon

Kristel Goffin

Communicatiemanager

IMU - Sport Vlaanderen
Welt white paper
Proximus
IMU - Altez 0110
Ontdek onze vacatures!
Plan je bezoek in ons Experience Center!
Gosselin
VZW_IMU_GROUPS

Artikel uit publicatie