Skip to main content
  • Go International 2022

Go International 2022

  • 14/09/2021

Heeft jouw onderneming nood aan een internationale strategie? Dan is Mercurio Go International de oplossing. Samen met jou werken we een gedetailleerd exportplan uit op maat van jouw bedrijf. Zo zorgen we ervoor dat je ook in het buitenland sterk, wendbaar en competitief blijft.
Deze vier ondernemingen gingen je al voor.

Onze vragen

  1. Wat is jullie USP?
  2. Waarom heb je deelgenomen aan Go International?
  3. Hoe hebben de sessies jou geholpen bij jouw internationale strategie?
  4. Zijn er bepaalde zaken die je inmiddels dankzij het begeleidingstraject toepast?
  5. Wat is de volgende concrete stap?
  6. Wat was voor jou de meest leerrijke ervaring? Wat is jou het meeste bijgebleven?

Lucien Smolders, PFL

  1. PFL is een audiovisuele totaalleverancier voor de MICE industrie, we ontzorgen u op gebied van Audio, Licht, Video & Content. PFL is de enige leverancier die u een meetinggarantie biedt zodat uw meeting te allen tijde doorgaat en dit live, hybride of virtueel.
  2. Doordat we in onze visie voor de komende jaren een expansie binnen Europa plannen, waren we op zoek naar de do’s-en-don’ts op het gebied van internationalisering.
  3. We hebben simultaan aan de sessies ons eigen Europees go to market plan ontwikkeld. Door dit op een structurele uniforme manier vorm te geven hebben we een betere vergelijking kunnen maken tussen deze landen. Tevens hebben we tijdens de sessie meer inzicht gekregen in waar we waarvoor moeten zijn en vooral ook met welke externe factoren we rekening moeten houden in het buitenland. Met name de factor cultuur was hier een eye-opener.
  4. We zijn ons buikgevoel aan het onderbouwen met een plan. Dit plan houdt nu met veel meer dingen rekening dan enkel met de marktverwachtingen. Hierdoor zullen we in de toekomst wellicht voor andere landen kiezen of op zijn minst beter voorbereid starten in een land.
  5. Het plan uitvoeren in de eerste buitenlandse markt waar we actief zijn en proberen zo veel mogelijk te leren en van hieruit verder bouwen aan onze toekomst.
  6. Ik heb veel gehad aan de informatie met betrekking tot externe partijen die ons kunnen helpen voor specifieke vraagstukken en dan de impact van het culturele luik.

David Taverniers, Easy Systems

  1. De leverancier met het volledige pakket aan transport-systemen en online configurator voor de inrichting van uw logistiek, productie en automatisering.
  2. Na de overname vorig jaar van één van onze leveranciers en onze eigen oplossingen hebben we een volledig pakket ter beschikking aan transportsystemen dat ver buiten Benelux kan geïnstalleerd worden.  Zonder veel sales ervaring hadden we al enkele succesverhalen in Spanje, Polen, Duitsland, UK, Scandinavië, ...  maar de kennis ontbrak om echt met export te starten en deze kennis hoopten we via Voka wel te krijgen.
  3. Aandachtspunten en opportuniteiten werden goed weergegeven waardoor binnen het bedrijf geen overhaaste beslissingen werden genomen en eerst een duidelijk plan van aanpak werd opgemaakt.
  4. SWOT-analyse, aanwerving van personen met internationale sales ervaring en aanpassing van het ERP-pakket zodat service op punt staat voor we starten met verkoop.
  5. Contactlijsten de we gekregen hebben van FIT analyseren en selectie maken van potentiële partners om deze individueel te contacteren.
  6. Het belang van een plan. Niet zomaar vliegen op snelle opportuniteiten maar eerst werken aan de zwaktes (SWOT) en een duidelijk plan van aanpak maken met realistische doelstellingen.

Sue Schiepers en Luc Van Steyvoort, QARAD

  1. Laat toe om fabrikanten van in-vitro diagnostica en medische hulpmiddelen de papieren gebruiksaanwijzing uit de productverpakking te laten en deze voor de eindgebruiker toegankelijk te maken op het internet. Deze ‘oplossing’ (eIFU) is ontwikkeld door experten in regelgeving en kwaliteit volgens de EN62304 norm.
  2. Onze eIFU service was al internationaal. We hoopten met het Go International traject de groei te kunnen versnellen, om ‘handvaten’ aangereikt te krijgen om dit te doen, tips van hoe we het misschien beter zouden aanpakken.
  3. De sessies waren toegespitst op productiebedrijven, en wij zijn een servicebedrijf. Hier bleven we wat op onze honger zitten. Maar an sich is dit een heel fijn en leerrijk traject.
  4. Ja, meer doordacht en bewuster handelen. Eerst nadenken over een bepaald project dat we willen uitrollen, meer input vragen van derden en dan op deze basis beslissen. Voor het Go International traject zouden we gewoon gesprongen zijn.
  5. Door meer na te denken over de projecten, hebben we Japan nu als volgend land staan op de lijst van landen die we willen benaderen. FIT heeft goede contactevan landen die we willene zullen hen eveneens inschakelen. In Japan staan ze geboekt als een betrouwbare partner en dat is voor Japanse bedrijven zeer belangrijk. Dit in combinatie met een andere partner die in Japan woont en Japans spreekt Japans, kunnen we kijken om naar bepaalde trade shows te gaan. De partner die Japans spreekt zou zo voor ons al de eerste deuren kunnen openen.
  6. Dit Go International traject is digitaal gelopen. Een deel van dit traject is ook dat je leert van de andere deelnemers. Net deze gesprekken worden ‘bij de koffiemachine’ gehouden, en dat is wel een gemis geweest.

Marc De Moor, Vosschemie

  1. 53 jaar knowhow omzetten in duurzame en eenvoudig te verwerken producten voor particulieren en vakman.
  2. Een update in onze digitale stap naar meer exportgerichte activiteiten.
  3. Een duidelijk schema en stappenplan dat je als handleiding kan meegeven aan je medewerkers.
  4. De eerste aanzet van het stappenplan.
  5. Uitwerken van verdere marktanalyses en het intern op punt stellen van onze organisatie om te kunnen gaan exporteren.
  6. Interessante deelnemers met een open geest die leuke ideeën hebben en een dialoog aangingen.

Ook interesse om deel te nemen? Contacteer ons.

Melissa Dubois

Projectverantwoordelijke Duurzaam ondernemen

Full bio of Melissa Dubois

Gosselin
Plan je bezoek in ons Experience Center!
IMU - Sport Vlaanderen
Ontdek onze vacatures!
IMU - Altez 0110
Welt white paper
VZW_IMU_GROUPS
Proximus

Artikel uit publicatie