Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 08/02/2024

“Hierdoor zijn we vandaag nog steeds een modern en toonaangevend bedrijf”

Drukservice Impressa-Kempenland uit Herentals vierde in december 2023 haar 160-jarig bestaan. Het bedrijf – dat goed is voor vier generaties familiaal ondernemerschap – groeide in een uitdagend tijdperk voor de drukkerijsector uit tot een toonaangevende naam in de branche. Op het moment dat heel wat drukkerijen moeten sluiten, kunnen de broers Tom en Bart Bongaerts zelfs een investeringsprogramma van vijftien miljoen euro aankondigen. 

“Vooral de jongste twintig jaar moesten we inventief zijn en voortdurend innoveren”, zegt CEO Tom Bongaerts. “Omdat we steeds geïnvesteerd hebben in nieuwe technologieën en voldoende hebben ingezet op nieuwe diensten blijven we voldoen aan de behoeften van een snel veranderende markt.”

Het verhaal van Drukservice Impressa startte in 1863 in Meerhout als drukker-uitgever Het Kempenland. “Mijn overgrootvader Laurent Bongaerts begon toen het weekblad De Meerhoutenaar, dat snel omgedoopt werd tot Het Kempenland”, vertelt Tom Bongaerts. “Initieel was het een abonnementenblad ‘Voor Kerk en Vaderland’, best succesvol en intussen als archief een bron voor veel historisch opzoekwerk. Toch was de eerste eeuw onder mijn overgrootvader en grootvader eerder een periode van rustige groei. Pas toen mijn vader Etienne in de jaren zestig Het Kempenland omvormde tot één van de eerste gratis huis-aan-huisbladen in België creëerde hij een spectaculaire groei van de uitgeverij en drukkerij. Op het piekmoment waren er vijf edities en verdeelden we 260.000 exemplaren per week.”

Overnames

In 1995 wordt er beslist om de uitgeverij te verkopen aan Uitgeverij De Vlijt (Gazet Van Antwerpen). Via omwegen langs Concentra en Roularta vervelt Het Kempenland eind jaren negentig tot de eerste editie van De Zondag. “Het verkopen van de uitgeverij is achteraf gezien een zeer goede zet gebleken”, weet Tom Bongaerts. “De klassieke huis-aan-huisbladen zijn intussen bijna allemaal verdwenen en de overblijvers moeten knokken om te overleven. Door ons volledig toe te leggen op het drukken, konden we beter de vinger aan de pols van de markt houden en steeds tijdig inspelen op nieuwe tendensen. De afgelopen twee decennia hebben we zowel uitbreidingen en overnames gedaan, als – wanneer nodig - activiteiten afgebouwd en afgestoten. Zo hebben we in 1998 Drukkerij Grafix in Dessel en in 2001 de Sint-Norbertusdrukkerij in Tongerlo overgenomen. Grafix hebben we in 2020 omwille van de digitalisering opnieuw verkocht. Eind jaren negentig werden we ook volledig eigenaar van Drukkerij De Peuter, waardoor we in 2003 de verschillende bedrijven lieten fuseren tot drukkerijgroep Impressa. Onze huidige naam Drukservice Impressa ontstond door in 2016 de bedrijven Drukservice en Print-ID ook in deze groep onder te brengen."

Drukservice Impressa investeert al 160 jaar in haar toekomst

Retail en industrie

Door innovatief te zijn verankerden de broers Bongaerts voor Drukservice Impressa een plaats in de drukkerijsector als een symbool van kwaliteit, flexibiliteit en vakmanschap. “We hebben voortdurend nieuwe diensten ontwikkeld en nieuwe markten aangeboord”, legt Tom Bongaerts uit. “Vandaag zitten we gecentraliseerd op één site in Herentals en kan je bij ons nog steeds terecht voor commercieel en zakelijk drukwerk. Dat klassieke drukwerk blijft belangrijk en relevant. Maar daarnaast zijn we ons meer en meer gaan focussen op Point-of-Sale (POS) materiaal voor de retail, op luxedrukwerk en op industrieel drukwerk. Op dit moment groeien we bijvoorbeeld door sterk in te zetten op het drukken van allerlei soorten etiketten (zowel wetglue als zelfklevend op rol) en kartonnen verpakkingen voor de chemische en voedingssector. We zijn trouwens houder van een AA+ BRC-GS certificaat voor voedselveilige etiketten en verpakkingen.”

Nieuwbouwproject

Door die evolutie is Drukservice Impressa vandaag – omwille van kwaliteit en innovatie – voor heel wat bedrijven een betrouwbare partner. “We geloven nog steeds sterk in de toekomst van bepaalde drukwerken en streven naar duurzame oplossingen voor onze klanten”, vertelt Tom Bongaerts. “Om dat geloof extra te onderstrepen lanceren we een ambitieus investeringsprogramma. De komende vijf jaar gaan we vijftien miljoen euro investeren, met als eerste belangrijke mijlpaal een nieuwbouwproject op onze site in Herentals dat gepland is voor 2025. Met dit investeringsprogramma bevestigen we onze vastberadenheid om te blijven innoveren en op die manier ook steeds klaar te zijn voor de veranderende behoeften van onze klanten. We streven ernaar om de standaard te zetten voor kwalitatief hoogwaardig drukwerk met duurzame productiemethoden. Maar zijn ook wendbaar genoeg om onze diensten waar nodig bij te sturen.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie