Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • The Belgian, het chocolademerk van The Belgian Chocolate Group, krijgt een nieuw jasje

The Belgian, het chocolademerk van The Belgian Chocolate Group, krijgt een nieuw jasje

  • 10/10/2023

Er waait een frisse wind bij The Belgian Chocolate Group. Met Frank Erfurt staat er sinds mei een nieuwe managing director aan het roer en vanaf oktober pakt het bedrijf uit met een volledige rebranding van hun merk The Belgian. “We lanceren nieuwe chocoladeproducten met een authentiek verhaal en een duurzame nieuwe verpakking”, zegt marketing- en communicatiemanager Wendy Dierckx. “Op die manier tonen we dat we een modern chocolademerk zijn met aandacht voor de uitdagingen van vandaag, maar laten we meteen ook zien dat we onze roots niet vergeten zijn.”

Het verhaal van The Belgian Chocolate Group startte bijna zeventig jaar geleden met een klein winkeltje met eigen atelier in Antwerpen. Oprichter Walter Gartner en zijn vrouw Renée produceerden kwaliteitspralines onder de naam Gartner. “Huidige eigenaar Marc Pauwels – die vandaag nog voorzitter is van de Raad van Toezicht – nam het bedrijf over in 1996, veranderde de naam naar The Belgian Chocolate Group en schakelde een versnelling hoger”, vertelt Wendy Dierckx. “Hij koos voor een succesvolle strategie van organische groei in combinatie met een aantal overnames. Hierdoor kon hij aan zijn opvolger als managing director Frank Erfurt in mei een bedrijf overdragen met twee vestigingen in Olen en Herentals en drie sterke merken. Met The Belgian, Koetjesreep en Starbrook Airlines beschikt The Belgian Chocolate Group over een breed gamma van voorverpakte producten dat gaat van het kleinste chocolaatje tot tabletten van twee kilo, chocoladefiguurtjes, pralines, zeevruchten, truffels en ander chocoladewerk.”

“We pakken uit met ons authentieke verhaal”

marketing- en communicatiemanager Wendy Dierckx

QR-code

The Belgian Chocolate Group heeft dus een sterke traditie in het maken van chocoladeproducten. De merken The Belgian en Starbrook Airlines vinden hun weg naar meer dan honderd landen verspreid over de hele wereld. En met Koetjesreep beschikt de groep over een iconisch merk in België en Nederland. “Toch moeten ook wij de consumenten permanent blijven boeien en uitdagen”, weet Wendy Dierckx. “Vandaar ook de rebranding van The Belgian. We kozen ervoor voluit de authenciteit van ons verhaal uit te spelen en het verhaal van Walter en Renée Gartner centraal te zetten in onze communicatie. Zo staat bijvoorbeeld op de vernieuwde verpakking de originele locatie van ons bedrijf. Dat is gekend als ‘het huis waar het licht nooit uitging’, omdat Walter en Renée dag en nacht aan het werk waren. En surf je via een QR-code op de verpakking naar een animatiefilm die de geschiedenis van het bedrijf vertelt.”

Duurzaamheid

De presentatie van de pralines krijgt niet alleen een nieuw jasje en een vernieuwde look and feel, The Belgian Chocolate Group maakt van de gelegenheid ook gebruik om de duurzaamheid van de verpakking verder aan te pakken. “Duurzaamheid zit in het DNA van onze organisatie”, legt Wendy Dierckx uit. “Onze verpakkingen zijn steeds beter recycleerbaar. Maar ook wat betreft onze chocolade kiezen we voor duurzaamheid. We werken zoveel mogelijk met Fair Trade-chocolade, chocolade die we op een correcte manier aankopen en waarvoor we de telers een marktconforme prijs betalen. Ook ondertekenden we het Beyond Chocolate-charter, wat betekent dat we vanaf 2025 enkel nog met duurzaam geproduceerde chocolade zullen werken.”

The Belgian, het chocolademerk van The Belgian Chocolate Group

SDG Pioneer

Ook wat betreft de infrastructuur zet The Belgian Chocolate Group volop in op duurzaamheid. “We investeren continu in een modern machinepark. Zo schakelen we bijvoorbeeld stapsgewijs over van koeling via freon naar koeling via ijswater, op basis van chillers op natuurgassen”, vertelt Wendy Dierckx. “Daarnaast besparen we waar mogelijk op energie door efficiënter te werken. Ons wagenpark zijn we op dit ogenblik aan het elektrificeren en we installeerden laadpalen voor onze medewerkers en bezoekers. Sinds enkele jaren nemen we ook deel aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Doordat we drie jaar na elkaar het certificaat behaalden, bereiken we dit jaar de status van SDG Pioneer.”

Travel retail markt

In de toekomst wil The Belgian Chocolate Group blijven groeien. “Vandaag telt ons bedrijf 160 vaste medewerkers, op piekmomenten loopt dit aantal op tot 200 mensen”, besluit Wendy Dierckx. “Allemaal gedreven mensen met een passie voor chocolade. Onze chocolatiers blijven steeds nieuwe en onweerstaanbare chocoladeproducten bedenken. Producten die opvallen omwille van hun originaliteit en innovativiteit. Deze plaatsen we naast onze klassiekers, die we steeds in een eigentijds kleedje stoppen. Dankzij onze internationale spreiding, zijn er nog heel wat mogelijkheden voor groei. Met Starbrook Airlines zijn we al een vaste waarde in de shops op luchthavens en op ferryboten. Daarnaast lanceren we nu ook een speciale lijn van The Belgian, exclusief voor travelwinkels.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie