Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Ayano ontwerpt glazen en flessen voor elke gelegenheid

Ayano ontwerpt glazen en flessen voor elke gelegenheid

  • 02/04/2024

Drink je al eens gezellig een glas op café, op restaurant of thuis onder vrienden, dan is de kans enorm groot dat je al een glas of fles ontworpen en gedecoreerd door Ayano in handen hebt gehad. Jaarlijks vertrekken ruim 100 miljoen stuks glaswerk vanuit de magazijnen in Meer – rechtstreeks of via de brouwerijen – richting consumenten over de hele wereld.

“We werken voor kleine, middelgrote en grote ondernemingen in de dranken- en voedingsindustrie”, zegt CEO Erwin Meeuwesen. “In België bestelt zo goed als elke brouwerij en drankproducent regelmatig glazen of flessen bij ons. Ik denk dat het moeilijk is om een Belg te vinden die nog nooit uit een glas van Ayano gedronken heeft.”

Wanneer je de hoofdzetel van Ayano op de Transportzone in Meer (Hoogstraten) binnenwandelt, valt je mond bijna automatisch open van verbazing. Of van de goesting. In de showroom staan duizenden glazen en flessen in alle maten en kleuren uitgestald. We zien iconische bierglazen, gigantische pullen van meer dan drie liter en prachtige porseleinen kruiken. Maar ook wijnglazen, whiskyglazen, frisdrankglazen en zelfs artistieke flesjes sojasaus. “Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel verschillende soorten glazen en flessen we verdelen”, vertelt eigenaar en CEO Erwin Meeuwesen. “Jaarlijks zullen dat tussen de 1.500 en 2.000 verschillende modellen zijn. Elke opdracht is anders en de mogelijkheden zijn echt oneindig.

Het liefst zitten we zo snel mogelijk mee aan tafel, zodat we creatief kunnen meedenken over het ontwerp. Wanneer een klant meer dan 30.000 exemplaren bestelt, kunnen we echt van nul starten. En een uniek glas of flesje ontwerpen. Voor kleinere oplages beschikken we over standaardglazen. Maar deze kan je met behulp van een originele bedrukking ook volledig branden. En die branding is echt wel belangrijk. Kopen doen we in eerste instantie nog altijd met onze ogen. Een leuk en origineel glas of flesje doet drinken. Uiteraard moet het product dat je schenkt uiteindelijk ook wel lekker zijn, want anders kiest de klant een volgende keer voor één van onze andere glazen (lacht).”

We blijven voortdurend investeren en innoveren. Alles moet altijd specialer en unieker. En liefst ook sneller.

CEO - Erwin Meeuwesen

Meer dan 60 jaar historie

Erwin Meeuwesen staat nog maar enkele jaren als eigenaar aan het hoofd van Ayano, maar het bedrijf kent al een lange historie. “Ayano is ontstaan door het samensmelten van twee bedrijven”, weet Erwin Meeuwesen. “Het oudste bedrijf is het Nederlandse Hoogerhuis & Smit dat in 1962 opgericht is. Dit bedrijf is de grondlegger van het concept ‘elk bier in zijn eigen glas’. Het tweede bedrijf was Decoprint hier in Meer. Dit was een productiebedrijf voor het decoreren van glazen en keramiek gestart in 1994, waar Hoogerhuis & Smit een goede klant was. In 2001 besloten de twee eigenaars een fusie aan te gaan, waarin ook het in 2000 opgerichte dochterbedrijf van Decoprint GPC in Roemenië in betrokken was. Zelf ben ik in 2001 als accountant één dag in de week voor het fusiebedrijf beginnen werken. Ik geraakte meer en meer betrokken, kwam in vaste dienst en werkte me op tot productieverantwoordelijke. In 2009 vervoegde ook Duveco de groep. Vier verschillende namen, dat werd stilaan een beetje verwarrend voor klanten. Daarom besloten we in 2016 met het managementteam om te opteren voor één naam voor de vier bedrijven. We hebben lang gezocht naar de juiste naam en uiteindelijk is dat Ayano geworden. Aya betekent kleur en design in het Japans, een term die zeker onze lading dekt. Ayano is een Japanse meisjesnaam, die goed klinkt in alle talen en tongvallen die met onze producten werken.
 

Lipton & Fuze Tea

Ayano is vandaag een full-service bedrijf dat zich voornamelijk richt op de glasmarkt voor consumptiegoederen. “Heel vaak starten we voor onze klanten met een leeg blad”, legt Erwin Meeuwesen uit. “Onze ontwerpers gaan samen met de klant rond de tafel zitten en samen beslissen ze hoe het glas en/ of de fles eruit moet zien. Dat gaat bij grote bestellingen ook over de vorm van het glas, maar sowieso altijd over de decoraties die we gaan aanbrengen. Zo hebben we bijvoorbeeld recent nog het nieuwe – intussen gekende en zeer populaire – glas voor ice tea ontworpen, zowel voor Lipton Ice Tea als voor Fuze Tea. Ook het glas dat we voor het Kwaremont bier gemaakt hebben, met de kasseien in de glazen voet, is één van mijn favorieten van de jongste jaren. Wanneer we het over de flessen hebben, zijn we zeer trots op onze ontwerpen voor Kwak en Karmeliet. Eenmaal het glas of de fles ontworpen of gekozen, laten we deze produceren bij één van onze partners.”

 

Vakmanschap

Al het glaswerk dat geautomatiseerd bedrukt wordt, komt na de productie naar de fabriek in Meer. Met een zeer modern machinepark bedrukken en decoreren de medewerkers van Ayano daar jaarlijks zo’n 75 miljoen flessen en 25 miljoen glazen. Als je ooit de kans krijgt om die productielijnen te bezoeken, moet je die met beide handen grijpen. Het proces is echt indrukwekkend. “We staan daar zelf misschien te weinig bij stil”, lacht Erwin Meeuwesen. 

“We blijven voortdurend investeren en innoveren. Alles moet altijd specialer en unieker. En liefst ook aan een hogere productiesnelheid. Zo kunnen onze machines op dit moment 2.000 glazen per uur bedrukken. De bedrukking op de flessen of glazen wordt kleur na kleur aangebracht. De inkt die we gebruiken bestaat voor 80 procent uit gemalen glas, dat we mengen met parafine en kleurstof. Dat mengsel verwarmen we tot een vloeibare massa, die onmiddellijk stolt wanneer ze op het koude glaswerk gedrukt wordt. Dat drukken doen we met behulp van een zeef. Wanneer er slechts één kleur nodig is, gebruiken we dus maar één zeef. Zijn er verschillende kleuren nodig om de decoratie – bijvoorbeeld een logo, een embleem of een tekst - samen te stellen, dan passeert het glaswerk meerdere zeven. Na het bedrukken gaat het glaswerk de oven in – 580° tot 600° voor de glazen, 640° voor de flessen – zodat de bedrukking er niet meer af te krijgen is.” En heeft een klant speciale wensen - bijvoorbeeld zeer grote flessen en glazen of porseleinen kruiken en pullen, dan heeft Ayano ook een oplossing. “Vaak gaat het in dat geval over kleinere oplages”, vertelt Erwin Meeuwesen. 

“Onze machines ombouwen vergt dan te veel tijd. Of het gaat om zo’n grote exemplaren dat ze gewoon niet in de machines passen. Die reeksen gaan we dan met de hand bedrukken in onze vestiging in Roemenië. Dat vraagt een zeer vaste hand en dus heel veel vakmanschap. Maar op die manier kunnen we voor speciale wensen en opdrachten wel grenzen en limieten verleggen.”

Duurzaam en economisch

Het decoreren van glazen en flessen is een arbeidsintensief proces, maar het is wel heel duurzaam. “Ons glaswerk gaat zeer lang mee”, verduidelijkt Erwin Meeuwesen. “De glazen kunnen honderden keren in een vaatwasmachine vooraleer de bedrukking vervaagt en onze flessen kunnen tot wel dertig keer herbruikt worden. Bij een eerste gebruik is een bedrukte fles zeker duurder dan een fles met een etiket. Maar de bedrukking gaat er niet af en de flessen zijn na één spoelbeurt al direct klaar voor hergebruik. Komt een fles drie keer terug naar de brouwerij, draait deze al break-even. Vanaf de vierde run is de bedrukte fles goedkoper dan een fles met etiket. Ons glaswerk is dus niet alleen duurzamer, het is ook economisch de beste keuze.” Glas is één van de meest duurzame materialen op aarde. “Het is 100% en oneindig recycleerbaar”, vervolgt Erwin Meeuwesen. 

“Door bedrukte glazen flessen in een retoursysteem te gebruiken, verminder je het gebruik van plastiek en ga je ook minder water verbruiken tijdens het vulproces. Daarnaast proberen wij ook zo weinig mogelijk energie te verbruiken. Door te investeren in nieuwe machines hebben we ons gasverbruik de afgelopen vijf jaar met 30% per artikel verminderd. En door de aanschaf van een nieuwe verpakkingslijn hebben we de hoeveelheid plastiek die we gebruiken met 20% per artikel verminderd.”

Glas is één van de meest duurzame materialen op aarde: het is 100% en oneindig recycleerbaar.

CEO - Erwin Meeuwesen

Wereldwijd

Eenmaal de flessen bedrukt en gedecoreerd, verhuizen ze naar de gigantische opslagruimtes van Ayano. “Onze site is 20.000 m2 groot”, zegt Erwin Meeuwesen. “Een dikke 6.000 m2 wordt ingenomen door de productie, de rest is opslagruimte. Wij beheren de stocks voor onze klanten. De paletten met glazen en flessen staan hier meters hoog opgestapeld. Op afroep vertrekken ze naar klanten voornamelijk in België, Nederland en Frankrijk. Maar vanuit die bestemmingen reizen ze vaak verder naar locaties verspreid over heel Europa en verder. Voor sommige klanten regelen wij die hele logistieke operatie. Zo vertrekken de glazen voor Jack Daniëls vanuit Meer naar de meest exotische locaties overal ter wereld.”

Blijven investeren

En de wereld, die wil Ayano graag veroveren. “Op termijn willen we in onze business de belangrijkste Europese speler worden”, besluit Erwin Meeuwesen. “Daarvoor willen we ons dichter bij onze klanten vestigen. We blijven volop investeren in Meer, maar in de toekomst willen we zowel productievestigingen als verkoopkantoren in meerdere landen openen. Op die manier verhogen we ons serviceniveau, verbeteren we onze logistieke processen en zetten we extra stappen op het gebied van duurzaamheid.”

Iedereen zijn eigen glas!

Voor de grotere klanten draait Ayano zeer grote volumes. Maar ook ambachtelijke brouwerijen, hobbyisten of bedrijven kunnen sinds kort bij het bedrijf terecht voor een gepersonaliseerd glas. “Vanaf 72 stuks kan je bij ons een glas of tas in je eigen huisstijl laten bedrukken”, zegt Erwin Meeuwesen.

“Onze core business is en blijft het bedrukken van grote oplagen”, vertelt Erwin Meeuwesen. “Maar we kregen de jongste jaren meer en meer de vraag voor kleine partijen. Een kleine brouwerij of een bedrijf kan uiteraard niets doen met een paar duizend glazen. Maar het probleem was dat die kleine producties voor ons onmogelijk waren. Een machine ombouwen kost ons makkelijk vier uur. Dit doen om dan in tien minuten 150 glazen te bedrukken, was gewoon niet doenbaar.”

Speciale gelegenheden


Om dat probleem op te lossen, startte Ayano met Direct by Ayano een nieuwe firma en investeerde ze in een machine om glazen digitaal te bedrukken. “Klanten kunnen nu online op een speciaal gebouwde webshop, kiezen uit een standaardreeks glazen om te bedrukken”, legt Erwin Meeuwesen uit. “Bierglazen, wijnglazen of cocktailglazen, alles is mogelijk. Je kan kiezen voor een witte bedrukking of eentje in full colour. Op die manier kunnen bedrijven, verenigingen of zelfs particulieren nu voor speciale gelegenheden hun eigen glazen rechtstreeks bij Direct by Ayano bestellen via ayanodirect.eu.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie