Skip to main content
  • Kortlopend traject: Incoterms 2020: Leertraject in groep met best practices

Kortlopend traject: Incoterms 2020: Leertraject in groep met best practices

Internationaal Ondernemen

In de internationale handel zijn duidelijke afspraken over elk detail, van de soms lange Supply Chain, van cruciaal belang. De gekozen Incoterms bij een handelsovereenkomst speelt daarin een belangrijke rol.

De Incoterms (International Commercial Terms) geven een exacte verdeling van taken en verantwoordelijkheden van verkoper en koper bij (internationale) handelsovereenkomsten op het gebied van vervoer, invoer- en uitvoerdocumenten, risico en verzekering. Succesvol importeren of exporteren hangt dan ook voor een groot stuk samen met een degelijke kennis van de verplichtingen en verantwoordelijkheden met betrekking tot risico's en kosten van leveringen.

De bepaling van het kritieke punt waar de verantwoordelijkheden van de verkoper op de koper overgaan is dan ook van het grootste belang. Als de administratie en levering van goederen feilloos verlopen en iedere partij zijn taken en verantwoordelijkheden kent, bespaart men heel wat last, tijdverlies en onnodige uitgaven.

Een degelijke kennis van de Incoterms, de internationaal erkende leveringsvoorwaarden, is dan ook onontbeerlijk bij elke transactie want door het maken van duidelijke afspraken kunnen niet alleen kosten maar ook frustraties vermeden worden.

Cases en oefeningen in groep worden in detail besproken en maken dit meer dan duidelijk!

In vier sessies maken we jouw bedrijf dus Incoterms proof door je alle informatie te geven en praktijkvoorbeelden te bespreken. Daarnaast is het ook waardevol dat je met de andere bedrijven in de groep jouw ervaringen en vragen kan delen.

Programma

Sessie 1:

DO 02/03/2023 - 14u tot 17u

Overlopen van alle Incoterms met bijhorende kosten/risico’s/taken/voordelen/nadelen

Sessie 2:

DO 09/03/2023 - 14u tot 17u

Incoterms en internationale verkoopsovereenkomsten: aandachtspunten uit de juridische praktijk

Sessie 3:

WOE 15/03/2023 - 14u tot 17u

Best practices uit de praktijk met oefeningen in groep

Sessie 4:

WOE 22/03/2023 - 14u tot 17u

Cases van de deelnemers bespreken en oefeningen in groep

 

Sprekers

Valentin Lambrechts
  • Zaakvoerder Deneb Consult
  • Opleiding Industrieel ingenieur en expeditie
  • Volledige loopbaan actief in transport en logistiek
  • Was Supply Chain manager bij Tropicana
  • Geeft sinds 2004 advies aan bedrijven voor het optimaliseren van transporten
  • Sinds 2017 lid van de Incoterms 2020 commissie van ICC België
Filip Duwaerts en Jasper Michiels
  • Advocaten bij Ardent Advocaten met vestigingen in Antwerpen, Herentals en Mechelen.
  • Filip heeft 30 jaar ervaring in internationale contracten en staat in voor de relaties met het internationale netwerk van advocatenkantoren “Cicero, League of International Lawyers” waarvan hij verschillende jaren bestuurder was.
  • Jasper is sedert enkele jaren medewerker bij Ardent Advocaten en behandelt contractuele betwistingen.

 

Contactpersoon

Petra Van Bouwelen

International Business Development Manager

Wanneer

Prijs

550 EUR (Excl. BTW)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Dit traject wordt rechtstreeks ondersteund door Vlaio en komt niet in aanmerking voor de KMO-portefeuille. De Vlaio voorwaarden vindt u hier.

vlaio logo

 

Proximus
Advertentie VanRoey- nov
IMU - vzw - Mediafin TTL
IMU - vzw - Bank van Breda
MK - Advertentie Van Dessel