Sinds 2021 heeft België belangrijke stappen gezet in de vergroening van de autofiscaliteit, met als doel het wagenpark duurzamer te maken en de CO₂-uitstoot te verminderen.
Oude regelgeving
Momenteel geldt er voor wagens op fossiele brandstoffen en hybride wagens die zijn aangekocht na 30 juni 2023 een “uitdoofregeling”, waarbij de aftrekbaarheid ervan systematisch wordt afgebouwd tot de volledige niet-aftrekbaarheid werd bereikt. Ook voor wagens die worden aangekocht vanaf 1 januari 2026 was de regelgeving duidelijk: deze zijn van in het begin niet meer fiscaal aftrekbaar als ze een CO₂-uitstoot hebben die hoger ligt dan nul. Dit heeft dus een impact voor zowel wagens die op fossiele brandstof rijden als hybride wagens, aangezien deze ook een CO₂-uitstoot hebben die hoger ligt dan nul.
Het Arizona regeerakkoord verandert de spelregels nu opnieuw, specifiek voor hybride wagens. Waar het scharniermoment onder de oorspronkelijke regels nog 31 december 2025 was om nog te kunnen genieten van (beperkte) fiscale aftrekbaarheid, is dit nu niet meer het geval. Er wordt dus voorzien in een langere overgangsperiode.
Belangrijk om op te merken is dat onderstaande uiteenzetting is gebaseerd op gepubliceerde wetsontwerpen in navolging van het regeerakkoord – het is vooralsnog wachten op de definitieve ontwerpteksten inzake de geplande wijzigingen. Deze regels zijn dus nog niet definitief, noch al in werking getreden.
Nieuwe regelgeving
De Arizona regering schaft enerzijds de “uitdoofregeling” af voor hybride wagens aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, anderzijds worden er drie verschillende aftrekcategorieën geïntroduceerd vanaf 1 januari 2026. Op die manier wil men de “uitdoofregeling” (en de gehele niet-aftrekbaar vanaf 1 januari 2026) aanpassen naar een beleid waarbij een hybride wagen hetzelfde aftrekpercentage behoudt over de totale levensduur.
De drie verschillende categorieën hebben betrekking op:
- ¾ Brandstofkosten: 50% aftrekbaar van 1/1/2026 tot en met 31/12/2027. Niet meer aftrekbaar vanaf 1/1/2028 ongeacht datum van aankoop, huur of leasing;
- ¾ Elektriciteitskosten: deze kosten volgen het aftrekpercentage dat van toepassing is op de volledig emissievrije wagens (gefaseerde uitdoofregeling vanaf 2027)
- ¾ Andere autokosten: aftrekbaar volgens een aangepaste gramformule die geen brandstofcoëfficiënt meer bevat, dus: 120% - (0,5 x aantal gram CO₂/km).
Het regime voor andere autokosten geldt ook voor hybride wagens die zijn aangeschaft vóór 1 januari 2026. Wel zal de uitkomst van de berekening via de algemene formule begrensd worden tot een maximum aftrekpercentage van 75%, tenzij de CO₂-uitstoot niet meer bedraagt dan 50 gram per kilometer. Het maximum aftrekpercentage zal dan afhankelijk zijn van de datum van aanschaf:
- 100% voor wagens aangeschaft in 2026 en voordien;
- 95% voor wagens aangeschaft in 2027;
- 65% voor wagens aangeschaft in 2028;
- 57,5% voor wagens aangeschaft in 2029;
- 0% vanaf 2030 en volgende jaren.
De CO₂-uitstoot die gebruikt moet worden bij het invullen van de formule, is deze die gebaseerd is op de strengere Euro 6e bis-norm. Die norm is van toepassing op auto’s die nieuw worden uitgebracht in kalenderjaar 2025, en op alle andere wagens vanaf kalenderjaar 2026. Indien de wagen in kwestie geen CO₂-uitstoot heeft volgens die nieuwe norm, wordt de CO₂-uitstoot normaal berekend via de WLTP-norm.
Overzicht
Onderstaande tabel geeft een visuele samenvatting weer van de fiscale aftrekbaarheid voor hybride wagens vanaf kalenderjaar 2025 tot en met kalenderjaar 2030, afhankelijk van het moment van aanschaf.
