Overslaan en naar de inhoud gaan

Je leert trends detecteren, begrijpen en gebruiken om succesvol te innoveren of beter beleid uit te stippelen, wat vandaag crucialer is dan ooit. We leven in een snel veranderende maatschappij, die ons menselijk en collectief gedrag uitdaagt en een spanningsveld creeërt. Dankzij een heldere  analyse en een combinatie met een creatieve mindset, leer je trendsurfen en ze te implementeren. Trendsurfing bied je de vaardigheden en methodieken om daar zelf mee aan de slag te gaan.

De opleiding is zeer interactief met vraag- en antwoord, oefening en debat, naast het verwerven van basiskennis en inzichten in trends dmv heldere definiëringen, modellen en bewezen methodieken.

Kort samengevat zijn dit de belangrijkste topics:

  • Begrippen en Bronnen: wat zijn trends waar vinden we ze?
  • De Trendanalyse: Context (IBSOTEEP), Gedrag, Hind- en Foresight en het Impact Diagram
  • Het creatieve ombouwproces: van trendanalyse naar trendimplementatie
  • De trendgedreven innovatie: de uitwerking van een innovatie op jouw organisatie 

Wat heb je geleerd na deze opleiding? 

  • Trends correct definiëren en ordenen op basis van de trendpiramide.  
  • Zelf de verschillende trendbronnen gebruiken.
  • Trends sneller en vlotter scannen, documenteren, clusteren, valideren en labellen  
  • Trends structureler analyseren via het Futureproved Trendsurfmodel: 
    • De context en onderlinge samenhang beter begrijpen
    • Het menselijk gedrag (individueel en collectief) beschrijven dat aan de basis ligt van de desbetreffende trendontwikkeling
    • De trendevolutie beschrijven vanuit het heden naar de nabije toekomst 
  • Trendgedreven te innoveren
  • Trendgedreven innovaties beter op doelgroepen alligneren
  • Trendgedreven innovaties versnellen 
     

Doelgroep en voorkennis

Trendsurfen biedt toegevoegde waarde voor C-level profielen, maar evenzeer voor marketeers, product managers, innovatiemanagers, L&D specialisten, communicatiemanagers, beleidsondersteunende medewerkers en beleidsverantwoordelijken bij diverse organisaties.  

Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding.
 

Programma in detail
  • Wat zijn trends?
  • Waar kunnen wij trends terugvinden, die op jullie business van toepassing zijn?
  • Het Futureproved trendsurfmodel.
    • De trendpiramide.
    • Contextanalyse: IBSOTEEP.
    • Hindsight.
    • Consumensengedrag: handelingsmotieven van de consumens, verwachtingspatronen van de consumens én waarden en normen als gedragssturende elementen.
    • Foresight.
    • Toekomstimpactdiagram.
    • Creatieve brainstorming om uit de trendanalyse innovaties te bedenken.
    • Inspiratie voor innovaties.
    • Innovatiebeschrijving en doelgroepbepaling.
    • Bepaling van het innovatietype aan de hand van de trendradar.
    • Trendcommunicatie en Trendconversatie.
    • Trend- en Innovatie-acceleratie.
  • Uitleg over het model, coaching en begeleiding doorheen het model en de methodiek. 
     

Maak kennis met Bert Van Thilborgh,

  • Founder van twee marketing-communicatiebureaus in België en Nederland. Zijn bureaus werkten voor zowel kleinere KMO’s als grote multinationals, zoals Walt Disney Studios, Paramount, Hasbro, Playmobil, Electronic Arts, Sanel, Panasonic, Creative Labs, Fleurop, IKEA, Diageo, Alpro, Mars, Mondelez International, enz..  
     
  • Richtte in 2016 het trendwatching en innovation agency Futureproved Trendwatchers op.
     
  • Wordt geconsulteerd om strategisch vooruit te kijken, toekomstanalyses te maken, trendinzichten te delen of trendrapporten te maken voor organisaties zoals VDAB, SBS, Kanaal Z, Proximus, AB Inbev, Cavalier, Sodastream, Arval, Kluwer, Omega Cura, Barry Callebaut, etc.  
     
  • In 2023 verscheen bij uitgeverij Pelckmans zijn boek Trendsurfing, innoveren op golven van verandering.
     
Bert van Thilborgh

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie en themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Lisa Scheepers

Coördinator Kameracademie

Full bio of Lisa Scheepers

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw
Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.
 

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing.

KMO-portefeuille

Voor deze opleiding is KMO-portefeuille niet van toepassing.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 02/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 480,00 excl. btw
Niet-leden:
€ 720,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen.
 

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing.

KMO-portefeuille

Voor deze opleiding is KMO-portefeuille niet van toepassing.

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 02/01/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.