Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 30/09/2025

De Winning is een bloeiend sociale-economiebedrijf met vestigingen in Lummen, Genk, Hechtel-Eksel en Houthalen-Helchteren. Het maatwerkbedrijf bewijst al bijna veertig jaar dat economische activiteit en maatschappelijke impact hand in hand kunnen gaan.

210A

Met zo’n 300 medewerkers en nog eens 50 in opleiding of zorgtrajecten begeleidt de organisatie mensen stap voor stap naar groei en – waar mogelijk – doorstroom naar de reguliere arbeidsmarkt. “Onze dubbele missie is helder: medewerkers kansen geven én diverse duurzame diensten aanbieden aan de samenleving”, legt algemeen directeur Filip Vanlommel uit.

Die diensten zijn ondergebracht in vier aparte merken: groenonderhoud en natuurbeheer met Groendoeners, vergroenen van bedrijfs­terreinen via Talea, het eet- en koffiehuis Compani en schoonmaak en ondersteuning via de Uitblinkers. Het economische luik is daarbij nooit een doel op zich, maar altijd een middel. “Winst maken is voor ons geen einddoel, het is vooral de motor om meer impact te realiseren”, benadrukt Filip.

SDG Champion in VCDO 
De Winning werkt sinds 2012 structureel aan duurzaamheid, onder meer via het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO). “Het VCDO helpt ons scherp te blijven in onze ambities”, geeft Filip aan. “Door vooraf doelstellingen en concrete acties vast te leggen verankeren we duurzaamheid in onze dagelijkse werking. In ons jaarlijkse duurzaamheidsrapport tonen we achteraf telkens in alle transparantie waar we aan hebben gewerkt en waar het nog beter kan.”

Na drie jaar als SDG Pioneer, en ondanks een moeilijke periode waarin de landbouw- en voedingsactiviteiten moesten worden stopgezet, besliste de organisatie om de lat opnieuw hoger te leggen. Vandaag is De Winning op weg naar de titel van SDG Champion. De focus gaat daarbij heel breed: van elektrificatie van het machinepark tot projecten rond ergonomie en fietsgebruik. Opvallend is vooral de aandacht voor de sociale dimensie van duurzaamheid.

"Winst maken is voor ons geen einddoel, het is vooral de motor om meer impact te realiseren."

Digitale kloof verkleinen 
Een belangrijk onderdeel van die mensgerichte aanpak is het transitieproject rond digitalisering. Veel maatwerkers hebben geen computer of smartphone thuis en missen daardoor de nodige basisvaardigheden. Trajectbegeleider Liesbeth Hertogen: “We willen onze mensen digitaal sterker maken, niet alleen op de werkvloer maar ook in hun dagelijkse leven. Daarom investeren we in laptops, opleidingen en begeleiding. Zo leren onze medewerkers veilig online gaan, hun eBox gebruiken of bijvoorbeeld een afspraak maken bij de gemeente.”

Het project wordt stapsgewijs opgebouwd, met verschillende opleidingsblokken en herhaling. Partners zoals de Digibanken en Centra voor Basiseducatie zorgen voor de juiste aanpak. “Het mooie is dat onze mensen elkaar onderweg helpen”, aldus Liesbeth.  “Samen met hun digitale vaardigheden vergroten ook hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Daardoor past dit integraal binnen ons beleid rond sociale duurzaamheid.”

"Samen met de digitale vaardigheden van onze maatwerkers vergroten ook hun zelf­vertrouwen en zelf­standig­heid."

Grenzen stellen en respect versterken 
In een ander traject werkt De Winning aan een beleid rond grensoverschrijdend gedrag. In samenwerking met de medewerkers werd een agressiebeleid opgezet, inclusief een meldsysteem, vertrouwenspersonen en positieve gedragsregels. “We hebben onze maatwerkers expliciet betrokken”, legt Liesbeth uit. “Dat maakt het interne draagvlak groot. Via oefeningen en dialoog bepalen de ploegen samen zelf wat gewenst en ongewenst gedrag is. Zo groeien respect en veiligheid.”

Inspiratie voor meer impact 
Wat kunnen andere bedrijven nu leren van dit verhaal? Filip benadrukt dat duurzaamheid verder gaat dan zonnepanelen of CO₂-reductie. “Sociale duurzaamheid – investeren in mensen, in hun vaardigheden en in een respectvolle werkcultuur – is minstens even belangrijk. Het versterkt niet alleen je organisatie, maar ook de samenleving.” Liesbeth vult aan: “Betrek je medewerkers actief bij verandering. Hun inzichten maken je beleid sterker en duurzamer.”

De Winning kijkt intussen vooruit. Met Talea wil het meer bedrijventerreinen vergroenen. Met de podcast ‘Groen voor Grijs’ over klimaatadaptatie en biodivers groen willen ze ook andere ondernemers inspireren om impact te maken. Daarnaast blijft de organisatie inzetten op de doorstroom van maatwerkers naar de reguliere arbeidsmarkt. “Het zuiver kapitalistische model is voorbijgestreefd”, besluit Filip. “De economie van de toekomst draait om gemeenschappelijke waardecreatie. Als sociale economie nemen wij daarin een voortrekkersrol op.” 

Contactpersoon

Tim Vanlauwe

Adviseur duurzaam ondernemen

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
imu - LI - FDS Promotions
Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM