De naam zegt je vermoedelijk niets, maar de kans is groot dat je al eens een van de diepvriessnacks van GoodLife Foods geproefd hebt. Het voedingsbedrijf uit Bocholt is onderdeel van een van de grootste diepvriesfoodproducenten van Europa. Ze maken al sinds 1976 diepvriessnacks, waaronder bekende merken als Beckers, Mexicano® en Bicky.

Met 14 fabrieken, bijna 2.000 medewerkers in Europa en een jaarlijkse productie van zo’n 160 miljoen kilogram snacks en maaltijdcomponenten is GoodLife Foods een grote speler in de voedingsmarkt. Het bedrijf is ontstaan toen een aantal sterke snackbedrijven samen zijn gegaan. Tot 2019 was de naam Izico Food Group, daarna ging de organisatie officieel verder als GoodLife Foods. In 2023 verwierf investeringsmaatschappij IK Partners een meerderheidsbelang.
Lekkers van Beckers
“Ons bedrijf heeft sinds het ontstaan in 1976 heel wat overgangen en naamwisselingen gekend”, beaamt plant manager Stefan Ieven. “Ook ons productaanbod is sterk geëvolueerd. Oorspronkelijk maakten we uitsluitend vleessnacks. Wij zijn nog altijd de grootste leverancier van frikandellen in Europa, iedereen kent de leuze: ‘lekkers van Beckers’. Die worden hier in Bocholt gemaakt, net als de bekende Bicky-burgers. Maar door de overnames hebben we nu een veel diverser aanbod, met onder andere halal snacks.”
Indrukwekkend groeitraject
Het groeitraject van de groep is indrukwekkend. Sinds IK Partners in 2023 aan boord kwam, is GL Foods gegroeid van 6 naar 14 bedrijven. In 2024 nam het de Spaanse producent Audens Group Solutions en de Duitse fabrikant van halal diepvriesproducten Pure Ingredients over. “We streven naar een grotere geografische spreiding”, zegt Stefan. “Hoewel elk land natuurlijk zijn eigen snackcultuur heeft. De frikandel is typisch voor de Lage Landen. De Duitsers hebben liever braadworst. Die voorkeuren kan je niet echt beïnvloeden.”
Private label
GoodLife Foods belevert drie grote klantengroepen: retailbedrijven, de out-of-homemarkt en industriële fabrikanten. “We staan heel sterk in private-labelproducten voor supermarkten”, vertelt Stefan. “De diepvriessnacks die daar onder een merknaam verkocht worden, komen vaak van ons. Onder de out-of-homemarkt vallen de frituren in Nederland en België. Onze industriële klanten zijn de bakkerijen die de worstenbroodjes maken waar wij de frikandellen voor leveren. Dat is een groeiende internationale markt.”
Limburg, epicentrum van de frikandel
De regio Limburg kent een opvallende concentratie van bedrijven die diepvriessnacks maken. In Hamont-Achel, op acht kilometer van de GL Foods-plant in Bocholt, vind je de fabriek van Vanreusel en in het Nederlands-Limburgse Maastricht huist concurrent Mora. Samen zijn deze drie bedrijven goed voor 90% van de markt. “Ik heb er geen verklaring voor”, zegt Stefan lachend. “Het lijkt me eerder toevallig. Een vestigingsplek dicht bij de grens van België en Nederland is natuurlijk wel een ideale uitvalsbasis voor ons soort bedrijf.”
Denkoefening
Voor een bedrijf als GoodLife Foods is innoveren een must. “We kijken voortdurend hoe we onze producten kunnen verbeteren en waar de markt naartoe evolueert”, licht Stefan toe. “We werken heel nauw samen met de aankoopafdelingen van onze grote klanten om de vinger aan de pols te houden en nieuwe trends te identificeren.”
De productielijnen in Bocholt zijn grotendeels in de jaren 90 gebouwd. Qua automatisering was het bedrijf zijn tijd toen vooruit, het concept is nog altijd concurrentieel. “Dat neemt niet weg dat we ons ook op dat gebied moeten blijven heruitvinden, zodat we de komende dertig jaar succesvol blijven”, weet Stefan. “Die denkoefening zie ik als een deel van mijn opdracht hier.”