Skip to main content
export

Documenten van a tot z

Wat is het belang van een correcte documentenflow bij je internationale activiteiten? Ontdek het tijdens de workshop van 11 september 2020.

Lever je producten of diensten over de landsgrenzen heen?
Laat je dan niet verrassen door de stormvloed aan documenten.
Hou een goed overzicht over welke belangrijke administratieve stappen je moet ondernemen bij internationale handel. Want dankzij een correcte documentenflow vermijd je problemen (o.a. op het vlak van btw en douane) én mogelijke kosten achteraf.

Tijdens deze workshop werk je rond een aantal voorbeeldtransacties en leer je hoe je een efficiënte documentenfollow-up organiseert. 

 

Programma

In deze opleiding leer je alles over:

  • Incoterms, en waarom die zo belangrijk zijn
  • vervoerdocumenten:
    • Wanneer gebruik je een CMR, air waybill en een B/L?
    • Welke regels zijn van toepassing bij gecombineerd vervoer?
  • douanedocumenten:
    • Hoe gebruik je die correct en hoe kom je aan de juiste info?
    • Welke veranderingen brengt de nieuwe douanewetgeving teweeg?
  • het bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong en wanneer je dat bewijs levert
  • het bewijs van de btw-vrijstelling door export of intracommunautaire handel
  • de verzekering van je goederen
  • een correcte betaling van je goederen
  • de certificaten die nodig zijn bij import en/of export
  • tips & tricks
Doelgroep

Voor medewerkers import en export, logistiek medewerkers, douaneafhandelaars, boekhouders, accountants, … is dit een niet te missen workshop. 

Docent

Lieve Lombaert, docent VIVES-hogeschool en zaakvoerder LOVA Consultants.

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Aantal opleidingsuren: 7 uren

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Opgelet: Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur = bedrijf aanvraag KMO-portefeuille. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Vind alle opleidingen via www.voka.be/limburg/kameracademie

Contactpersoon

Christine Thonnon

Adviseur internationalisatie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 350,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 450,00 excl. BTW

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

VDAB
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo