Skip to main content

Business Model Innovatie

Echt succesvolle bedrijven zijn die bedrijven die permanent alert zijn om hun business model te vernieuwen, en zich op deze manier aan te passen aan een steeds sneller veranderende omgeving. Alle andere bedrijven zullen op lange termijn niet overleven!”Wilt u leren hoe uw organisatie competitief succesvol kan blijven door het bedrijfsmodel te innoveren? Maak kennis met Business Model Innovatie.

 

Stap 1: Wat is business model innovatie?

In een business model wordt vastgelegd wie de klanten zijn, wat er wordt verkocht, hoe dit aanbod wordt geproduceerd, en waarom deze business winstgevend is. Het doel van elk business model is om tegelijkertijd waarde te creëren en vast te houden. Nieuwe business modellen maken extra innovatie mogelijk, bovenop product- en procesinnovatie. Als vuistregel geldt dat Business Model Innovatie verschilt van product- en procesinnovatie doordat deze aanzienlijk invloed heeft op tenminste twee van de vier basisdimensies wie?-wat?-waarom?-hoe?

Wat interessant is, is dat terwijl de meeste business model vernieuwers wel vrij goed zijn in het creëren van waarde voor hun klanten, velen er niet in slagen deze waarde voldoende voor zichzelf vast te leggen. Youtube bijvoorbeeld, laat gebruikers toe om video clips gratis op te laden en wordt gefinancierd door advertenties. Hoewel Youtube immens populair is, is het nog steeds niet winstgevend.

 

Stap 2: Waarom integreren in mijn onderneming?

Succesvolle Business Model Innovatie creëert waarde voor uw klanten, zorgt voor concurrentievoordeel, en vangt waarde voor uw bedrijf.

 

Het oude Boston Consulting Group gezegde ‘milking your cash cows’ is tegenwoordig minder relevant geworden. Zelfs al is uw bedrijf momenteel heel succesvol, is het toch belangrijk om regelmatig het business model van uw organisatie te testen. ‘Wees paranoïde! Een beetje paranoia doet geen kwaad’, zei Steve Jobs, ‘het is van cruciaal belang om de pijlers van het succes van vandaag in vraag te stellen en je mentaal voor te bereiden op de ondergang van je bedrijf, zelfs als het op dit moment fantastisch goed gaat.’ Meer en meer staan namelijk de producten en diensten van een onderneming volledig op punt. Toch zullen veel bedrijven op lange termijn niet overleven omdat ze niet altijd nadenken op strategisch niveau of ze hun producten wel op de juiste manier aanbieden aan de klanten en op welke manier dit winstgevend kan zijn.  Men moet dus niet enkel de producten en processen aanpassen, maar ook de bedrijfsmodellen aan de veranderende omgeving.

 

Stap 3: Uitdagingen om mee rekening te houden

Er bestaat risico in het doen alsof de wereld niet verandert, zo kan je opeens compleet verouderd zijn als bedrijf. Maar er zijn ook risico’s in het innoveren van je business model, risico’s om toch bij stil te staan. Het zijn uitdagingen om te denken buiten de eigen dominante industrielogica, en om te denken in termen van bedrijfsmodellen in plaats van technologieën en producten. De aanwezigheid van systematische hulpmiddelen voor het faciliteren van creativiteit en divergent denken, is cruciaal in het proces van business model innovatie. En een overzichtelijk stappenplan kan helpen bij de implementatie van het nieuwe business model.

 

Wil je leren hoe Business Model Innovatie voor jouw bedrijf interessant kan zijn?

Neem dan deel aan de interactieve workshop training ‘LAB Business Model Innovatie’ waarbij je aan de hand van de Business Model Navigator leert hoe u het business model van uw organisatie kan innoveren. Chris Delvaux, specialist in commerciële transformatieprojecten, zal u doorheen twee volledige dagen begeleiden bij dit traject.
Praktisch: 15 en 31 mei van 09u00 tot 17u00 
Meer info: www.voka.be/activiteiten/lab-business-model-innovatie