Skip to main content
bc

Business Club Strategic Sourcing

Je onderneming is internationaal actief en je wilt de aankoopafdeling klaarstomen voor opkomende trends. De Business Club Strategic Sourcing belicht voor u de belangrijkste thema's binnen de aankoopstrategie. Aan de hand van goed onderbouwde sessies worden inspiratie, verrijkende inzichten en nuttige tools aangereikt om het aankoopbeleid te optimaliseren. 

Gedurende 10 sessies bezoeken we vooruitstrevende gastbedrijven die laten proeven van hun interne keuken.

In 2019 kende de wereldeconomie haar zwakste groei sinds 2008. Het jaar 2020 zal evenmin een succes worden. De hyperactuele coronacrisis heeft de globalisering grondig door elkaar geschud! Dit zal ongetwijfeld een invloed hebben op de supply chain en het aankoopbeleid. Zal er een nieuwe wereldorde komen? Komt er alsnog een worst-case scenario omtrent brexit? Wordt reshoring opnieuw relevant en hoe behoud ik een optimale relatie met mijn leveranciers? Meer dan ooit is het belangrijk om je bedrijf future-proof te maken en te kijken naar de toekomst.

Anno 2020 zijn er nog veel aankoopafdelingen in bedrijven die de voordelen van een digitale werking niet optimaal benutten. Mede door Covid-19 gaan bedrijven bijgevolg de visie op hun aankoopbeleid onder de loep nemen en zich proberen aan te passen aan de opkomende veranderingen.

De gastbedrijven zijn stuk voor stuk internationaal actieve ondernemingen die vooruitstrevend zijn in hun aankoopstrategie en hun blik op de toekomst hebben gericht. Hiermee staat deze businessclub garant voor een ferme brok inspiratie. Op het einde van de rit zal je zal je in staat zijn om een toekomstgericht actieplan op te stellen en de internationale uitdagingen die voor je liggen aan te gaan.

In elke sessie brengen we een inspirerende spreker of case op een aangename locatie. Bovendien koppelen we dit aan een bedrijfsbezoek. Na het inhoudelijke deel voorzien we een diner en een aangenaam netwerkmoment.

Doelgroep

Sourcing- en purchasemanagers, aankoopverantwoordelijken, procurementmanagers en bedrijfsleiders van bedrijven die hun globale aankoopstrategie willen optimaliseren en willen proeven van de opkomende trends.

Programma

Programma

  • Risicomanagement en internationale verschuivingen na Covid-19 - 28 september 2020
    De coronacrisis bracht al begin 2020 heel wat onevenwichten in onze aankoopprocessen. Hier zagen we dat heel wat bedrijven een te weinig gediversifieerde toelevering hebben, die ook de nodige risico’s met zich meebrengt. Ongetwijfeld zullen er ook heel wat verschuivingen internationaal blijven bestaan. Belangrijk is dan dat je een goed risicomanagement doet en weloverwogen keuzes maakt. In deze sessie buigen we ons verder over vraagstukken zoals ‘Gaan er nieuwe handelsoorlogen ontstaan en welke implicatie zullen deze geopolitieke spanningen dan hebben op de prijzen van grondstoffen? Wordt reshoring terug een trend en moeten we meer investeren in technologie? Ook de onderhandelingen rond brexit bieden voorlopig nog geen soelaas maar zullen enorm belangrijk worden voor de supply chain. 
     
  • Contract lifecycle management (CLM) - 19 oktober 2020
    Momenteel onderhoudt 95% van de bedrijven hun contracten nog zelf (op handmatige wijze). Desalniettemin voorspelt men dat in 2023 ca. 90% van de multinationals wereldwijd en 50% van de regionale middelgrote bedrijven contractmanagement software in hun bedrijf hebben geïmplementeerd. Bedrijven realiseren zich dat CLM niet enkel ‘leuk is om te hebben’, maar juist ook een essentieel onderdeel is van de juridische procedures binnen een bedrijf. 
     
  • Belang van cyber security in een (internationale) sourcing context - 23 november 2020
    Google schat dat er dagelijks ca. 2.000 cyberaanvallen plaatsvinden op kwetsbare bedrijven. Het is vandaag dan ook enorm belangrijk om alles digitaal goed te beveiligen. ERP-systemen met allerlei data, prognoses van grondstoffen, geheime contracten en contacten van exclusieve leveranciers mogen kost wat kost niet in verkeerde handen vallen.
     
  • Onderhandelen in de praktijk  - 07 december 2020
    Onderhandelen met potentiële leveranciers is enorm belangrijk. Als aankoper moet je goed kunnen interageren met je (potentiële) leveranciers. Het verschil tussen succes of mislukking van een deal is vaak enorm klein en net daarom moet je als aankoper het verschil kunnen maken, zeker bij onderhandelingen met grote bedrijven. Voorbereiden, opvolgen en binnenhalen is de boodschap. Duidelijke onderhandelingsskills zijn dus onmisbaar binnen deze afdeling. 
     
  • Impact AI op procurement - 25 januari 2021
    Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker binnen de aankoopafdeling van een bedrijf. Nu al maken veel bedrijven gebruik van de mogelijkheden die AI biedt en dat zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Zo zal AI zorgen voor “slimmere” processen, bv. door het sneller herkennen van verstoringen in de supply chain en het sneller detecteren van frauduleuze leveranciers. Daarnaast zorgt AI voor een boost in het herkennen van belangrijke opportuniteiten en het automatiseren van risk management.  
     
  • Omnichannel logistics @ Liège Airport - 15 februari 2021
    Vandaag moeten internationale logistieke netwerken meer flexibel zijn dan ooit. Klanten verwachten een omnichannel en een sterk gepersonaliseerde aanpak. Logistiek en supply chains zijn de basis voor de consistente invulling van orders die via verschillende kanalen binnen komen. Liège Airport toont ons hoe een continue afweging tussen kosten, snelheid en betrouwbaarheid noodzakelijk is hierbij.
     
  • Verticale integratie @ Polyvision - 22 maart 2021
    Door toenemende concurrentie en meer technologische mogelijkheden komt verticale integratie in een volgende fase. Dit heeft uiteraard belangrijke gevolgen voor de supply chain en het aankoopbeleid. Het aanbieden van ‘unieke’ producten via verticale integratie is een mogelijkheid om een dergelijke onderscheidende positie te vinden en te houden. Een verticaal geïntegreerde organisatie hebben kan een sleutel tot succes vormen, maar er kunnen natuurlijk ook risico’s mee gepaard gaan, afhankelijk van de sector en regio waar je in zit.
     
  • Sustainable sourcing - 26 april 2021
    We kunnen er anno 2020 niet meer omheen. Steeds meer bedrijven vinden naast hun economische targets nu ook de weg naar ecologische en sociale doelstellingen. Het opnemen van ketenverantwoordelijkheid via een duurzaam aankoopbeleid is dan ook een belangrijk onderdeel van sustainable sourcing. Zeker in een internationale context. Overleg en samenwerking met leveranciers leiden tot procesverbetering en een transparanter, efficiënter en gunstiger aankoopbeleid.
     
  • Implicaties van blockchain op procurement - 24 mei 2021
    Blockchain technologie is vooral bekend vanwege de Bitcoin en andere crypto valuta. Toch wint blockchain steeds meer aan populariteit binnen de supply chain en sourcingbeleid vanwege de voordelen. Bijvoorbeeld een groot probleem waar aankopers nog mee kampen is het tracken en tracen van goederen voor, tijdens en na verzending. Aankopers komen nog te vaak in aanraking met frauduleuze verkopers. In dit voorbeeld kan blockchain dus een grote rol spelen zodat het aankoopmanagement de volledige controle heeft van begin tot eind.
     
  • Best Value Procurement - 21 juni 2021
Inspiratie

In deze sessies willen we ondernemingen inspireren en oriënteren op gebied van strategic sourcing in een internationale context. We tonen cases die illustreren wat mogelijk is zodoende je zelf gemakkelijker een vertaalslag kan maken naar je eigen business case. In deze sessies staat ervaringsuitwisseling niet centraal zoals in onze netwerken.

Praktisch

Iedere sessie vindt plaats van 16u00u tot 20u00u bij een gastbedrijf. Tijdens elke sessies is er een toelichting van het bedrijf over hun eigen aankoopstrategie en een rondleiding. Tot slot voorzien we ruimte voor discussie en ervaringsuitwisseling tijdens een afsluitend diner.

Lidmaatschap van deze businessclub staat op de naam van het bedrijf, niet op een persoon. Indien je niet naar een sessie kan komen of iemand anders binnen de organisatie beter geschikt is voor een bepaald thema, staat het dus vrij iemand anders te sturen.

De plaatsen zijn beperkt! First come, first served.

Interesse of inschrijven?
ward.smits@voka.be; +32 475 40 50 28 

Contactpersoon

Ward Smits

Adviseur internationalisatie / aanspreekpunt brexit

Wanneer

Prijs

Voka - leden: € 1.800

Niet-leden: € 2.200

2de persoon van hetzelfde bedrijf:
€ 1.400

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

Wij houden rekening met deze preventiemaatregelen

  • Wij houden 1,5 meter afstand van elkaar en respecteren de social distancing, zowel binnen als buiten.
  • Indien er geen 1,5 m afstand kan gegarandeerd worden vragen wij je om je mondmasker te dragen (bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, bij het binnenkomen en het verlaten van de vergaderzaal, wanneer je naar het toilet gaat,…).
  • Zalen en lokalen worden verlucht, materiaal wordt consequent gedesinfecteerd
  • In ons gebouw geldt een looprichting die aangegeven is op de vloer, gelieve deze te respecteren.
  • Handgels staan ter beschikking in elke zaal en in de hal.

We volgen de situatie op de voet en houden ingeschreven deelnemers op de hoogte rond eventueel extra maatregelen of wijzigingen.

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo