Skip to main content
  • Home
  • Pattyn: “Dankzij de corona-updates van Voka West-Vlaanderen konden we alsnog meer dan 200 projecten opstarten in het buitenland.”
“Dankzij de corona-updates van Voka West-Vlaanderen konden we alsnog meer dan 200 projecten opstarten in het buitenland.”
  • 20/01/2021

Pattyn: “Dankzij de corona-updates van Voka West-Vlaanderen konden we alsnog meer dan 200 projecten opstarten in het buitenland.”

Stan en Lynn Pattyn zijn de derde generatie ondernemers die het Brugse familiebedrijf Pattyn verder uitbouwen. In 1952 opgericht door hun grootvader Jean, is deze producent van industriële verpakkingslijnen inmiddels uitgegroeid tot een heuse wereldspeler met 8 vestigingen wereldwijd en bijna 400 medewerkers. Hoewel de impact van corona tot nog toe beperkt bleef, ziet het ernaar uit dat ook zij niet helemaal ongeschonden uit deze pandemie zullen komen. “Tot op vandaag hebben we slechts een beperkt omzetverlies geleden. De quarantaineperiodes hebben we zelfs in ons voordeel gebruikt. Maar wat 2021 voor ons in petto heeft, daar heb ik iets meer schrik voor”, vertelt Stan Pattyn.

Pattyn, met hoofdvestiging Pattyn Packing Lines in Brugge, is gespecialiseerd in het ontwikkelen van industriële verpakkingslijnen voor hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend, de voedingssector. “De verpakkingsmachines die wij ontwikkelen voor onze klanten, worden voornamelijk gebruikt voor het in bulkvorm verpakken van voedingsproducten in containers van 5 tot 30kg, voorzien van een op maat gemaakte zak. Dit verpakkingsproces wordt ook wel Bag-in-Box genoemd”, legt Stan Pattyn uit. “95% van onze machines zijn dan ook bestemd voor de voedingsindustrie. Denk maar aan noten, vruchten, vetten, oliën en zeker ook de broodindustrie.”

Internationaal groeibedrijf

Op vandaag haalt Pattyn 97% van de omzet uit export, waarvan meer dan de helft van buiten Europa. Het familiebedrijf van Stan en zus Lynn, mag dan ook een echte wereldspeler genoemd worden. In slechts drie generaties tijd is het bedrijf uitgegroeid van een eenmanszaak tot een onderneming van acht vestigingen sterk, verspreid over de Verenigde Staten, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Australië, Argentinië en natuurlijk België. “Later dit jaar komt daar zelfs nog een nieuw kantoor bij”, vertelt Lynn Pattyn. “Om onze klanten in Azië nog beter van dienst te kunnen zijn, richten we binnenkort onze afdeling Pattyn Asia op in Kuala Lumpur.”

Customer Intimacy

Dat Pattyn een nieuwe vestiging opent in Azië, hoeft niemand te verbazen. “Al jaren streven we naar customer intimacy van de bovenste plank. We willen de klant echt centraal stellen”, licht Lynn toe. “Het Plato-traject Customer Service dat ik volgde bij Voka West-Vlaanderen heeft me hierbij geholpen. Het traject leerde me wat écht belangrijk is in onze aanpak met klanten, en waar we op moeten letten. Zo begint customer intimacy al bij het eerste contact en gaat het door tot in de dienst na verkoop. Wij willen onze klanten een op maat gemaakte machinelijn kunnen aanbieden, waarbij wij de klant ontzorgen en we de personal touch in de professionele relatie brengen. Zo gaan we voor onze overzeese vestigingen steeds op zoek naar lokale talenten die een sterke voeling hebben met de taal en cultuur van de streek. Deze specialisten ter plaatse denken dan met de klant mee om tot dé geschikte oplossing te komen voor zijn/haar specifieke probleem.”

“Naast het customer intimacy verhaal spreekt het natuurlijk voor zich dat we voor al onze klanten enkel de beste kwaliteit en service willen leveren”, vult Stan aan. “Die ondersteunen we wereldwijd met een equipe van een 25-tal hoogopgeleide technici die actief zijn vanuit het kantoor in Brugge. Zo zijn we er zeker van dat de klant tevreden is met het eindresultaat.”

Corona en quarantaine

“Het feit dat onze technici België als uitvalsbasis hebben, is in coronatijden allerminst vanzelfsprekend”, zegt Stan. “Hoewel we de omschakeling naar telewerk vrijwel meteen konden maken voor een groot deel van onze medewerkers, kon dit uiteraard niet voor onze technici. Zij moesten en moeten nog steeds op klantenbezoek kunnen gaan in het buitenland. Een bijkomende moeilijkheid hierbij is de verplichte quarantaineperiode bij hun terugkeer naar België. Deze zorgde initieel voor nogal wat paniek onder onze technici. Er heerste namelijk heel wat onduidelijkheid over de punten en komma’s hieromtrent.”

“Het is hier dat dagelijkse corona-updates van Voka West-Vlaanderen zeer goed van pas komen”, vertelt Lynn. “Deze updates zorgen ervoor dat onze technici snel en duidelijk alle informatie omtrent de nodige formaliteiten bij de hand hebben, waardoor ze eventuele quarantaines kunnen vermijden, of die in het slechtste geval kunnen incalculeren. De informatie van Voka West-Vlaanderen stelde ons zo in staat om alsnog iets meer dan 200 projecten op te starten in het buitenland.”

“Die corona-updates hebben ons tot nog toe heel wat kopzorgen bespaard”, voegt Stan toe. “Indien onze techniekers toch in quarantaine moeten gaan, dan weten ze dat tenminste op voorhand en kunnen ze interne projecten inplannen die al lang in de kast liggen te wachten. Op deze manier biedt de quarantaineperiode dus eigenlijk kansen voor ons en onze medewerkers. Van de nood een deugd maken, heet dat dan.”

Economische gevolgen van 2020

Over de economische gevolgen van vorig jaar vertelt Lynn het volgende: “We verkopen investeringsproducten. Dit wil zeggen dat een gemiddeld project snel 400.000 à 500.000 euro kost, waarvoor het budget vaak al beslist wordt het jaar ervoor. Qua verkoop hebben we in 2020 dus geen sterke daling gezien. We zijn continu blijven doorwerken. Ik schat dat we zo’n 90% van de salestarget behaald hebben, wat dus niet dramatisch te noemen is.”

“Ik heb meer schrik van 2021”, biecht Stan op. “De zaadjes voor nieuwe projecten zijn in 2020 namelijk niet altijd gepland. Die uit 2019 zijn intussen volgroeid tot mooie projecten die we succesvol konden opleveren. Sommige investeringen die in 2020 normaliter zouden volgen, werden spijtig genoeg in de koelkast gezet. Ik hoop dat we dat toch niet te sterk zullen voelen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat we het iets negatiever inzien dan het in werkelijkheid is. Het voordeel van ons businessmodel is gelukkig wel dat we het risico geografisch spreiden, alsook over verschillende sectoren. Schommelingen blijven dus altijd wel beperkt in onze business. Plus, het gaat om basisvoeding. En uiteraard moeten mensen blijven eten om te overleven.”


Hoe Voka jou ook kan versterken? 
Je leest het hier

Voka - het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen - verdedigt, verbindt en versterkt ondernemingen in elke levensfase. Voka is een organisatie van, voor en door Vlaamse ondernemingen. Samen timmeren we aan een optimaal kader om vrij en succesvol te kunnen ondernemen in Vlaanderen. Zo willen we jou als ondernemer, je onderneming en Vlaanderen gezond doen groeien. 

Word Voka lid

Als Voka lid heb je talloze voordelen.

Lid worden
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group