Skip to main content
  • Kersvers en toch al wat gerijpt: hoe vele wegen Mieke Vandewaetere naar Voka West-Vlaanderen hebben geleid

Kersvers en toch al wat gerijpt: hoe vele wegen Mieke Vandewaetere naar Voka West-Vlaanderen hebben geleid

Na zelf heel wat (online) onboardings op poten gezet te zetten in haar vorige job, kreeg Mieke Vandewaetere er nu zelf mee te maken. Een nieuwe job starten bij Voka West-Vlaanderen, nieuwe collega’s leren kennen, de geest van de werkvloer ervaren: en dat allemaal in tijden van verplicht telewerk en social distancing. Maar dankzij innovatie en digitalisering kan dat allemaal geen probleem meer zijn. Of toch?

Vrijwel iedereen kent de klinisch psycholoog of de arbeids- en organisatiepsycholoog (bedrijfspsycholoog). Maar weinig mensen weten dat er ook nog zoiets bestaat als theoretische en experimentele psychologie: de discipline die onderzoekt hoe mensen informatie verwerken, kennis verwerven, hoe we redeneren en de neurobiologische basis hiervan. Het is de discipline die ook al in de jaren 1950 inspiratie bood aan het steeds populairder wordende domein van de Artificiële Intelligentie (AI). 

In 2002 studeerde Mieke af als theoretisch en experimenteel psycholoog. Zonder duidelijk plan, aangezien de meeste profielen in het onderzoek terechtkomen. Iets wat niet meteen tot de opties leek te horen. “Uiteindelijk bleef ik zo’n 15 jaar werken in diverse kennisinstellingen, met rollen als projectmedewerker, doctoraatsonderzoeker, postdoc, stafmedewerker, …”, vertelt de kersverse manager Innovation & Transition. “Grotendeels op projecten in samenwerking met diverse organisaties en bedrijven. En dat bleek de sleutel te zijn naar een loopbaan gevuld met fijne ontmoetingen, continu bijleren, inspiratie tanken en geven. “

Doorheen het traject van Mieke zijn er enkele belangrijke mijlpalen geweest. Telkens gebaseerd op de drang naar innovatie en het creëren van waarde. Telkens met de bedoeling om te verbinden. Mieke vertelt: 

  • De start als assistent en als onderzoeker data-analyse. Dat vereiste natuurlijk verdieping en zo werd een bijkomende opleiding Statistische Data-Analyse gevolgd. Practica werden gedigitaliseerd, oefeningen statistiek kregen onderwerpen die dichter bij de wereld van studenten lagen, het concept ‘met handen en voeten uitleggen’ kreeg letterlijk een gezicht. Innovatie begint vaak met optimalisatie van bestaande producten, processen en diensten. 

  • De gigantische dataset achter een online taalleeromgeving. Miljoenen rijen aan data en ik was de eerste die er een deep-dive in mocht nemen en via statistische analyses profielen mocht opstellen van gebruikers, clusters van oefeningen, advies mocht geven over het optimaliseren van de omgeving met betrekking tot user experience en rapportering. Om dat advies te geven heb je natuurlijk ook kennis nodig van UX design en van instructional design (het ontwerpen van een leeromgeving). En dat gaf meteen de motivatie voor het volgen van nieuwe opleidingen. In de gigantische hooiberg van data werden meerdere glimmende spelden gevonden, de combinatie UX, instructional design en data-analyse bood een fantastische voedingsboden voor nieuwe projecten aan de Kulak en KU Leuven. Innovatie is combineren, volhouden, constant bijleren.

  • De boom van e-learning in de periode 2000-2010. Ontzettend veel goede en minder goede voorbeelden van leeromgevingen én tegelijk de mogelijkheid om via data na te gaan welke acties van gebruikers in dergelijke leeromgeving leiden tot beter of sneller leren. Nieuwe vormen van leren zoals game-based learning, mobile learning,… deden hun intrede en telkens zorgden stevige data-analyse voor bijkomende en boeiende inzichten in hoe mensen interageren met online leeromgevingen. “Over het muurtje kijken”: dat werd mijn boodschap voor iedereen aan wie ik het verhaal vertelde. Innovatie komt immers vaak uit andere sectoren, andere disciplines. Dat mocht ik letterlijk meerdere keren ervaren. “Durf mislukkingen te bespreken”, dat was de tweede boodschap. En ik gaf zelf het goede voorbeeld door lezingen te geven over ‘tien mislukkingen in tien jaar onderzoek’. Innovatie is dus ook: leren van elkaar, leren uit elkaars fouten. 

  • De drang om de vertaalslag te maken van academisch onderzoek naar waarde voor ondernemingen. In de wereld van L&D en hr is de aandacht voor e-learning pas sinds de Covid-19-crisis sterk toegenomen. Daarvoor bleef het vaak beperkt tot weinig interactieve pakketten en werden talent development en learning & development nog niet overal op gejuich onthaald. Nog steeds niet, trouwens. Ik ging op een missie: een missie om L&D en HR te overtuigen van de meerwaarde van een goed L&D-beleid, de sterktes van een lerende organisatie, de efficiëntie van bepaalde leeractiviteiten, metrics en KPI’s die L&D meer slagkracht kunnen geven, de mythes achter bepaalde leermodellen en -principes. Dit gaf zoveel boeiende inzichten dat ik besloot dat L&D voor altijd in mijn hart zou blijven. Wat er verder nog op mijn pad zou komen. Innovatie is ook: bewustwording dat vooruitgang nodig is, bewustwording dat innovatie voor groei zorgt. 

  • Het pad werd vervolgd met een passage bij Howest. Vanuit de hogeschool kreeg ik de kans om heel wat praktijkgericht onderzoek te faciliteren. De nauwe samenwerking tussen onderzoekers van een kennisinstelling en diverse bedrijven en organisaties heeft al tot heel wat mooie innovaties geleid. Ik hielp mee bij het ontwikkelen van het eerste postgraduaat in de Artificiële Intelligentie en uiteraard volgde ik dit ook zelf. Innovatie is dan ook: met je voeten in de modder gaan staan, operations en business verbinden, ivoren torens afbreken en samen op pad gaan.

  • En toen kwam de eerste kennismaking met Voka West-Vlaanderen. Samen met Howest werd de AI Academy opgericht. Een reeks van seminaries om C-levels inzichten te bieden, te inspireren en te verenigen wat betreft AI. Zowel de believers als de sceptici namen deel, zowel bedrijven die digitaal al heel wat stappen hadden gezet als bedrijven die nog zoekende waren. Als eerste in Vlaanderen werd een bedrijfsgedreven community opgericht rond AI. Dit jaar starten we de derde jaargang: opnieuw met seminaries maar klaar voor de volgende stap: een lerend netwerk waarbij ervaringsuitwisseling, leren van elkaar, over het muurtje kijken, … centraal staan. Want ook dat is innovatie: vernieuwend zijn, hindernissen overwinnen, verbeteren wat kan, producten, processen, diensten constant in vraag stellen.

En dan is er nu de nieuwe job bij Voka West-Vlaanderen. “Een nieuwe mijlpaal? Eigenlijk niet, eerder het samenkomen van zoveel interesses doorhaan de jaren heen”, legt Mieke uit. “En met een sterk team dat zoveel competenties bezit én de vrijheid om een eigen stempel te drukken, vanuit het DNA van het volledige team”:

  • De uitkomst van innovatie is vaak een nieuw product, dienst of business model. Het zijn echter de mensen (medewerkers, klanten, leveranciers) die de waarde ervan bepalen. Dat maakt de menselijke schakel in het innovatieproces cruciaal. Hr, L&D, sales & marketing hebben hier een mooie rol te spelen. Samen met het team Menselijk Kapitaal wil het team Innovatie en Digitalisering dan ook heel graag inzetten op de interactie tussen mens en technologie, op de menselijke factor in het innovatieproces.

  • Innovatie stopt niet bij het digitaliseren van een product of dienst. Het proces loopt bij voorkeur door met vernieuwingen in het business model, bijvoorbeeld door waarde te creëren uit de data die gegenereerd wordt dankzij de digitalisering. Het is hier dat systems thinking en design thinking cruciaal zijn om echte waarde te creëren. 

  • Duurzaam ondernemen is duurzaam innoveren. De circulaire economie en industrie zijn niet meer weg te denken in het huidige maatschappelijk, economisch en politieke discours. En gelukkig maar. Circulaire economie biedt heel wat groeikansen aan ondernemingen. Het is nu zaak om wat voor velen misschien als een groene bedreiging overkomt te vertalen naar duurzame opportuniteiten. En ook hier zal slim en duurzaam innoveren een verbindende rol spelen. 

  • Innovatie is leiden en lijden. Ja, er zijn de sterke innovatoren met de verhalen waarin het lijkt alsof innovaties in één nacht komen neergedaald in de hoofden van de happy few. Ja, elke innovatie in de kijker belicht het succesverhaal, de opbrengsten en de heerlijk klinkende toekomstmuziek. En neen, zo gaat het vaak niet. Innovatie is durven lijden, durven risico’s nemen, durven fouten maken. Innovatie is een weloverwogen investering in groei en elk innovatietraject heeft een aantal hindernissen te overwinnen. Het zijn deze hindernissen die we in onze trajecten meer in de kijker willen zetten. 

  • Liever een trager maar duurzaam en ingebed innovatieproces in een onderneming installeren dan een onderneming leiden naar één innovatieve oplossing die beperkt is in tijd en schaalbaarheid. Ja, we blijven het laaghangend fruit identificeren én ja, we zorgen ervoor dat de bomen kunnen blijven groeien zodat zoveel mogelijk fruit op een dag rijp zal zijn.

  • Maar de mooiste uitdaging ligt misschien nog in de innovatie en digitalisering van Voka West-Vlaanderen zelf. Vanuit het principe ‘walk your talk’ hebben we de inherente verantwoordelijkheid om zelf maximaal te digitaliseren en te innoveren. Uit onze fouten kunnen anderen leren, uit onze sterktes kunnen anderen energie halen, met onze successen inspireren we, met onze verhalen voegen we een nieuw hoofdstuk toe aan mijn parcours. 

Laat dit dan misschien de volgende mijlpaal zijn. En niet alleen, maar samen. Samen met Soraya, Marijke en Sarah (Team Innovatie en Digitalisering), samen met het volledige team van Voka West-Vlaanderen en de collega’s van Brussel. 

mieke vandewaetere


 

Contactpersoon

Mieke Vandewaetere

Manager innovation and transition

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group