Skip to main content

Navigatie

Niet te missen

Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 oktober 2020

Meer info
Verderkijkers - Kmo of the future

Verderkijkers - Kmo of the future

17 november 2020

Meer info
Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop Op naar de innovatietop

Op naar de innovatietop

Ask now
/ poll

Wat is volgens u de grootste rem op innovatie bij kmo's?

Choices

Publicaties

Vul uw gegevens in en selecteer de publicaties die u wil downloaden.

Expert Talk

"De beste innovaties ontstaan door te luisteren naar de klant."

In hun colorlab werken de mensen van Ebema samen met hun klanten dagelijks nieuwe projecten uit met innovatieve oplossingen. "Het is een mooi voorbeeld van hoe innovatie tot stand kan komen", weet Johan Guldix, innovatie-expert bij Voka. Jammer genoeg kunnen we in Vlaanderen op dat vlak toch nog wat beter presteren. Innovatie blijft nog te vaak op de plank liggen en wordt verder niet gecommercialiseerd.

Bekijk video

Spraakmaker

Mars

Brood bakken op Mars: Innovatie draait om mindset en kansen

In 2019 lanceerde Puratos, de Belgische leverancier van ingrediënten voor bakkers, patissiers en chocolatiers, een opmerkelijk proefproject. In afgesloten containers wilde het tarwe en later ook andere gewassen kweken als voorbereiding op het maken van brood op Mars binnen 100 jaar. Klinkt misschien vergezocht, maar zeker innovatief en ondernemend, dus vroegen we R&D-directeur Filip Arnaut om ons wat meer toelichting te geven bij het innovatietraject van Puratos.

Business cases

VITO: “Dankzij 'Next Generation EU' kunnen we meer bedrijven naar een duurzame transitie leiden.”

Met het post-corona economisch herstelprogramma ‘Next Generation EU’ en eerder met de ‘Green Deal’ kiest Europa radicaal voor een duurzame toekomst. Voor VITO, de Vlaamse onafhankelijk onderzoeksorganisatie gespecialiseerd in cleantech en duurzame ontwikkeling, klinkt dat als muziek in de oren: “Vanuit duurzaamheid economische impact creëren: dat zit in ons DNA.” Bedrijven zullen meer dan ooit bij VITO terecht kunnen voor samenwerking in onderzoeksprojecten en advies.

Bert Panis, innovatiemanager bij Ebema: "Wees geen volger van de markt, maar een vooruitstrevende speler"

Bert Panis is innovatiemanager bij Ebema, een familiebedrijf waar de derde generatie ondertussen zijn intrede heeft gemaakt. Bij deze fabrikant van prefab betonmaterialen staat innovatie centraal in een continu proces. In een wereld waar klantenbehoeften en trends consequent veranderen, kiest Ebema voor een innovatiemanager die de drijvende kracht is om te blijven innoveren. Eén van zijn grootste inspiratiebronnen: bedrijven met praktijkgerichte cases.

Chris Van De Voorde, JuuNoo: “Economie en duurzaamheid als basis voor échte innovatie”

“Ik keek met mijn zoon onlangs naar de lancering van de Falcon Heavy, de ruimteraket van Elon Musk. Hij maakte als eerste raketten die weer op aarde landen. Als nu iemand het in zijn hoofd haalt om een raket te maken, kunnen ze onmogelijk anders dan ook met herbruikbare raketten te werken: SpaceX heeft de spelregels veranderd, de maatstaf bepaald. Dat wil ik ook doen.” Chris Van de Voorde, founder van JuuNoo heeft zich als doel gesteld de bouwwereld te hervormen naar een duurzame markt waar hergebruik de norm is.

Industriële 5G van Citymesh

Citymesh heeft een eigen  stuk spectrum om onafhankelijk van de grote operatoren draadloze netwerken te bouwen. En net op die frequentie wordt straks 5G uitgerold.

IN DE KIJKER

Niels Van Weereld

Faktion: “Wij geloven in AI als doelgerichte innovatie, niet als gimmick”

AI-scale-up Faktion gaat niet mee in de hype om te innoveren door ‘iets met AI te doen’. “We geloven echt in het concept van doelgerichte innovatie, waarbij technologieën worden toegepast om businesscases op te lossen in plaats van louter als een gimmick”, zegt Niels Van Weereld. "Wij beschouwen AI eerder als een economische versneller voor organisaties dan als een innovatieve technologie."

Facts & figures

17%
Slechts 17% van de Vlaamse start-ups en scale-ups laten zich leiden door noden op de markt bij hun marktintroductie
wil voornamelijk een behoefte op de markt oplossen
17%

Bron & legende:
PWC - De drijvende krachten voor marktintroductie bij Vlaams start-ups en scale-ups 

Aan de
slag

Bij te veel bedrijven zijn de verkoop, marketing, onderzoeksafdeling nog te vaak aparte divisies. Het is belangrijk om voortdurend te overleggen en elkaar te inspireren om tot vernieuwing te komen. En vergeet daarbij niet ook te luisteren naar de klant!

Zie dat werknemers de nodige ruimte krijgen om innovatief te kúnnen zijn. Geef ze voldoende autonomie om zelf beslissingen te nemen. Zet mensen met verschillende ideeën en invalshoeken samen. Het zijn vaak deze 'botsende' inzichten die tot de beste ideeën leiden. Maak het leven zeker niet te ingewikkeld door te veel procedures, ingewikkelde structuren vele hiërarchische lagen. Dat werkt vertragend en is dodelijk voor een innovatieve cultuur.

De top geeft het voorbeeld. Als je een innovatiecultuur wil kweken, dan moet de top helemaal mee zijn, in woord en daad. Zij inspireren alle medewerkers. Zij geven het voorbeeld en bevorderen samenwerking binnen en buiten het bedrijf. Zij geven vrijheid, dagen uit, sturen bij en vieren successen. Work hard, play hard!

Geloof jij ook nog in de mythe van Steve Jobs? In heel de marketinggeschiedenis is het zowat de enige die de klant iets kon doen kopen dat hij niet kent en niet nodig heeft. Ben jij de nieuwe Steve Jobs. Of ga je toch maar naar je klanten luisteren: wat zijn hun behoeftes en problemen, en hoe kun jij ze een oplossing bieden, die ze bij niemand anders zullen vinden. Dat is innovatie!

'Kill your darlings', is een theorie die jammer genoeg ook opgaat voor innovatie. Het is goed om te experimenteren en dingen uit te proberen. Waarbij falen best mag, als je eruit leert en zo tot iets beter kunt komen. Maar als iets echt niet lukt, dan moet je wel op tijd kunnen stoppen. Je kan de tijd en de middelen dan beter voor iets anders inzetten.

De lat ligt hoog als je tot een echte innovatieve organisatie wil uitgroeien. Het zal niet volstaan een of meerder van de bovenstaande tips te combineren. Je moet ze best allemaal toepassen en ernaar streven in stuk voor stuk van de genoemde werkpunten te excelleren.

Met innovatie die op de plank blijft liggen zijn we niet veel. Vlaanderen heeft meer koopmansgeest nodig.

Johan Guldix  |  Senior Adviseur Innovatie & Ondernemen
johan.guldix@voka.be
+32 495 28 50 96
Johan Guldix

Activiteiten

Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 oktober 2020

Meer info
Verderkijkers - Kmo of the future

Verderkijkers - Kmo of the future

17 november 2020

Meer info
Businessclub Innovatie - Industrie 4.0

Businessclub Innovatie - Industrie 4.0

20 oktober 2020

Meer info

Updates van dit dossier in uw mailbox

Ik ontvang graag updates van Voka omtrent dit dossier

Meer info via https://www.voka.be/privacy