Skip to main content
  • Home
  • Samen veilig heropstarten
  • 27/04/2020

Samen veilig heropstarten

Ben je klaar voor de heropstart? Want meer en meer ondernemingen mogen van de overheid weer aan de slag. Anderen kunnen zich daarop voorbereiden, in afwachting van het einde van de lockdown. Maar hoe zorg je voor een vlotte heropstart, met de nodige aandacht voor veiligheid en gezondheid? Voka vat hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen van ondernemingen samen. De antwoorden zijn gebaseerd op info uit de officiële generieke gids ‘Veilig werken’, aangevuld en verdiept met informatie van onze partners SD Worx en Mensura. 
 

In de kijker & Nieuw

inhoud

Op de Nationale Veiligheidsraad van 23/09/2020 werden een reeks versoepelingen doorgevoerd en enkele bestaande regels zijn herhaald. Welke?

Op de Nationale Veiligheidsraad van 23/09/2020 werden een reeks versoepelingen doorgevoerd en enkele bestaande regels zijn herhaald. Het aangekondigde systeem met kleurcodes is er nog niet gekomen. Er wordt gewerkt aan een soort barometer, maar die is nog niet af.

1.    De basisregels blijven gelden: handen wassen, anderhalve meter afstand houden en mond-neusmasker dragen waar dat niet kan.

2.    Iedereen mag zoveel mensen zien als hij wil, als ze afstand houden én met niet meer dan tien mensen tegelijk samenkomen (kinderen worden niet meegeteld).

3.    De bubbel verdwijnt: iedereen mag maximaal met 5 mensen per maand nauw contact hebben, maar dat aantal moet zoveel mogelijk beperkt worden.

4.    Er komt een barometersysteem op nationaal, regionaal en lokaal niveau zodat er snel beslissingen kunnen worden genomen als de situatie betert of verslechtert. Het moet ook meer perspectief bieden op termijn. Die barometer is nog niet af. Volgens Vlaams minister-president Jan Jambon moet dat binnen de 14 dagen het geval zijn.

5.    Professioneel georganiseerde evenementen zoals recepties of trouwfeesten zijn voortaan onderworpen aan dezelfde regels als de horeca. Er is geen limiet aan het aantal deelnemers, zolang de locatie dat uiteraard toestaat. 

6.    Voor evenementen met publiek blijft de limiet op 200 voor evenementen binnen en 400 buiten, tenzij er uitzonderingen worden toegestaan.

7.    Er wordt niet meer getest bij personen die terugkeren uit oranje zones.

8.    De quarantaine uit rode zone geldt niet voor grensarbeid (minder dan 48u in buitenland), en er geldt geen reisverbod meer, wel een reisadvies dat ten zeerste afraadt naar dergelijke zone te reizen. 

9.    Vanaf 1 oktober wordt de quarantaine ingekort tot 7 dagen. Bij mensen met symptomen: maximum 7 dagen quarantaine en van zodra een negatieve test kan deze stopgezet worden. Bij mensen zonder symptomen, met een recent nauw contact met een besmette persoon: men gaat 7 dagen in quarantaine en ondergaat een test op de 5e dag. Is deze negatief, stopt de quarantaine. Is deze positief, loopt de quarantaine verder door, met 7 dagen vanaf de test.

10.    Op 30 september volgt de app lancering die de contact tracing verder zal versterken.

De nationale veiligheidsraad heeft toegelicht wat vanaf 8 juni weer mag. Wat is belangrijk voor bedrijven?

Vanaf 8 juni zal alles weer worden toegestaan, behalve de activiteiten die specifiek worden uitgesloten.

Dat is goed nieuws voor de horeca, sportsector en cultuursector die vanaf 8 juni opnieuw mogen hervatten. Wel gelden nog strikte voorwaarden. Tussen de tafels moet 1,5 meter afstand zijn, per tafel mogen maximum tien mensen zitten, elke klant moet aan zijn of haar eigen tafel zitten en bediend worden, obers moeten een mondmasker dragen en alle horecazaken en nachtwinkels mogen openblijven tot één uur 's nachts.

Vanaf 8 juni kunnen alle culturele activiteiten zonder publiek hervat worden. Optredens met het publiek zijn op maandag nog niet toegestaan, maar kunnen wel vanaf 1 juli hervat worden. Ook hier gelden specifieke regels, zoals het respecteren van de veiligheidsafstand voor het publiek en maximaal 200 aanwezigen.

Casino's mogen pas op 1 juli open, net zoals receptiezalen met maximum vijftig aanwezigen. Discotheken mogen niet voor eind augustus opengaan. Massa-evenementen zijn nog tot minstens 31 augustus.

Bij het individueel gedrag zijn zes gouden regels:

  • Hygiëneregels zoals de handen regelmatig wassen en elkaar geen hand geven.
  • Bij voorkeur buitenactiviteiten houden, anders voldoende ventileren
  • Neem extra maatregelen voor risicogroepen
  • Veiligheidsafstand blijft altijd van toepassing behalve bij kinderen jonger dan twaalf onder elkaar
  • Met mensen uit uw eigen huishouden kunt u nauwer contact hebben. Ook met mensen uit uw uitgebreide bubbel kunt uw nauwer contact hebben. Per week kan de groep veranderen. Het maximum van tien per week zorgt ervoor dat de sociale contacten beperkt blijven en maakt het gemakkelijker om ze op te sporen. 
  • Een groep mag niet groter zijn dan tien personen, kinderen inbegrepen. Dat geldt bij uw thuis, buitenshuis of in restaurants.
     
Horeca bereidt zich voor op heropstart. Hoe?

De horecazaken (en hun klanten) snakken ernaar om terug open te kunnen gaan nadat ze door corona al maanden hun terrassen en zalen moesten sluiten. Vele ondernemende restauranthouders en café-uitbaters hebben zich al van hun creatiefste kant laten zien en organiseerden afhaalservices en webshops. In afwachting van groen licht voor de opening bereiden ze zich achter de schermen ook voor om opnieuw klanten te ontvangen in hun zalen en op hun terrassen. Hoe doe je dat in coronatijd? En welk raad krijgen zij mee? Als we het advies van Mensura aan de horecasector erop naslaan, kunnen we ons daar al een goed beeld van vormen.

Bubbelgewijs

Als we binnenkort weer naar ons favoriete restaurant of caféterras gaan, dan zal dat wel degelijk anders zijn. Binnen worden de tafels herschikt zodat iedereen met zijn ‘bubbel’-genoten en op veilige afstand van de andere klanten kan tafelen. In kleinere zaken wordt plexiglas geplaatst zodat ook daar de veiligheid extra gegarandeerd kan worden. Ramen en deuren staan zo veel mogelijk open zodat er genoeg verluchting is. Horecazaken krijgen het advies mee om – zeker voor binnen – zoveel mogelijk te werken met een reserveringssysteem (als ze dat nog niet deden precorona).

Terrassen open

Ook de terrassen worden in die zin herschikt. Klanten worden aangeraden om zoveel als mogelijk op het terras te zitten omdat in de buitenlucht het virus minder kans krijgt om zich te verspreiden. Toch moet dit ook op veilige afstand gebeuren, en zoals de regelgeving het nu voorschrijft, mag er enkel met de eigen bubbel-vrienden ‘gebubbeld’ worden op de heropening. In sommige steden denkt men na hoe zij de terrasruimte voor de horecasector zoveel als mogelijk kunnen uitbreiden.

Contact vermijden

Het personeel en klanten zullen zich aan een veilig eenrichtingsverkeer moeten houden, dat duidelijk wordt aangegeven. Zo wordt onnodig kruisen uitgesloten. Klanten krijgen het advies om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Aan de kassa zit een vaste medewerker, bij voorkeur achter plexiglas.

En wat met je favoriete barman? Als je je graag laat bedienen door je favoriete barman, dan ga je best in zijn ‘zone’ zitten, want de horeca-uitbaters krijgen het advies om elke medewerker een aantal tafels toe te wijzen en de mensen door maar één persoon te laten bedienen. Hij zal wel op 1,5 meter afstand moeten blijven: is dat moeilijk dan zal hij een mondmasker dragen. En als het kan zal hij met een karretje rijden met daarop bestek en borden, zodat hij meerdere tafels in één keer kan bedienen. Ook zal de medewerking van de klant ingeroepen worden: zij zullen vriendelijk gevraagd worden borden, glazen en bestek door te geven zodat de medewerker niet tussen de tafels moet lopen.

Veilige tafels en voeding

Die tafels zullen er wel iets kaler uitzien want siervoorwerpen, zoutvaatjes, olieflesjes of botervlootjes zullen verwijderd zijn. Niet erg, klanten krijgen persoonlijke porties, en het eten zal zo nog meer aandacht krijgen.

En zullen de pintjes en de maaltijden wel veilig zijn? Uiteraard. Het coronavirus verspreidt zich niet via voedsel. De horeca-uitbaters zullen, zoals ze dat altijd al doen, strikte hygiënevoorschriften volgen en nu ook extra de werkvlakken ontsmetten na elke bereiding.

Lees hier het stappenplan van Mensura voor de horecasector 

Interieurwinkels verkopen niet enkel meubels en decoratie, maar ook vaak huislijkheid, gezelligheid en oerdegelijkheid. Maar hoe doe je dat in tijden van conora?

Ook de interieurwinkels zijn druk in de weer geweest om alles in orde te brengen zodat ze op 11 mei weer op een veilige manier konden opengaan. Door de aard van hun producten zijn ze vaak al vrij groot met een zeker circulatieplan voor klanten dat hen als vanzelf op een bepaald traject doorheen de winkel leidt. In die gevallen zal social distancing goed gegarandeerd kunnen worden. Toch moeten ook die grotere winkels zich aan de regels houden: niet meer dan één klant per tien vierkante meter, klanten mogen maximum 30 minuten winkelen, voldoende ontsmetten, contactloos betalen stimuleren, de kassa’s beperkt open houden. Ook wordt aangeraden een aparte ingang te voorzien voor afhalingen en zoveel mogelijk te werken op afspraak.

De kleinere winkels kunnen grondmarkeringen aanbrengen en de lay-out van de winkel aanpassen zodat afstandhouden gemakkelijker kan.

Kijken mag, aankomen (liefst) nog niet

Maar wat dan met die o zo gewaardeerde gezelligheid die interieurwinkels vaak willen uitstralen en verkopen? Want daarvoor worden in normale omstandigheden instrumenten ingezet die alle zintuigen moeten bekoren. Vooral de tastzin wordt aangesproken: wie koopt er nu een bed en matras zonder daar niet eerst eens op te gaan liggen? Of wie voelt niet graag aan de stof van een zetel of tapijt om de textuur en zachtheid te voelen? De interieurwinkels krijgen het advies van hun sector om toonzaalmodellen toch zoveel mogelijk te beschermen tegen aanraking. En als dat toch gebeurt te werken met beschermhoezen die regelmatig ontsmet worden.

Veel interieurzaken hebben ook een cafetaria of restaurant en houden een speelhoek open. Die zullen voorlopig niet toegankelijk zijn. Ook wie normaal gezien bestelwagens verhuurt aan klanten om grotere aangekochte producten naar huis te vervoeren, wordt voorlopig afgeraden deze dienst op te starten.


Samengevat, het zal ook in de interieurzaken nog even anders winkelen zijn. Maar de veiligheid zal wel gegarandeerd kunnen worden.

Info voor interieurzaken
 

Wat is belangrijk over het gebruik van mondmaskers in bedrijven?

Je bedrijf mag en kan weer aan de slag? Beschermingsmaterialen zijn een belangrijk onderdeel van je heropstartplan. Hier vind je alvast alle informatie over de rol van mondmaskers. We brengen je hier ook in contact met aanbieders van mondmaskers.

Lees meer
 

Winkels zijn weer open. Hoe hebben de modezaken zich voorbereid?

Deze week is het de beurt aan de niet-essentiële winkels om open te gaan, mits de nodige veiligheidsmaatregelen in acht genomen worden. Heel wat mensen kijken ernaar uit om nieuwe lentekledij te kopen, maar hoe kan dat op een veilige manier?

Social distancing

De modesector heeft specifieke maatregelen genomen waardoor ook bij het kledingshoppen de social distancing bewaard kan worden. Net zoals in de voegingswinkels gelden een paar basisregels, zoals maximum 1 klant per 10 vierkante meter, elke klant mag maximum 30 minuten in de winkel en elektronisch betalen wordt gestimuleerd. Het personeel wordt aangeraden een mondmasker te dragen, en de winkeliers voorzien handgels voor de klanten.

Eenrichtingsverkeer

De modesector heeft een aantal vrijblijvende ideeën ontwikkeld waarmee de modewinkels aan de slag kunnen gaan. Zo worden ze aangeraden, indien dat mogelijk is, door de plaatsing van de rekken en door markeringen op de vloer een eenrichtingsverkeer te creëren. Degustaties of testen van parfum of make-up zit er voorlopig nog niet in. Efficiënt winkelen kan, ook in een modezaak. 

Passen toegelaten?

Zullen we onze kledij nog kunnen passen, vraagt u zich misschien af? De winkeliers voorzien sowieso handschoenen voor hun klanten zodat kledij veilig aangeraakt kan worden. Of passen mogelijk is, zal ervan afhangen: ook hier zal social distancing zo goed mogelijk gegarandeerd moeten zijn. Paskamers moeten alternerend geopend kunnen worden, en na gebruik volledig ontsmet vooraleer de volgende klant binnen kan. Als dat niet kan, moeten ze best gesloten worden. Dat is althans wat Comeos zijn leden aanraadt. Kledij die gepast is, mag pas een dag later terug in de rekken gehangen worden.

Hoeveel stukken er per klant gepast mogen worden, dat vonden we niet terug tussen de aanbevelingen. Wel zal wie iets koopt, aangeraden worden de kledij te wassen voor gebruik. 

Meer info voor modezaken
 

Welke afspraken maak je met leveranciers, klanten en externen?

Beperk het aantal externen tot wat noodzakelijk is en gebruik alternatieven voor vergaderingen, opleidingen en overleg door maximaal gebruik te maken van digitale communicatiemiddelen.

Afficheer de regels die van toepassing zijn op externen waar zij binnenkomen, en deel ze indien mogelijk vooraf mee ; externen moeten steeds de instructies van de onderneming volgen. 

Bezoekers

  • Spreid bezoeken zodat er niet teveel externen tegelijkertijd aanwezig zijn; maak vooraf afspraken voor bezoeken; bv. geen te lange bezoeken, maximum één klant per tien vierkante meter in de winkel, in de mate van het mogelijke wordt individueel gewinkeld. 
  • Ontvang externen indien mogelijk in een afzonderlijke ruimte en beperk het aantal aanwezige personeelsleden. 
  • Reorganiseer de inrichting van de onthaalruimte/receptie, bv. door beschermingsmiddelen aan de receptie (wanden en schermen), teleonthaal, mogelijkheid voor bezoekers om handen te wassen voorzien, of ter beschikking stellen van geschikte handgels indien handen wassen niet mogelijk is, een plaats te voorzien waar post of pakjes contactloos kunnen worden gedeponeerd, enz. 

Leveranciers

  • Leveranciers voeren hun leveringen uit met zo weinig mogelijk fysiek contact met andere personen (laden en lossen volledig door de leverancier of volledig door de ontvanger). 
  • Leveringen worden best verspreid ingepland zodat er niet teveel leveranciers tegelijkertijd aanwezig zijn. 
  • Werk met bestellingen en spreek afhaaluren en/of afhaalpunten buiten het gebouw af. 
  • Betalingen gebeuren elektronisch, vermijd cash. Reinig ook regelmatig de betaalterminal.

Contractor

Ben je tewerkgesteld als contractor, of stel je werknemers tewerk die als contractor worden beschouwd? Dan is het belangrijk dat je goede afspraken maakt met de opdrachtgever over de tewerkstelling ten tijde van de corona-crisis.

  1. Neem op voorhand contact met de opdrachtgever.  
  2. Vraag naar de maatregelen m.b.t. corona. 
  3. Maak concrete afspraken met de opdrachtgever wie welke maatregelen gaat uitvoeren.
  4. Bespreek met eigen werknemers de concrete afspraken. Als de opdrachtgever (of één van de werknemers van de opdrachtgever) zich niet aan de maatregelen houdt, kom dan met eigen werknemers overeen dat zij ten allen tijde de werkzaamheden mogen stopzetten en contact opnemen met werkgever om de situatie te bespreken.

Download hier de checklist voor de contractor

Hoe veilig heropstarten in vijf stappen?

Hebben (een deel van) uw activiteiten een tijd stilgelegen, of komen uw medewerkers terug naar het werk met tal van vragen en onzekerheden? Een doordachte aanpak van de heropstart van uw activiteiten is geen overbodige luxe. Ga daarbij doordacht te werk aan de hand van deze 5 stappen.

Stap 1: bereid de heropstart grondig voor

  • Informeer u bij de officiële instanties welke maatregelen en aanbevelingen van kracht zijn voor uw sector of organisatie.
  • Denk ook grondig na over zinvolle maatregelen voor uw specifieke situatie en verlies daarbij andere welzijnsdomeinen niet uit het oog. De aandacht die gaat naar coronabesmetting voorkomen, mag geen bijkomende risico’s creëren, bijvoorbeeld op het vlak van veiligheid!
  • Maak werk van een heropstartplan om uw activiteiten veilig opnieuw op gang te trekken.
  • Stel een engagementsverklaring op om uw werknemers gerust te stellen. Benadruk en leg duidelijk uit dat de economische activiteiten hervatten niet voorgaat op gezondheid. Beide gaan hand in hand.
  • Duid een coronacoördinator aan (bv. de interne preventieadviseur of een hr-medewerker) waarbij werknemers terecht kunnen met hun vragen over corona.

Stap 2: breng uw werkvloer in regel

  • Stel heldere omgangsregels op en zorg ervoor dat social distancing en de hygiëneregels gerespecteerd worden én blijven, zowel tussen medewerkers onderling als bij contacten met klanten en leveranciers.
  • Start uw werkvloer veilig op. Van machines inschakelen over vergaderruimtes herindelen tot noodplannen aanpassen.
  • Zorg voor een hygiënische werkomgeving met aandacht van handhygiëne tot grondig onderhoud van de werkplek en -middelen, cruciaal om verspreiding van het coronavirus te vermijden.
  • Wees aandachtig voor de gezondheid van uw medewerkers. Wie symptomen heeft, vertrekt naar huis en dient met de huisarts contact op te nemen. 
  • Vergeet zeker ook niet de mentale gezondheid van uw werknemers te bewaken. Deze onzekere tijden zorgen voor spanning, angst en onzekerheid. Leidinggevenden kunnen een belangrijke rol spelen als luisterend oor. 
  • Ook belangrijk: kunnen uw hulpverleners (EHBO) veilig werken? 

Stap 3: communiceer vóór de startdag

  • Bezorg uw werknemers alle nodige info vóór de eerste werkdag. Zo vermijdt u dat medewerkers van bij de start zondigen tegen de principes die hen moeten beschermen. 
  • Licht klanten en leveranciers in over uw heropstart en de coronamaatregelen die u hanteert.

Stap 4: besteed aandacht aan de opstartdag

  • Ga na of iedereen uw werknemers de coronamaatregelen kennen rond hygiëne en social distancing. Overloop de principes nog eens met op de opstartdag.
  • Neem ongeruste gevoelens serieus en bied de mogelijkheden tot een vertrouwelijk gesprek aan via de externe dienst preventie en bescherming op het werk.

Stap 5: blijf de maatregelen strikt opvolgen

  • Roep medewerkers op om elkaar aan te spreken op onjuist gedrag en moedig hen aan om feedback te geven aan elkaar.
  • Betrek leidinggevenden om hun team mee te motiveren om de coronamaatregelen op de werkvloer na te leven en elkaar aan te spreken op onvoorzichtig gedrag.
  • Blijf updates communiceren door regelmatig info en tips over uw sector op te zoeken en door te voeren.
  • Evalueer de maatregelen regelmatig: welke werken goed, welke minder goed?
  • Hou rekening met besmettingen en vrijwaar de gezondheid van andere collega’s.

Wat moet en wat mag

inhoud

Is de generieke gids de nieuwe checklist van de sociale inspectie?

De gids is geen checklist, maar een toolbox met goede praktijken en suggesties. Elk bedrijf zal hier maatwerk moeten toepassen, de gids is in dat opzicht een brede catalogus en geen checklist. 

Iedereen heeft er baat bij dat onze economie in veilige omstandigheden kan opstarten. Een heropflakkering van de epidemie zou bijzonder negatieve gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk om passende maatregelen te nemen en alle voorschriften na te leven. De inspectie voor welzijn op het werk zal een oogje in het zeil houden, en desnoods begeleidend en oplossingsgericht tussenkomen.

Raadpleeg hier de generieke gids

 

Is een vertaalslag van de generieke gids op sectorniveau verplicht?

Neen. Sectorale sociale partners mogen hierover steeds in dialoog gaan, maar er is geen verplichting om een akkoord te sluiten.
 

Wat als een onderneming nog steeds (deels) actief is en reeds maatregelen getroffen heeft om veilig te kunnen blijven werken? Moet de onderneming dan iets veranderen aan haar aanpak?

Daar waar men al aan de slag is, stelt er zich geen probleem. Doe zo verder en blijf oog hebben voor de veiligheids-, gezondheids- en hygiënevoorschriften. De generieke gids beoogt immers in de eerste plaats dat deel van de economie dat in de komende weken moet heropstarten.

De gids biedt richtlijnen aan sectoren en aan werkgevers die (gedeeltelijk) hun activiteiten hebben moeten stopzetten, als voorbereiding voor een veilige herneming van hun activiteiten. Sectoren en werkgevers die hun activiteiten niet hebben onderbroken en die zelf reeds maatregelen hebben genomen, kunnen deze gids gebruiken als verdere inspiratiebron. De inhoud van de gids kan worden aangevuld in functie van de richtlijnen van de nationale veiligheidsraad en op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten en goede praktijken.

Controleer regelmatig de maatregelen en pas eventueel aan waar nodig.

Om de lopende en opnieuw op te starten activiteiten zo veilig mogelijk uit te voeren, vertrekt u best vanuit een risicoanalyse, die specifiek aandacht heeft voor de coronaproblematiek. Uw externe dienst kan u hierbij helpen.

Communicatie & (sociaal) overleg

inhoud

Hoe betrekt een onderneming de medewerkers om veilig te kunnen heropstarten?
  • Communiceer duidelijk de richtlijnen. 
  • Controleer of iedereen de richtlijnen goed begrepen heeft.
  • Laat geen ruimte voor onduidelijkheid en beantwoord vragen.
  • Spreek medewerkers aan die de richtlijnen niet volgen en vraag hen waarom ze er zich niet aan houden.
  • Luister ook naar de suggesties van medewerkers: zij kennen hun job door en door en kunnen een belangrijke inbreng hebben. 
  • Binnenkort lanceert Mensura sectorspecifieke e-learnings voor uw werknemer(s). 
  • Leidinggevenden spelen een belangrijke rol om te luisteren naar medewerkers die met onzekerheid of angst zitten en met hen het gesprek aan te gaan. 
  • Helder en met resultaat communiceren en feedback geven, kan via de DESC-methode (zie infografiek).
     
Hoe informeren, communiceren en opleiden?

Geef je werknemers duidelijke instructies en zorg voor de nodige opleiding en communicatie. Indien mogelijk, voorafgaande de opstart zodat het duidelijk is wat er van hen verwacht wordt op de eerste dag van de heropstart. Maak gebruik van digitale kanalen, bijvoorbeeld webinars, e-learnings, ...
Binnenkort lanceert Mensura sectorspecifieke e-learnings voor uw werknemer(s). 

Informeer je werknemers waarom het noodzakelijk is om op een veilige manier aan de slag te gaan of te blijven, ook als thuiswerk niet mogelijk is. Maak eventueel een engagementsverklaring op vanuit de directie om hen gerust te stellen. Geef je werknemers toegankelijke informatie, duidelijke instructies en gepaste opleiding over de maatregelen en ga na of deze informatie en instructies goed begrepen zijn en correct worden opgevolgd. Herhaal de instructies regelmatig, en wees daarbij aandachtig voor werknemers die extra opleiding en instructies nodig kunnen hebben, zoals onervaren werknemers of uitzendkrachten.

Schenk ook bijzondere aandacht aan werknemers met een kwetsbare gezondheid, zoals werknemers met chronische aandoeningen (bv. long- en hartproblemen, diabetes) en werknemers die een kankerbehandeling ondergaan (hebben).

Besteed aandacht aan werknemers die zijn blijven doorwerken in ongewone of moeilijke omstandigheden.

Vele mensen zullen met concrete vragen zitten: maak duidelijk bij wie ze daarvoor terecht kunnen via infoborden, intranet, website, … Voorzie een coronacoördinator of coronacoördinatieteam.

Vermeld ook de contactgegevens van nuttige referentiepersonen van de interne of externe preventiedienst, zoals de arbeidsarts, de vertrouwenspersoon, de preventieadviseur, de preventieadviseur psychosociale aspecten, … en een eventueel contactpunt voor coronagerelateerde vragen.
 

Betrek ik als onderneming de vakbonden bij de keuzes in veilig heropstarten en hoe doe ik dat best?

Het sociaal overleg op alle niveaus speelt een belangrijke rol. De bestaande overlegorganen in de onderneming, zoals het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, de vakbondsafvaardiging, of de werknemers zelf (indien er geen vakbondsafvaardiging is) moeten worden betrokken bij de veilige heropstart.

Maak zeker gebruik van het sociaal overleg in jouw onderneming. Overleg op regelmatige basis over de maatregelen die genomen (zullen) worden met de Ondernemingsraad, het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, de vakbondsafvaardiging en de werknemers zelf (via rechtstreekse participatie), volgens hun respectieve bevoegdheden.  Op die manier zal het draagvlak en de opvolging van de maatregelen worden vergroot. Er verandert echter niets aan die bevoegdheden van de overlegorganen. Het CPBW bijvoorbeeld zal informatie moeten krijgen, zal advies mogen geven maar hun voorafgaandelijk akkoord over de maatregelen is niet vereist. 
 

 

Is het akkoord van het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk verplicht?

Neen. Het Comité heeft het recht om hierover geïnformeerd te worden, maar een voorafgaand akkoord is niet vereist.

Moet ik een ondernemingscao sluiten over de inhoud van de generieke gids?

Neen, dat is niet nodig voor welzijnsgebonden materies. 

Let wel op: wijziging aan bijvoorbeeld de arbeidsuren en uurroosters of het invoeren van structureel telewerk moeten nog steeds verlopen via de bestaande procedures (bv. wijziging van het arbeidsreglement, individuele afspraken ea.). 
 

Wat is de rol van de preventiedienst en experten bij de veilige heropstart?

Er moet zoveel mogelijk een beroep worden gedaan op de expertise die intern en extern aanwezig is, bv. bij de preventieadviseur en de externe preventiediensten, zeker in ondernemingen waar de interne expertise ontbreekt of beperkt is.  

1. Specifieke adviezen op basis van een risicoanalyse

In elke organisatie is een risicoanalyse een must, met aandacht voor de verschillende functies en werkplaatsen. Wat zijn de mogelijke risico’s die de coronacrisis met zich meebrengt? En hoe kan het bedrijf zijn werknemers optimaal beschermen? Op die vragen formuleert de (interne of externe) preventieadviseur heldere antwoorden.”

2. Vanuit risicoanalyse naar opstartplan 

Samen met een risicoanalyse per taaktype, maakt de preventieadviseur ook werk van een opstartplan. Hoe start u uw bedrijf terug op of evolueert u naar een normale bezetting? Hoe organiseert u de productie met respect voor de regels van social distancing en hygiëne? Hoe kunnen werknemers veilig gebruikmaken van de kleedkamers? En hoe zorgt u ervoor dat iedereen op de hoogte is van de te volgen voorschriften en werkwijzen?

De preventieadviseur beantwoordt deze vragen in samenspraak met de verantwoordelijken op de werkvloer. Het resultaat is een concreet plan met maatregelen en procedures, waarmee uw organisatie kostbare tijd wint op het moment dat de coronamaatregelen worden versoepeld.

3. Opvolgen van informatie

De preventieadviseur volgt dagelijks de informatie van de overheid op, schat de risico’s op de werkvloer in en stippelt duidelijke richtlijnen uit. Die adviezen communiceert hij naar de werkvloer en hij stuurt bij waar nodig.”

4. Centraal aanspreekpunt

Daarnaast kan de preventieadviseur fungeren als het centrale aanspreekpunt voor alle vragen van medewerkers over de coronacrisis. Waar nodig, speelt hij die door naar de juiste persoon, zoals de hr-verantwoordelijke. Ook de arbeidsarts en vertrouwenspersoon kunnen optreden als aanspreekpunt.

Hebben medewerkers medische vragen? Dan kunnen ze bij de arbeidsarts van uw externe dienst terecht voor een telefonische consultatie. Indien nodig kan er een werkgerelateerd medisch onderzoek plaatsvinden.

 
 

Afstand houden

inhoud

Hoe pas je als onderneming social distancing toe?
  • Afstand houden, d.w.z. contact vermijden met andere personen binnen 1,5 meter, blijft de beste manier om de verspreiding van COVID-19 te beperken. Garandeer dus zoveel mogelijk een afstand van 1,5 meter en vermijd samenscholingen. Als de werkorganisatie het ondanks andere bijkomende maatregelen niet toelaat, probeer dan de marge van 1,5 meter zo dicht mogelijk te benaderen. Gebruik markeringen, linten of fysieke barrières om zones of plaatsen af te bakenen of markeer op de grond hoeveel afstand moet worden gehouden. Deze principes gelden voor alle plaatsen in de onderneming en bij alle andere aspecten van het werk.
  • Organiseer het werk zo dat telewerk maximaal mogelijk is voor de functies die dat toelaten, en dat social distancing maximaal wordt gerespecteerd voor wie op het werk aanwezig is.
  • Creëer voldoende afstand tussen werkposten; als dat niet mogelijk is, organiseer de inrichting van de werkpost zo dat voldoende afstand kan worden bewaard, bv. slechts bepaalde bureaus gebruiken in open offices, werkplekken herschikken of onderbrengen in afzonderlijke ruimtes, met de rug naar elkaar toe werken i.p.v. face to face, enz. 
  •  Als het desondanks niet mogelijk is om voldoende afstand te bewaren tegenover andere personen: gebruik in de eerste plaats collectieve beschermingsmiddelen zoals schermen of wanden om werkplekken te compartimenteren (met aandacht voor de markering op ooghoogte zodat werknemers niet tegen de wanden lopen en voor herorganisatie van noodplannen/evacuatiewegen als deze in doorgangen worden geplaatst om een vlotte evacuatie mogelijk te maken), en/of organisatorische maatregelen, bv. spreiden van werktijden en pauzes, flexibele uren, werken in shift, aanpassing volgorde van arbeidstaken, enz. 
  • Beperk zoveel mogelijk het aantal werknemers dat gelijktijdig in één ruimte werkt (door thuiswerk te voorzien, pauzes aan te passen, …) en beperk zoveel mogelijk de tijd dat werknemers gelijktijdig in één ruimte werken of aanwezig zijn, ook in printerlokalen, archief, … en houdt voldoende afstand bij het wachten. Breng affiches aan de toegangen van ruimtes zodat werknemers duidelijk geïnformeerd zijn over het toegelaten aantal personen.
  • Als er gewerkt wordt in ploegen of teams: beperk de grootte van de teams, beperk de rotatie in de samenstelling van de teams.
  • Begeef je niet in ruimten waar je niet aanwezig moet zijn of geen werkzaamheden moet verrichten.   
  • Overweeg om werken waar het niet mogelijk is om voldoende afstand te bewaren en die niet dringend zijn, uit te stellen naar later of op een later tijdstip te herbekijken; herbekijk werken waar men inschat dat de veilige afstand niet mogelijk is en die wel dringend zijn.
  • Let wel op bij het beperken van het aantal mensen in één ruimte. Ga bij de start van werkzaamheden altijd na of er werknemers zijn die zich buiten het gezichtsveld of gehoorbereik van collega’s bevinden. Blijkt dat het geval, dan moeten die personen beschikken over een alarmmiddel (bv. gsm, telefoon, walkie-talkie, brandalarm…). 
  • Werkzaamheden in gevaarlijke omstandigheden mogen hoe dan ook nooit worden toevertrouwd aan één afgezonderde werknemer. Altijd moet er een tweede persoon in de buurt zijn die snel alarm kan slaan en de juiste beschermingsmiddelen bij zich heeft voor dringende hulpverlening.

 

Welke maatregelen tref je om toch veilig herop te starten indien social distancing in een bepaalde situatie onvermijdelijk doorbroken wordt?

Ook als de sociale afstand niet kan gegarandeerd worden, kan men heropstarten vanaf 4 mei. Daarbij zijn de gids en de sectorale (gids)afspraken de referenties om het gebrek aan social distancing te compenseren.

Als de werkorganisatie het ondanks andere bijkomende maatregelen niet toelaat, probeer dan de marge van 1,5 meter zo dicht mogelijk te benaderen. Gebruik in de eerste plaats collectieve beschermingsmiddelen zoals schermen of wanden om werkplekken te compartimenteren.

Gebruik markeringen, linten of fysieke barrières om zones of plaatsen af te bakenen of markeer op de grond hoeveel afstand moet worden gehouden. Deze principes gelden voor alle plaatsen in de onderneming en bij alle andere aspecten van het werk. Na uitputting van de organisatorische maatregelen en de collectieve beschermingsmiddelen, kan het dragen van mondmaskers een bijkomende maatregel zijn, in samenhang met andere preventiemaatregelen en met respect voor de preventiehiërarchie. Om effect te hebben, moeten deze maskers bovendien correct  gedragen en afgezet worden.
 

Welke maatregelen gelden bij in- en uitgangen, doorgangen, trappen en liften?

In- en uitgangen

Vermijd zoveel mogelijk de gelijktijdige aankomst van werknemers: voorzie als het mogelijk is meerdere in- en uitgangen. Besteed ook aandacht aan de inrichting van parkings (aantal, spreiding, ook voor fietsen). Bekijk mogelijkheden van spreiding van het werk in de tijd gedurende een kalenderdag, bv. mogelijkheden om het werk vroeger te beginnen en bv. ook later op de dag mogelijk te maken: dit heeft automatisch impact op het aantal aanwezige personen.

Gebruik spreidingsmaatregelen bij in-, uit- en doorgangen met hulpmiddelen zoals markeringen, linten of fysieke barrières, en overweeg éénrichtingsverkeer in gangen en op trappen waar personen elkaar te vaak of zonder voldoende afstand kruisen. 

Maximaal social distancing respecteren en afstand houden. 

Indien tijdregistratie: dusdanig organiseren dat social distancing wordt gerespecteerd, alternatieve wijze van tijdregistratie overwegen (bv. contactloos), reinigen tussen gebruik door verschillende werknemers.
Geen begroetingen die contact inhouden: er zijn voldoende alternatieven voor een handdruk of kus.

Ook volgende tips

  • Bij voorkeur volgen werknemers een eenrichtingsroute. Indien u over een extra in- of uitgang beschikt (vb. nooduitgang of een niet gebruikte deur), dan kunt u deze gebruiken om een eenrichtingsroute te voorzien. Breng een grondmarkering aan of afficheer de richting op de deur.
  • Indien een eenrichtingsroute niet mogelijk is, splits de doorgang dan door middel van een scheidingswand aan de in- en uitgang.
  • Markeer de posities, zowel voor ingang als voor uitgang, op elke anderhalve meter. Medewerkers mogen telkens maar 1 positie opschuiven, deurklink ontsmetten en binnen/buitengaan.
  • Indien toegangsdeuren niet kunnen/mogen opengezet worden (technische redenen, voedselveiligheid, ...), leg ontsmettingsmiddel en wegwerpdoekjes klaar aan de deurknop zodat iedere werknemer de deurknop kan ontsmetten voor het binnengaan. Zet ook een gesloten vuilbak (met voetbediening) klaar zodat gebruikte doekjes hierin kunnen gedeponeerd worden.
  • Hebt u een deur met een digitale toegangscode? Ontsmet het paneel regelmatig en zorg ervoor dat de werknemer na aankomst zijn handen wast/ontsmet.
  • Hebt u een deur met vingerscan? Leg ontsmettingsmiddel en wegwerpdoekjes klaar aan de deurknop zodat iedere werknemer de scanzone kan ontsmetten voor het binnengaan. Zet ook een gesloten vuilbak (met voetbediening) klaar zodat gebruikte doekjes hierin kunnen gedeponeerd worden.
  • De tijdsregistratie (badgen of tikken) gebeurt bij voorkeur contactloos. Indien de werknemer over een fysieke tikkaart beschikt, dan mag hij enkel zijn eigen tikkaart hanteren.

Liften en trappen

Vermijd het gebruik van liften; als dat niet kan (bv. bij zware lasten, een groot aantal verdiepingen, minder valide personen, ouderen, …) beperk dan het aantal personen dat gelijktijdig gebruik maakt van de lift, hou afstand en sta rug naar rug. Voorzie eenrichtingsverkeer of voorrangsregels op smalle trappen waar personen onvoldoende afstand kunnen houden bij het kruisen (bv. voorrang voor wie naar beneden komt). Houd voldoende afstand op (rol)trappen.

Infografiek: Liften

Ook volgende tips voor verantwoord, veilig liftgebruik

  • Vermijd direct handcontact met knoppen
  • Het is aangewezen om de bedieningsknoppen niet met blote vingers aan te raken. Kies voor het dragen van een handschoen of gebruik bijvoorbeeld het uiteinde van een potlood, balpen, … om op de knop te drukken. Als u uw blote handen gebruikt, was uw handen zo snel mogelijk en/of gebruik een desinfecterende gel op alcoholbasis.
  • Vermijd drukte. Wanneer de lift opengaat en deze is (te) vol, wacht op de volgende. Het is in deze situatie het beste om alleen of in functie van de grootte van lift, slechts met een paar andere mensen in de lift te staan om de afstand van 1,5 m tussen elkaar te kunnen bewaren. Of overweeg om de trap te nemen als gezond alternatief
  • Houd afstand: als u met andere mensen in een lift staat, is het aan te raden om niet met elkaar te praten. Als u moet hoesten of niezen, wend je dan af van anderen en gebruik de binnenkant van uw elleboog om te voorkomen dat de druppels zich verspreiden.
  • Regelmatige reiniging van oppervlakken. De liftoppervlakken moeten regelmatig gereinigd worden met een verhoogde frequentie en met bijzondere aandacht voor liftknoppen, leuningen, wanden, deuren en andere oppervlakken, zoals touchscreenpanelen, met het juiste ontsmettingsmiddel.
  • Kies waar mogelijk voor het gezonde alternatief: neem de trap.

Roltrappen

  • Niet inhalen – blijf rechts staan en houd 1,5 m afstand. 
  • Hou afstand op de roltrap of hellingbaan; minstens 4 treden tussen jezelf, en op hellingsbaan 1,5 meter met voorganger
  • Houd de leuningsband vast om valgevaar te voorkomen, maar gebruik een doekje of tissue en was/ontsmet je handen na gebruik
  • Overweeg een alternatief. Neem de trap als gezond alternatief. Heb je zware voorwerpen te dragen? Neem de lift.
  • Extra schoonmaken van de leuningband door poetsploeg
Hoe richt je kleedkamers en sanitaire voorzieningen in?
  • Respecteer social distancing, ook bij het betreden en verlaten van de ruimte. 
  • Beperk het aantal personen dat tegelijk in de kleedkamer is.
  • Herdenk indien nodig het concept van de kleedruimte: voorzie tijdelijk extra kleedkamers, creëer afgebakende zones waar maximaal 1 persoon tegelijk in mag; respecteer social distancing voor de wachtenden. 
  • Voorzie regelmatige verluchting en reiniging van de kleedkamers, en in elk geval tussen de shiften en op het einde of bij het begin van elke werkdag. Ook bijzondere aandacht voor het reinigen/ontsmetten van aanraakpunten: stoel(en), kapstok, spiegel, … 
  • Handen wassen vóór en na gebruik van de kleedkamer.
  • Handen wassen vóór en na gebruik van sanitaire voorzieningen (toiletten). 
  • Respecteer maximaal social distancing, bijvoorbeeld door tijdelijk extra toiletten te voorzien, door het aantal personen dat gelijktijdig in de toiletruimte aanwezig is te beperken, door voldoende ruimte te laten tussen urinoirs die gebruikt mogen worden, niet aanschuiven in de toiletruimte bij drukte maar wel erbuiten, … 
  • Voorzie papieren doekjes om handen te drogen; vermijd het gebruik van elektrische handdrogers of handdoeken. 
  • Voorzie vloeibare zeep, bij voorkeur in dispensers die niet moeten worden aangeraakt. 
  • Grondige reiniging en verluchting op geregelde tijdstippen.

Extra tips:

  • Laat werknemers in werkkledij naar het werk komen zodat de kleedkamers minimaal worden gebruikt.
  • Indien de werkkledij geen risico vormt voor de gezondheid van de werknemer en van de personen in zijn directe thuisomgeving, mag de werknemer na de dagtaak met zijn werkkledij naar huis gaan. Indien het een risico vormt, moet er een aangepaste regeling voor het gebruik van kleedkamers uitgewerkt worden.
  • Afficheer de aangepaste richtlijnen aan de ingang van de kleedkamer. Deze ruimte ook dagelijks ontsmetten en reinigen.
  • Bij het ophangen van kledij wordt geadviseerd dat andere werknemers niet aan de kledij komen van collega’s.
  • Indien de grootte van de kleedkamer ontoereikend is, bekijk de mogelijkheid tot een bijkomende kleedkamer.  
  • Maak gebruik van stoelen i.p.v. een kleedkamerzitbank en plaats deze stoelen op anderhalve meter van elkaar. Is er een bank aanwezig, markeer dan de plaatsen waar werknemers mogen zitten. 
  • Werkkledij dragen? Advies is om de kledij dagelijks te wassen, wat niet altijd haalbaar is. Bekijk met de onderhoudsfirma of de frequentie wel verhoogd kan worden tot een haalbaar niveau van reiniging.  
  • Douches? Het niet gebruiken van douches wordt afgeraden omdat het volgen van strikte hygiënemaatregelen de besmetting voorkomt. Het aantal aanwezige personen in de kleedruimte moet gelimiteerd worden zodat de afstand van anderhalve meter geborgd kan worden.  
  • Bekijk bij aanwezigheid van urinoirs of de sociale afstand bewaard kan worden bij gebruik. Indien niet, beperk het aantal urinoirs door één of meer uit dienst te nemen of een aangepast gebruik (wisselend) te afficheren.  
  • Promoot een goede toilethygiëne: sluiten van deksel, doorspoelen en toilet netjes achterlaten voor de volgende.

 

Hoe organiseer je rust- en lunchpauzes op een veilige wijze?
  • Handen wassen vóór en na de pauze/lunch. 
  • Spreid pauzemomenten en lunchtijden zodat ze niet samenvallen, en beperk het aantal gelijktijdige aanwezigen bij automaten en in lunch- of pauzeruimtes.  
  • Ga waar mogelijk buiten lunchen of maak een lunchwandeling.
  • Bepaal het maximaal aantal personen dat aanwezig mag zijn in rust- of lunchlokalen. 
  • Beperk de tijd dat je aanwezig bent in ruimten of op plaatsen waar groepen mensen aanwezig zijn. 
  • Organiseer de zitplaatsen in sociale ruimten en restaurant zodat social distancing kan worden gerespecteerd. 
  • Maak bij voorkeur gebruik van zelf meegebrachte lunch of eventueel van voorverpakte maaltijden. 
  • Vermijd gebruik van cash geld. 
  • Stel geschikte handgels ter beschikking, bijvoorbeeld bij zelfbediening of automaten. 
  • Besteed extra aandacht aan hygiëne in ruimtes voor rust- en lunchpauzes, bijvoorbeeld bij automaten met veelvuldig gebruik op korte tijd. 
  • Deze regels gelden ook voor rookruimtes of rooklokalen. 
  • Wissel ook geen rookgerei uit (aanstekers, sigaretten…).
Hoe veilig vergaderen?

Gebruik alternatieven voor bijeenkomsten zoals vergaderingen, opleidingen of werkoverleg, door gebruik te maken van digitale communicatiemiddelen en -–tools. Startwerkvergaderingen of toolboxmeetings kunnen worden gehouden via een luidsprekersysteem waarbij iedereen op zijn werkplek blijft en afstand houdt.

Als een vergadering met fysieke aanwezigheid toch nodig is, pas dan de principes van social distancing toe: enkel de noodzakelijke personen en afstand houden.

 

 

Hygiëne en bescherming

inhoud

Hoe voorkom je legionellabesmetting na heropstart?

Indien een tappunt (kraan, kraan met handsproeier, douche, bad, luchtbevochtiger, …) of leidingdelen langer dan 1 week niet gebruikt of doorstroomd worden, vormt het heropstarten een risicomoment op de verspreiding van legionellakiemen.

Legionella pneumophila serotype 1 is de voornaamste veroorzaker van Pontiac-koorts en Legionellose (Veteranenziekte). Daarom neemt u best een aantal voorzorgsmaatregelen in acht om gezondheidsrisico’s tot een minimum te beperken. 
 
Koud water 
 
Voer een spoelprogramma uit waarbij alle koudwatertappunten en -leidingen met koud water gespoeld worden. 
 
Draai de koudwaterkraan volledig open en spoel het tappunt zodanig dat de leidinginhoud ongeveer 6 x is ververst of gedurende ca 5 minuten.  
 
Het wordt aanbevolen om aerosolvorming door opspattend water zoveel mogelijk te voorkomen, bijvoorbeeld door een spons of een ander absorberend materiaal onder de straal te plaatsen en douchekoppen te demonteren voor het spoelen. Bij niet-demonteerbare douchekoppen kan een zak waarin één opening aangebracht is rond de douchekop aangebracht worden. 
 
Warm water 
 
Ook in de warmwaterleidingen kan Legionella voorkomen. De legionellakiemen worden gedood wanneer er een thermische desinfectie uitgevoerd wordt.  
 
Werkwijze 
 
Stel de boiler, doorstromer of warmwaterproductietoestel zo hoog mogelijk in (meestal staan deze ingesteld op 50 – 60°C). Controleer ook de mengventielen van het mengwater (bv. bij gemeenschappelijke douches). Stel ook de temperatuur van het mengventiel zo hoog mogelijk in.  
 

  1. Meet de behaalde temperatuur aan het tappunt (deze kan afwijken van de ingestelde temperatuur) 
  2. Spoel alle warmwatertappunten (duurtijd van de spoeling is afhankelijk van de ingestelde temperatuur).

Bij een gemeten temperatuur van 70°C wordt een duurtijd spoeling van minstens 4 minuten aangeraden, bij 65°C wordt dat 10 minuten

     3. Opletten voor brandwonden!

     4. Steeds naspoelen met koud water (i.v.m. verbrandingsgevaar) 

 
OPGELET!  
•    Voorkomen verbranding bij thermische desinfectie. Laat nadien voldoende koud water stromen om de temperatuur terug te verlagen in de kring. 
•    Doe de thermische desinfectie op een moment dat er niemand een tappunt gebruikt (bij voorkeur de dag voor de heropstart van de activiteiten) 
•    Ga ook na of de leidingen wel tegen die hoge temperatuur bestand zijn. Er bestaat een risico op verbuiging barsten en snellere corrosie binnen in de leidingen.  
 
Mensura kan u helpen bij het opstellen van vereenvoudigde of uitgebreide Legionella-beheersplannen.  
 
Meer info  
 

Welke hygiënemaatregelen ondersteunen de veilige heropstart?

Sensibiliseer werknemers over handhygiëne en respiratoire hygiëne:

Infografiek handhygiëne

Infografiek hoesten en niezen

  • Laat alle werknemers regelmatig de handen wassen, met water en vloeibare zeep op een correcte manier (ook als er handschoenen zouden worden gedragen!). 
  • Stel middelen ter beschikking om de handen te wassen (bij voorkeur met water en vloeibare zeep) en te drogen (papieren doekjes, geen handdoeken, geen elektrische handdrogers) en/of te ontsmetten. Voorzie geschikte handgels of ontsmettingsmiddelen op plaatsen waar handen wassen niet mogelijk is, bij voorkeur in dispensers die niet moeten worden aangeraakt. 
  • Bekijk welke producten in aanmerking komen als geschikte zeep, handgel (met alcohol) of ontsmettingsmiddel: niet alle producten voldoen of zijn geschikt; neem bij twijfel contact op met je arbeidsarts of arbeidshygiënist.
  • Vermijd contact met voorwerpen of oppervlakken die door anderen gebruikt of aangeraakt zijn en was regelmatig en grondig de handen na contact met oppervlakken en verpakkingen die door veel mensen worden aangeraakt. 
  • Stel papieren zakdoeken ter beschikking. Voorzie passende recipiënten voor de opvang van het (afval)materiaal gebruikt voor de toepassing van individuele en collectieve hygiëne zoals zakdoekjes en wegwerpreinigingsdoekjes (en gebruikte beschermingsmiddelen). 
  • Wijs medewerkers op het belang van respiratoire hygiëne, bv. via affiches. Hoesten of niezen gebeurt best in een (papieren) zakdoek of de elleboog, en gooi gebruikte zakdoeken onmiddellijk weg in afgesloten vuilbakken (bij voorkeur met voetpedaal om contact met deksel te vermijden). 
  • Maak eventueel gebruik van beschermingsmiddelen zoals (wegwerp)handschoenen en wees aandachtig bij het aan- en uitdoen en het weggooien ervan. Geef duidelijk instructies op welke wijze de handschoenen veilig uitgedaan kunnen worden.
  • Zorg voor een goede hygiëne van arbeidsmiddelen (gereedschap, smartphone, toetsenborden…): werk zo veel mogelijk met eigen arbeidsmiddelen, en reinig ze regelmatig (zeker bij gebruik door een andere werknemer).
Welke schoonmaak- en ventilatiemaatregelen neem je best?

Schoonmaak

  • Zorg voor een goede reiniging van de arbeidsplaats en van de werkposten, en voorzie reiniging tussen de shiften door. 
  • Reinig arbeidsmiddelen (handvaten) na gebruik, en in elk geval vóór gebruik door iemand anders; dit geldt ook voor mobiele arbeidsmiddelen zoals vorkheftrucks. 
  • Besteed extra aandacht aan automaten, ook in ruimtes voor rust- en lunchpauzes en ruimtes voor klanten. 
  • Besteed ook aandacht aan deurklinken, leuningen, liftknoppen, lichtschakelaars, handvaten van kasten en schuiven, kranen van wastafels, bedieningsknoppen van toestellen en machines, …  of bekijk mogelijkheden om deuren, kasten,  … contactloos of met de elleboog te openen.
  • Besteed ook aandacht aan de hygiëne en reiniging van smartphones, toetsenborden en computermuizen. 
  • Besteed aandacht aan het reinigen van bedieningsschermen van printers of machines, of voorzie alternatieve wijzen van bediening (bv. een touchscreen-pen). 
  • Besteed bijzondere aandacht aan passende beschermingsmiddelen, reinigingsmiddelen en instructies voor werknemers die schoonmaken.
  • Maak een overzichtelijk schema op voor de onderhoudsploeg: wat moet, wanneer, hoeveel keer (per dag)… gepoetst worden.

Klik hier voor een overzicht van ontsmettingsmiddelen

Verluchting

  • Zorg voor voldoende en goede verluchting van de werkruimten en sociale voorzieningen, hetzij door natuurlijke verluchting, hetzij door mechanische ventilatie.
  • Zorg voor goed onderhoud van ventilatie- en/of verluchtingssystemen, ga na of aanvullende maatregelen nodig zijn bij systemen waar lucht circuleert, en laat zeker de filters tijdig vervangen of schoonmaken.
  • Gebruik geen individuele ventilatoren die het virus kunnen verspreiden.
  • Voor bijkomende verluchting kunnen ramen en deuren worden geopend. Hou daarbij rekening met de brandveiligheid en het risico op ongewenst bezoek of diefstal. 
Wat zijn collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen?

Als collectieve beschermingsmiddelen kunnen worden beschouwd: het plaatsen van tussenwanden, het spannen van linten, het aanbrengen van markeringen, …

Als persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen worden beschouwd: beschermende kledij zoals schort, spatbril, handschoenen, ademhalingsbeschermingsmasker…

Collectieve beschermingsmiddelen krijgen voorrang op persoonlijke beschermingsmiddelen.

Mondmaskers: welke types en wanneer te dragen?

Houd bij het gebruik van mondmaskers rekening met de algemene maatregelen die door het crisiscentrum worden uitgevaardigd, en betrek dit bij het bepalen van de maatregelen in de onderneming die voortvloeien uit de risicoanalyse.

Op de veiligheidsraad van 23 september werd beslist dat het dragen van een mondmasker buitenshuis niet langer verplicht is tenzij lokaal anders bepaald en tenzij op drukke plaatsen waar de afstandsregel van 1,5 meter niet gerespecteerd kan worden.

In de situaties in bedrijven waar de 1,5 meter niet kan worden gerespecteerd en na uitputting van de organisatorische maatregelen en de collectieve beschermingsmiddelen, kan het dragen van mondmaskers een bijkomende maatregel zijn, in samenhang met andere preventiemaatregelen en met respect voor de preventiehiërarchie. Om effect te hebben, moeten deze maskers bovendien correct  gedragen en afgezet worden.

Mondmaskers vormen een fysieke barrière voor spatten of grote druppels. Ze capteren partikels of lichaamsvloeistoffen uitgestoten door de drager. Op die manier hebben ze een rol in het voorkomen van blootstellingen. Dit soort maskers is geen persoonlijk beschermingsmiddel. Ze beschermen de drager niet tegen inademen van kleine partikels of druppels met virussen. Ze sluiten meestal niet naadloos aan op het gezicht en de stof filtert geen kleine deeltjes.

Zo draagt u veilig een mondmasker

Voor meer informatie: zie ook de website van Sciensano 

De juiste persoonlijke beschermingsmiddelen beschermen de drager wel. Ze zijn echter voorbehouden voor werknemers die risico's lopen door de aard van hun werk zoals bij de zorg voor patiënten of het werken met biologische of chemische agentia. In dat geval gaat het om mondmaskers voor ademhalingsbescherming, zoals FFP2 en FFP3, die de drager ervan beschermen tegen één of meer risico’s voor de gezondheid of veiligheid van de werknemer. Voor persoonlijke beschermingsmiddelen bestaan strikte normen met beschermingsgraden en ze vergen risicoanalyse, informatie voor en opleiding van de gebruiker.

Correct een FFP-masker dragen in vier stappen 
 

Mondmaskers: waar te bestellen?

Meer info op https://www.voka.be/beschermingsmaterialen

Voka wil bedrijven helpen om veilig te kunnen opstarten. Daarom brengen we je via bovenstaand platform graag in contact met aanbieders van mondmaskers. We fungeren als mediator en matchmaker, en ontvangen hier geen vergoeding voor. Je neemt zelf contact en regelt de aankoop rechtstreeks met de leverancier.

Hoe richt je kleedkamers en sanitaire voorzieningen in?
  • Respecteer social distancing, ook bij het betreden en verlaten van de ruimte. 
  • Beperk het aantal personen dat tegelijk in de kleedkamer is.
  • Herdenk indien nodig het concept van de kleedruimte: voorzie tijdelijk extra kleedkamers, creëer afgebakende zones waar maximaal 1 persoon tegelijk in mag; respecteer social distancing voor de wachtenden. 
  • Voorzie regelmatige verluchting en reiniging van de kleedkamers, en in elk geval tussen de shiften en op het einde of bij het begin van elke werkdag. Ook bijzondere aandacht voor het reinigen/ontsmetten van aanraakpunten: stoel(en), kapstok, spiegel, … 
  • Handen wassen vóór en na gebruik van de kleedkamer.
  • Handen wassen vóór en na gebruik van sanitaire voorzieningen (toiletten). 
  • Respecteer maximaal social distancing, bijvoorbeeld door tijdelijk extra toiletten te voorzien, door het aantal personen dat gelijktijdig in de toiletruimte aanwezig is te beperken, door voldoende ruimte te laten tussen urinoirs die gebruikt mogen worden, niet aanschuiven in de toiletruimte bij drukte maar wel erbuiten, … 
  • Voorzie papieren doekjes om handen te drogen; vermijd het gebruik van elektrische handdrogers of handdoeken. 
  • Voorzie vloeibare zeep, bij voorkeur in dispensers die niet moeten worden aangeraakt. 
  • Grondige reiniging en verluchting op geregelde tijdstippen.

Extra tips:

  • Laat werknemers in werkkledij naar het werk komen zodat de kleedkamers minimaal worden gebruikt.
  • Indien de werkkledij geen risico vormt voor de gezondheid van de werknemer en van de personen in zijn directe thuisomgeving, mag de werknemer na de dagtaak met zijn werkkledij naar huis gaan. Indien het een risico vormt, moet er een aangepaste regeling voor het gebruik van kleedkamers uitgewerkt worden.
  • Afficheer de aangepaste richtlijnen aan de ingang van de kleedkamer. Deze ruimte ook dagelijks ontsmetten en reinigen.
  • Bij het ophangen van kledij wordt geadviseerd dat andere werknemers niet aan de kledij komen van collega’s.
  • Indien de grootte van de kleedkamer ontoereikend is, bekijk de mogelijkheid tot een bijkomende kleedkamer.  
  • Maak gebruik van stoelen i.p.v. een kleedkamerzitbank en plaats deze stoelen op anderhalve meter van elkaar. Is er een bank aanwezig, markeer dan de plaatsen waar werknemers mogen zitten. 
  • Werkkledij dragen? Advies is om de kledij dagelijks te wassen, wat niet altijd haalbaar is. Bekijk met de onderhoudsfirma of de frequentie wel verhoogd kan worden tot een haalbaar niveau van reiniging.  
  • Douches? Het niet gebruiken van douches wordt afgeraden omdat het volgen van strikte hygiënemaatregelen de besmetting voorkomt. Het aantal aanwezige personen in de kleedruimte moet gelimiteerd worden zodat de afstand van anderhalve meter geborgd kan worden.  
  • Bekijk bij aanwezigheid van urinoirs of de sociale afstand bewaard kan worden bij gebruik. Indien niet, beperk het aantal urinoirs door één of meer uit dienst te nemen of een aangepast gebruik (wisselend) te afficheren.  
  • Promoot een goede toilethygiëne: sluiten van deksel, doorspoelen en toilet netjes achterlaten voor de volgende.

 

Hoe organiseer je rust- en lunchpauzes op een veilige wijze?
  • Handen wassen vóór en na de pauze/lunch. 
  • Spreid pauzemomenten en lunchtijden zodat ze niet samenvallen, en beperk het aantal gelijktijdige aanwezigen bij automaten en in lunch- of pauzeruimtes.  
  • Ga waar mogelijk buiten lunchen of maak een lunchwandeling.
  • Bepaal het maximaal aantal personen dat aanwezig mag zijn in rust- of lunchlokalen. 
  • Beperk de tijd dat je aanwezig bent in ruimten of op plaatsen waar groepen mensen aanwezig zijn. 
  • Organiseer de zitplaatsen in sociale ruimten en restaurant zodat social distancing kan worden gerespecteerd. 
  • Maak bij voorkeur gebruik van zelf meegebrachte lunch of eventueel van voorverpakte maaltijden. 
  • Vermijd gebruik van cash geld. 
  • Stel geschikte handgels ter beschikking, bijvoorbeeld bij zelfbediening of automaten. 
  • Besteed extra aandacht aan hygiëne in ruimtes voor rust- en lunchpauzes, bijvoorbeeld bij automaten met veelvuldig gebruik op korte tijd. 
  • Deze regels gelden ook voor rookruimtes of rooklokalen. 
  • Wissel ook geen rookgerei uit (aanstekers, sigaretten…).
Hoe optimaliseer je de circulatie binnen de onderneming?
  • Hou voldoende afstand en respecteer maximaal social distancing. 
  • Maak gebruik van hulpmiddelen zoals markeringen, linten of fysieke afscheiding om de routes zo duidelijk mogelijk aan te geven, zowel voor werknemers als voor klanten, leveranciers, …
  • Gebruik spreidingsmaatregelen bij in-, uit- en doorgangen met hulpmiddelen zoals markeringen, linten of fysieke barrières.
  • Zorg ervoor dat personen elkaar zo weinig mogelijk moeten kruisen, bv. door markeringen aan te brengen op de grond of overweeg éénrichtingsverkeer in gangen en op trappen waar personen elkaar zonder voldoende afstand moeten kruisen. 
  • Voorzie eenrichtingsverkeer of voorrangsregels op smalle trappen waar personen onvoldoende afstand kunnen houden bij het kruisen (bv. voorrang voor wie naar beneden komt). Houd voldoende afstand bij roltrappen.  
  • Vermijd het gebruik van liften; als dat niet kan, beperk dan het aantal personen dat gelijktijdig gebruik maakt van de lift (vb. slechts 1 persoon toelaten in een kleinere lift), hou afstand en sta rug naar rug. 
  • Laat deuren die niet gesloten moeten blijven om veiligheidsredenen zoveel mogelijk openstaan om veelvuldig aanraken te vermijden. 
  • Belangrijk: breng op elke afgesloten deur een markering aan. Zo vermijdt u dat mensen de deurklink vastnemen om te voelen of ze effectief op slot is.
  • Gebruik deze regels zowel binnen als buiten het gebouw, bijvoorbeeld op parkings, om naar productielijnen en werkposten te gaan, om naar sociale voorzieningen, koffiecorners of rookruimten te gaan, ... 
  • Beperk evacuatieoefeningen tot theorie en testen op afstand.

Buiten de werkvloer

inhoud

Hoe veilig vervoer organiseren?

Beperk in de eerste plaats verplaatsingen tot het strikt noodzakelijke!

Hou rekening met gebruikte vervoersmiddelen.

Per fiets, step of te voet

  • Wie per fiets, per step of te voet naar het werk komt, moet voldoende afstand houden. Gebruik bij voorkeur geen deelfietsen, deelsteps, … 

(Elektrische) fiets, scooter, (elektrische) step

  • Controleer de goede staat (lichten, banden, remmen…)
  • Zorg voor een opgeladen batterij
  • Fietsenstalling: probeer geen contact te maken met andere fietsen of het fietsrek.
  • Handen reinigen of ontsmetten na het aanraken van toegangsdeur fietsenstalling

Te voet 

  • Respecteer de social distancing tijdens de verplaatsing: bij het kruisen van andere weggebruikers, met collega’s, aan oversteekplaatsen, hou afstand op voorliggers
  • Raak niets onnodig aan tijdens je verplaatsing en vermijd je gezicht aan te raken
  • Was of ontsmet je handen na de verplaatsing

Met de wagen

  • Wie niet alleen met de auto komt, respecteert een minimale afstand van 1,5 meter tussen elke persoon tijdens het vervoer. Het aantal personen dat kan worden vervoerd, varieert dus afhankelijk van het type voertuig.  
  • Zeker de werknemers die tot de risicogroep behoren (hart, long, nierpatiënten, astma, diabetici, …) alleen laten rijden.
  • Bij voorkeur slechts 1 persoon per voertuig en probeer ook steeds hetzelfde voertuig door dezelfde persoon te laten gebruiken. Een alternatief kan zijn om de werknemer te vragen om met zijn privéwagen naar de werkplek te rijden.
  • Als dit niet kan, dan moet het voertuig bij wissel van chauffeur grondig gereinigd en ontsmet worden. In het bijzonder alles wat er aangeraakt wordt bij het besturen van een voertuig: reinig de deurklink, stuur, bedieningsbord, schakelpook, handrem…  
  • Het is aangeraden de auto regelmatig te verluchten en te reinigen. 

Openbaar vervoer

  • Wie met het openbaar vervoer (trein, tram, bus) komt, volgt de instructies van de vervoersmaatschappijen. 
  • Hou ook hier rekening met de afstandsregels:
  1. niet naast een andere passagier gaan zitten, een bank tussen laten indien mogelijk
  2. Niet nodeloos klinken, handvaten, stangen, knoppen, vuilbakken,… aanraken
  3. Draag bij voorkeur handschoenen. Indien dit niet mogelijk is, reinig of ontsmet je handen bij aankomst
  4. Koop een digitaal ticket
  5. Vermijd contact met de chauffeur
  6. Respecteer de social distancing op het perron, bushalte, opstapplatform,…

Door de werkgever georganiseerd gemeenschappelijk vervoer

Respecteer social distancing en voorzie afscheidingen indien dat niet mogelijk is, gebruik eventueel bijkomend mondmaskers. Zorg dat ventilatie- en verluchtingssystemen in vervoermiddelen goed functioneren en onderhouden zijn, en geef bijzondere aandacht aan de binnenhygiëne van de voertuigen die door verschillende personen worden gebruikt. 
 

Welke extra aandachtspunten gelden bij werken op verplaatsing?
  • Als meerdere werkgevers met hun werknemers of met zelfstandigen werken op eenzelfde werkplaats, coördineren zij de maatregelen die moeten worden toegepast. 
  • Opdrachtgevers maken vooraf duidelijke afspraken met (onder)aannemers en wisselen tijdig informatie uit over de maatregelen die gelden in de onderneming waar deze (onder)aannemers komen werken; de aannemers  geven hun eigen werknemers hierover tijdig de nodige informatie en instructies
  • Zelfstandigen en freelancers die in een onderneming gaan werken worden geïnformeerd over de maatregelen die gelden in de onderneming waar zij gaan werken (bv. via checklist). 
  • Uitzendkrachten moeten dezelfde werkwijze hanteren en dezelfde instructies krijgen als de eigen werknemers van de onderneming waar zij werken; zij moeten ook op dezelfde wijze worden behandeld (bv. wat beschermingsmiddelen betreft).
  • Voor aanvang van de werkzaamheden/prestaties worden duidelijke afspraken gemaakt; de werkgever vraagt tijdig informatie op over de maatregelen die gelden op de plaats waar zal worden gewerkt; de werkgever geeft zijn eigen werknemers hierover tijdig en zeker voor het begin van het werk de nodige informatie en instructies. De werkgever kan zelf bijkomende maatregelen nemen indien nodig.
  • Voorzie een tool (bv LMRA – Laatste Minuut Risico Analyse) of korte checklist voor de werknemers
  • Aan transporteurs kan een checklist ter beschikking worden gesteld.
  • Afleveren van pakjes, bestellingen, … : vermijd contact bij leveringen; spreek een uur af; pas regels aan voor bevestiging van ontvangst (geen handtekening). 
  • Wie onderhoud, herstellingen, reiniging, … gaat doen bij particulieren of in bedrijven: wanneer de aanwezigheid van de bewoner of werknemer niet nodig is, begeeft de bewoner of werknemer zich bij voorkeur naar een andere ruimte; bij werken bij particulieren kan vooraf gevraagd worden om aan te geven of er zieke personen aanwezig zijn: de werken worden in dat geval uitgesteld tenzij ze zeer dringend zijn; voor zorg aan personen (bv. thuiszorg) gelden specifieke regels. 
  • Gebruik eigen arbeidsmiddelen en eigen beschermingsmiddelen, en niet die van derden of andere werknemers.
Hoe zet je thuis werken zo goed mogelijk in?
  • Zorg voor goede afspraken over arbeidsuren, taken, planning en overleg. 
  • Zorg voor passende instructies i.v.m. de communicatie en de communicatietools. 
  • Wijs op het belang van pauzes en vermijd dat werknemers teveel uren kloppen door een vals gevoel van verantwoordelijkheid. 
  • Bespreek de welzijnsgebonden aspecten die verbonden zijn aan thuiswerk met de werknemers, waaronder de arbeidsgerelateerde psychosociale aspecten.
  • Telethuiswerk wordt aanbevolen voor alle personeelsleden wiens functie zich ertoe leent. Maar indien telethuiswerk niet wordt toegepast, nemen de ondernemingen de nodige maatregelen om de maximale naleving van de regels van social distancing te garanderen, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon. Als bedrijven niet kunnen voldoen aan de fysieke afstand moeten ze een gelijkwaardig niveau van bescherming bieden.

Tips voor de werknemer:

  • Zorg voor een afgezonderde werkplaats 
  • Thuiswerken vraagt om organisatie, zeker voor wie geen aparte werkruimte heeft. Verplaats u naar een andere ruimte of wees creatief en plaats een tussenschot op de eet- of livingtafel om een afgescheiden werkplaats te creëren. Om geconcentreerd te werken, zorgt u het best voor zo min mogelijk afleiding. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als de kinderen thuis zijn, natuurlijk.
  • Zorg voor een rustige en aangename werkplaats. De ideale werkruimte heeft veel ramen of een heldere verlichting. Trek de gordijnen open en plaats de bureautafel dwars t.o.v. het raam, zo vermijdt u rechtstreekse lichtinval. Verlucht de ruimte regelmatig door de ramen te openen of goed te ventileren. Voor een minimum aan omgevingsgeluid sluit u beter de deur. In een open ruimte zijn oortjes of een hoofdtelefoon met noise cancelling zeker een aanrader. 
  • Maak een werkschema dat binnen uw ritme past. Thuiswerken vraagt discipline. Voor u het weet, zit u voortdurend aan het scherm gekluisterd. Werk daarom binnen afgebakende uren die aansluiten bij uw ritme: een ochtendmens profiteert het meest van de vroege uren, een avondmens werkt liever ’s avonds langer door. Ontwikkel een routine en houd die zo goed mogelijk aan. Vergeet niet regelmatig een pauze in te lassen.
  • Neem gezonde pauzes. Ook als u thuis werkt, is het belangrijk om voldoende pauze te nemen. Hou het bij voorkeur gezond. Ga even wandelen, spring een halfuurtje op de fiets of doe wat yoga-oefeningen. Stil de kleine honger met gezonde snacks: een stuk fruit, noten, rozijnen, yoghurt, ... en vergeet niet om voldoende water te drinken. Ga uw glas of waterkan regelmatig bijvullen in de keuken, dan beweegt u automatisch.
  • Gebruik ergonomische werkmiddelen. Uw werkplek is thuis misschien niet zo aangepast als op kantoor, maar met enkele eenvoudige ingrepen komt u al een heel eind.
  • Werk bij voorkeur aan een ergonomische bureaustoel of zorg voor een comfortabele stoel die de lage rug voldoende ondersteunt. Plaats de tafel op ellebooghoogte. U kunt ze, indien mogelijk, verhogen door bv. duploblokken onder de poten te plaatsen. Is de tafel net té hoog? Zet uw stoel dan iets hoger (bv. met kussen) en maak gebruik van een voetbankje (bv. een curver box).
  • Zorg voor een ergonomische positie van uw laptop: leg een dun boek onder de achterzijde zodat uw toetsenbord licht kantelt of gebruik een laptophouder in combinatie met een extern(e) toetsenbord en muis.
  • Verander regelmatig van houding of werk al rechtstaand. In de ideale zithouding plaatst u één voet wat meer naar voren en één voet onder de stoel. Dit stimuleert een juiste houding van de rug. Sta wel regelmatig recht en doe enkele eenvoudige rek- en stretchoefeningen. U kunt ook af en toe rechtstaand of zelfs al wandelend werken, dat bevordert de bloedsomloop. Mails checken, documenten lezen of bellen zijn taken die zich daartoe kunnen lenen.
  • Denk aan de veiligheid van uw omgeving. Rommel werkt contraproductief en verhoogt de kans op struikelen. Ruim dus goed op, houd elke doorgang vrij en fixeer computer- en elektronicakabels waar mogelijk. Verklein ook het risico op brand met enkele eenvoudige maatregelen.
  • Zoek verbinding met uzelf en anderen. Mist u het contact met de collega’s? Maak gebruik van de online platformen om met hen te communiceren. Telefoneer of videochat, stuur een bericht of geef teamleden een digitaal complimentje. Alles helpt om de positieve sfeer erin te houden. Ook als leidinggevende is het belangrijk om verbonden te blijven met uw teamleden.
  • Vermijd een ‘digitale overload’ en neem af en toe wat tijd voor uzelf. Voor een goede gemoedstoestand is het ook belangrijk dat u gezonde slaapgewoonten aanneemt. Voelt u zich toch futloos en neerslachtig? Neem dan contact op met uw vertrouwenspersoon of de psychosociale preventieadviseur van uw externe dienst.

Ondersteuning werknemers

inhoud

Een werknemer vertoont symptonen van ziekte. Wat te doen?
  • Wie zich ziek voelt, blijft thuis en verwittigt de werkgever volgens de in de onderneming geldende regels.
  • Wie zich ziek voelt keert terug naar huis: pas de procedure bij ziekte toe, zoals uitgewerkt door de overheid 
  • Geef werknemers de juiste informatie over de procedures die in de onderneming van toepassing zijn bij ziekte.
  • Zorg ervoor dat de werknemers die belast zijn met het verstrekken van eerste hulp de nodige richtlijnen in het kader van corona kennen en dat ze de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking hebben
  • Dit proces kan ook een psychologische impact hebben waarmee rekening gehouden moet worden. Toon empathie, zowel naar de zieke werknemer als naar de andere collega’s. Ook als de symptomen mild zijn bij de zieke werknemer, is de kans groot dat jouw medewerkers toch een vorm van angst voelen. Laat ruimte om die gevoelens uit te drukken en toon steun.  Verwacht eveneens dat er nervositeit in het hele team kan ontstaan. Probeer hen gerust te stellen, en verzeker hen dat je enkel juiste informatie deelt. U kunt altijd een beroep doen op het psychoteam van de externe dienst voor ondersteuning.
Hoe zorg je als onderneming best voor psychosociale ondersteuning?

Zorg voor de psychosociale ondersteuning van je werknemers en betrek daarbij indien nodig de preventieadviseur psychosociale aspecten of vertrouwenspersoon, ook bij thuiswerk.

Bekijk als organisatie hoe medewerkers met elkaar in contact kunnen blijven en hoe leidinggevenden hun medewerkers kunnen opvolgen en ondersteunen. Het is ook belangrijk dat collega’s weten bij wie ze terecht kunnen met praktische vragen, maar evengoed bij wie zij terechtkunnen als ze nood hebben aan een luisterend oor

Tot op zekere hoogte kunt u als werkgever in deze situatie de principes hanteren voor elke andere crisissituatie: zorgen voor een Veilig gevoel, duidelijke Informatie en Praktische hulp (VIP).

  • Veiligheid: zorg voor zo veel mogelijk rust tijdens deze periode van moeilijk te vermijden chaos. Neem voldoende maatregelen om de veiligheid en gezondheid van iedereen zo veel mogelijk te waarborgen.
  • Informatie: communiceer regelmatig, duidelijke en transparant met alle medewerkers. Iedereen moet op de hoogte zijn van de impact van de crisis op de organisatie en de maatregelen die genomen worden. Let erop dat medewerkers die vanwege hun functie moeilijker bereikbaar zijn ook alle informatie krijgen.
  • Praktische hulp: de situatie is voor iedereen nieuw en onbekend. Zorg voor duidelijkheid over praktische zaken als thuiswerk, mogelijkheid tot verlof nemen, ...

Correcte en duidelijke communicatie speelt met andere woorden een sleutelrol. 

CRM Group
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Made in Vlaams-Brabant
BMW Brussels
DHL
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
Rombit_corporate partner
SD  Worx
BovaEnviro+
Tormans
GutzandGlory
G4S
Deloitte Private
pfl
Logo KPMG
Logo Federale Verzekering
Logo Premed
Logo Randstad
Soundfield
Jobat
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo