Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

“We namen 40 nieuwe collega’s op in onze familie”

  • 05/07/2023

Tegels, natuursteen, parket. Zonder nadenken weet iedereen dat we het over Impermo hebben. Intussen vierde generatie aan- en verkoop in alles wat met vloeren te maken heeft. Aan het roer van het schip sinds 2013: Ann Gijsens. Geen familie, wél bezielster van de familiale waarden van het bedrijf. In februari breidde die familie zelfs in één keer uit met 40 nieuwe ‘Impermianen’. “Onze mensen zijn alles voor ons”, vertelt CEO Ann Gijsens.

Impermo doet goede zaken

Ann Gijsens bouwde jarenlang expertise op in familiebedrijven voor ze over de vloer kwam bij Impermo. Sinds een paar jaar zetelt ze zelfs in een Voka-stuurgroep die externe CEO’s in familiebedrijven samenbrengt. “Iedereen vraagt altijd of ik de zus ben van de vierde generatie bij Impermo. Niet dus (lacht). Het koste me niet zo’n moeite om in te burgeren in het familiebedrijf, ik ben een echt mensenmens. Die open bedrijfscultuur is voor mij een absolute must om goede zaken te doen. En daarnaast natuurlijk ook goede cijfers. Zonder kan je moeilijk ondernemen, denk ik.”

Vinger aan de pols

Impermo groeide – op die tien jaar met Ann aan het hoofd – uit van een klein familiaal bedrijf naar een solide onderneming met vijftien eigen winkels. “Ik denk dat het doorheen de jaren vaak een kwestie is geweest van de juiste persoon op de juiste plek te krijgen in het bedrijf. Misschien was dat wel één van de grootste uitdagingen onderweg voor mij. Een onderneming is altijd in beweging. Een structuur die je vandaag uitzet, kan over twee jaar weer achterhaald zijn. Investeren in de mensen die je hebt, ze motiveren én ze laten zien wat de doorgroeimogelijkheden zijn, is daarbij heel belangrijk als je wil blijven groeien.”

Een open bedrijfscultuur is voor mij een absolute must om goede zaken te doen.

Impermo Academy

Een sterke hr-afdeling is dus al langer een hot topic binnen het Limburgse familiebedrijf. Zo lopen er bijvoorbeeld een hr-manager én -officer rond die het menselijke reilen en zeilen op de werkvloer continu monitoren en bijsturen. En om de – intussen 196 – medewerkers van Impermo zo goed mogelijk te ondersteunen in hun carrière, zette Ann een paar jaar geleden de Impermo Academy op poten. “We deden al langer aan opleidingen, vooral de basis. Vroeger zeiden de mensen weleens dat je salesvaardigheden ‘hebt of niet hebt’. Je hebt die x-factor om iets aan de man te brengen of niet. Ik vind dat iedereen, natuurtalent of niet, nog iets kan bijleren."

"In onze Academy krijgen bijvoorbeeld álle werknemers de historie en productinformatie rond tegels, natuursteen en parket mee. Niet alleen de verkopers die in de winkels staan. Omdat we die kennis zo breed uitzetten, gebeuren er ook regelmatig interne jobverschuivingen. Neem nu de hoofdmagazijnier die via de functie van verkoopsadviseur opklimt tot vestigingsverantwoordelijke ... Van doorgroeien en maximale talentontwikkeling gesproken (lacht). Ik hoop dat we op die manier ook een aanzienlijke impact hebben op het leven van onze medewerkers.”

40 nieuwe Impermianen

De grootste concurrenten van Impermo volgens CEO Ann Gijsens? De eenmanszaken. “Dat klinkt misschien gek, maar Impermo probeert tegels te verkopen met diezelfde passie als de enthousiaste zaakvoerder die achter zijn eigen toonbank staat. De persoonlijke service die je in zo’n zaak als klant krijgt, creëren wij ook met onze 60 à 70 verkoopadviseurs. En om die aanpak nog persoonlijker te maken, haalden we onze volledige logistieke operatie – voorheen een externe uitbesteding – terug naar Impermo. De strategie daarachter? We wilden zelf meer controle op zaken zoals service richting klant en ergonomie en verloning richting onze werknemers.”

Het aannemen van nieuwe collega's heeft ook een impact gehad op onze klanten: we hebben nu meer controle over de leveringen en de daarbij horende tevredenheid van de klant.

“Sinds februari tellen we dus 40 extra mensen op de payroll. Dat heeft zéker een impact gehad op ons bedrijf en de klanten. Opeens hadden we terug arbeiders in dienst, een diverse groep mensen die een andere aanpak vereist op het vlak van talentontwikkeling en opvolging van ons management en hr. Al hebben ze op enkele maanden tijd de familiewaarden van Impermo al volledig onder de knie. De overstap heeft ook een impact gehad op onze klanten: we hebben nu meer controle over de leveringen en de daarbij horende tevredenheid van onze klant. Een stap vooruit in ons streven naar een fantastische service. Voor het binnenhalen van die nieuwe groep mensen heb ik ook veel gehad aan het netwerk van Voka. Mijn hr-connecties kwamen bij de aanwerving goed van pas.”

Aanvullende impact op de samenleving

Niet alleen op de menselijke werkvloer wil Impermo impact creëren met goede opvolging en talentontwikkeling, ook denken ze aan de gevolgen voor onze maatschappij. “Een tegel verkopen is niet het meest duurzame proces. Het is een delicaat product waarbij we vaak extra moeten verpakken en voorzichtig vervoeren. Met onze ecologische voetafdruk in het achterhoofd, denken we serieus na over die kwesties. Vroeger ging bijvoorbeeld alles over de weg voor transport, nu maken we gebruik van de binnenwateren. Met 1.000 containers die aankomen in de haven van Antwerpen, moet je wel nadenken over alternatieven. Zo proberen we een positieve impact te creëren op de volledige samenleving.”
 

Op zoek naar meer impact en goede zaken binnen ons Voka-netwerk?

Ontdek ze via voka.be/goedezaken