Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

“Ons innovatief behangpapier weert 99% van alle virussen”

  • 05/07/2023

Een virusdodend behangpapier dat komaf maakt met ongewenste virussen en bacteriën. Neen, je bent niet begonnen aan een of ander sciencefictionverhaal. Grandeco uit Tielt – met distributeurs van België tot Groot-Brittannië en Mongolië – heeft het innovatieve product in de schappen liggen per september 2023. Een knap staaltje R&D. “En daarmee is de innovatieve toon van Grandeco gezet”, vertelt CEO Patrick Molemans.

Grandeco doet goede zaken

In 2014 kroop Patrick Molemans met grootse plannen in de CEO-stoel van de wereldwijde marktleider in muurdecoratie Grandeco. Met een flinke bagage aan ervaring in zijn rugzak. “Ik ben stapsgewijs ondernemer geworden. Ik werkte 30 jaar bij verf- en coatingexpert AkzoNobel. De laatste 15 jaar daarvan in verschillende managementfuncties in binnen- en buitenland. Het heeft me gevormd tot de leidinggevende die ik vandaag ben. Ik neem in mijn rol als CEO steevast de vlucht vooruit. Ik hou mijn ogen open voor trends en innovaties, alsook mijn team. Binnen Grandeco is er daarom ook enorm veel ruimte voor research en development in verschillende afdelingen. Het zit als het ware in ons DNA (lacht). Zo onderscheiden we ons ook van de concurrentie.”

De bouwstenen van goede zaken 

Voor Patrick Molemans vormt innovatie dan ook één van de hoekstenen van goede zaken doen. “Goede zaken? Daar versta ik nog onder: goede mensen. Het is misschien een open deur die ik intrap, maar zonder knappe koppen, geen business. Daarnaast focussen we op digitale transformatie, operationele en commerciële excellentie en duurzaamheid. Je kan niet op elk vlak elke dag even grote stappen zetten, maar het zijn wel de fundamenten van Grandeco. Alleen zo kan je impact creëren op de markt waarin je zit."

"Voor Grandeco gaat dat over alles in muurdecoratie. Van vinylbehang tot 3D-panelen en van traditioneel gedrukt behangpapier tot digitale murals met panoramische beelden. Onze eigen ontwikkelde digitale Single Pass-printer is bijvoorbeeld redelijk uniek in onze sector. In samenwerking met een Engels bedrijf hebben we die gebouwd en ver voor onze concurrenten hebben we al digitaal gedrukte producten in grote volumes op de markt gebracht. We zetten als middelgrote speler graag in op cocreatie. Dat moet ook als je niet altijd alle middelen voorhanden hebt.”

Door te blijven innoveren en onze blik op de noden van vandaag én morgen te zetten, proberen we impact te realiseren.

Pure & Protect: virusdodend behangpapier

De digitale printer is niet het enige samenwerkingsproject waarin de innovatiedrang binnen Grandeco mooi naar voren komt. “Wij doen zo’n drie à vijf R&D-projecten per jaar. Eén van die projecten is het virus- en bacteriëndodende ‘Pure & Protect’-concept. Concreet komt dat neer op een samenwerking met de Waalse firma Sichem. We werken met hun gepatenteerde coating Nobacoat®, een transparante desinfecterende laag, in ons behangpapier die 99% van de schadelijke schimmels, bacteriën en virussen doodt binnen het uur. En dat minstens twaalf jaar lang. Door het directe contact met de lucht in een kamer treedt er een mechanische – en dus geen schadelijke chemische – reactie op die de beestjes elimineert. Een innovatie met een enorm toekomstperspectief.”

Impact op de maatschappij

99% binnen het uur, twaalf jaar lang, .... Het zijn cijfers die ongetwijfeld een behoorlijke impact hebben op huishoudens, maar ook daarbuiten. “Binnen onze R&D-afdeling zijn we constant op zoek naar die impact”, vertelt Patrick Molemans. “De toegevoegde waarde van ons product moet er altijd zijn. Met de pandemie in ons achterhoofd, is dit behangpapier een kleine gamechanger. Denk aan kwetsbare mensen en jonge gezinnen. Maar we willen het ook graag breder trekken naar wachtkamers in ziekenhuizen, dokterspraktijken, ..."

"Door te blijven innoveren en onze blik op de noden van vandaag – en die van morgen – te zetten, proberen we die impact te realiseren. Gezondheid is een sector met toekomst. Het zou gek zijn om niet mee op die kar te springen met Grandeco.”

Goede zaken? Daar versta ik ook onder: goede mensen. Zonder knappe koppen, geen business.

Ondernemen met een blik op morgen

Dat je hoofdomzet vooral voortvloeit uit je traditionele producten, moet je Patrick Molemans niet uitleggen. En toch houdt het hem niet tegen om nog meer innovatieve projecten uit te zetten. “Binnenkort lanceren we iets rond muurdecoratie op ecologische dragers en inkten op waterbasis. Een ‘groene’ collectie. Je moet daar natuurlijk mee oppassen, want het woord duurzaam wordt tegenwoordig snel in de mond genomen."

"Bij Grandeco werken we uitsluitend samen met erkende labo’s en partners om onze innovaties te testen. Zoals met het virusdodend behang. Volledig gepatenteerd en veilig. Het is niet louter een mooi verhaal, maar een narratief mét inhoud. Het is niet makkelijk om te blijven vernieuwen en je grenzen te verleggen. In het begin vallen verkoopcijfers van zulke producten zelfs vaak tegen. Maar duurzame stappen voor in de toekomst, zet je best vandaag al. Een langetermijnvisie mag niet ontbreken in die strategie. En Voka past met zijn netwerk binnen onze visie. Zeker als het gaat over employer branding en de juiste mensen aantrekken En wie weet, een nieuwe cocreatie?”
 

Op zoek naar meer impact en goede zaken binnen ons Voka-netwerk?

Ontdek ze via voka.be/goedezaken