Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel bedrijven kennen maandelijks een onkostenvergoeding of representatievergoeding toe. Maar welke kosten worden precies terugbetaald en hoe bewijs je dat bij RSZ- of fiscale controle? Met een transparant onkostenbeleid hou je risico’s laag én bewaak je budgetten.

Onkostenvergoedingen zijn een populaire manier om creatief te verlonen. Maar is het helemaal duidelijk welke onkosten terugbetaald worden? En kan je bij controle van RSZ of fiscus exact aantonen waarvoor alle vergoedingen dienen? In het doolhof van forfaitaire onkostenvergoedingen raak je soms de weg kwijt. En dat leidt tot bijstortingen, herkwalificaties, of mogelijke boetes. 

Deze opleiding maakt je wegwijs in een transparant en budgettair interessant onkostenbeleid. De voordelen? Die plukt iedereen:

  • Je bedrijf biedt een aantrekkelijk loonpakket dat ook betaalbaar blijft;
  • HR en boekhouding werken compliant en overzichtelijk, en zijn gerust bij controle;
  • De werknemer heeft een duidelijk afsprakenkader voor zijn loonpakket. 

Wat komt aan bod?

  • Representatie-, thuiswerk- of onkostenvergoeding: what's in a name?
  • Alle mogelijke onkostenvergoedingen op een rij
  • Je bestaande onkostenbeleid onder de loep nemen
  • Hoe ga je concreet aan de slag?
  • Ken je voor het eerst een onkostenvergoeding toe?
  • De do's & don'ts

Onze expert: Isabelle Cornelis (SD Worx)

Isabelle Cornelis is legal consultant bij SD Worx. Haar focus ligt bij kmo-ondernemingen die ze ondersteunt en begeleidt bij het vinden van de juiste oplossing voor elke uitdaging op sociaaljuridisch vlak.

Waarom inzetten op een onkostenbeleid?

Een transparant onkostenbeleid is een slimme zet. Het is niet alleen een win voor iedereen in je organisatie, het biedt ook operationeel, juridisch en financieel voordelen. 

  • Controleproof: een duidelijk kader dat je sterkt tijdens controles van RSZ of fiscus
  • Efficiënt en snel: minder uitzonderingen, makkelijke checks en heldere policy
  • Minder risico: lagere kans op herkwalificatie, nabetalingen of boetes

Voor wie?

Financiële, juridische en hr-profielen uit ondernemingen die onkostenvergoedingen toekennen of het overwegen. 

In samenwerking met

logo sd worx

 

 

 

 

 

Deze opleiding bij jou op het werk organiseren? Bekijk ons incompany-aanbod

Contactpersoon

Chloë Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €250 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €375 (excl 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.

Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Annuleren 
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 28 januari. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht de deelname te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: Opleiding Creatief verlonen: representatie- en andere onkostenvergoedingen
Datum inschrijving: 4 februari 2026
Projectbedrag: €250 voor leden, €375 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 3
Thema: Personeelsmanagement

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Contactpersoon

Chloë Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €250 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €375 (excl 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.

Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Annuleren 
Annuleren kan enkel schriftelijk tot en met 28 januari. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht de deelname te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: Opleiding Creatief verlonen: representatie- en andere onkostenvergoedingen
Datum inschrijving: 4 februari 2026
Projectbedrag: €250 voor leden, €375 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 3
Thema: Personeelsmanagement

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Deloitte
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo