Overslaan en naar de inhoud gaan

Een duurzaam aankoopbeleid en goede due diligence zijn cruciaal in je internationale supply chain. Waar sta je vandaag al? Wat is je strategie voor de toekomst? En hoe implementeer je die strategie? Dit opleidingstraject zet je op weg.

Nieuwe wetgeving verplicht je om duurzamer te werken, en als ondernemer wil je natuurlijk reputatieschade en financiële tegenvallers vermijden. Duurzaam aankopen klinkt dus mooi, maar hoe weet je zeker dat je leveranciers écht duurzaam zijn? Met een duurzame aankoopstrategie én grondige due diligence kom je al een heel eind.

In deze driedelige opleiding krijg je praktische tools om bewuste keuzes te maken, compliant te werken en de waarde van duurzaamheid in je aankoopbeleid te maximaliseren. Ontdek hieronder het volledige programma en schrijf in. 

 

Programma

Sessie 1
20 april

Fundamenten van duurzaam aankopen & supply chain due diligence

  • Introductie: wat is duurzaam (internationaal) aankopen?
    • Evolutie: van compliance naar strategische waardecreatie
    • Relatie met supply chain risk management
  • Regelgevend kader voor supply chain due diligence
    • CSDDD: due diligence-verplichtingen in de hele keten
    • CSRD: rapportagevereisten & impact op inkoop (Scope 3, governance, ESRS)
    • EU Deforestation Regulation (EUDR): productgroep-specifieke ketentransparantie
    • Digital Product Passport (ESPR): transparantie-eisen op productniveau
  • Hoe start je met duurzaam internationaal inkopen?
    • Introductie in value chain mapping
    • Interactieve oefening: analyse van de waardeketen van jouw organisatie
  • Tools & methodieken om risico’s en opportuniteiten te identificeren
    • Analyse van inkoopdata: supplier mapping, spend analyse, categorisatie
    • Sectorscan: welke duurzaamheidsrisico’s zijn verbonden aan de specifieke producten en diensten die je inkoopt?
    • Geografische risico’s: landenscores, geopolitieke factoren, E&S-indexen
Sessie 2
27 april

Duurzaam aankopen in de context van jouw organisatie

  • Scope van het duurzaam inkoopbeleid bepalen: wat betekent duurzaam aankopen voor jouw organisatie?
    • Thema’s: mensenrechten, milieu, klimaat, circulariteit, ethiek
    • Prioriteringstechnieken: welke risico’s zijn materieel voor jouw organisatie?
  • Ontwerp van een duurzaam inkoopbeleid & -systeem: concrete hefbomen voor het integreren van duurzaamheid in je inkoopbeleid (contractvoorwaarden, code of conduct, selectiecriteria, beoordelingssysteem)
  • Van laaghangend fruit tot ambitieuze maatregelen: mogelijke interventies voor verschillende maturiteitsniveaus
Sessie 3
4 mei

Sectorpraktijken, instrumenten & leveranciersmanagement

  • Sector- en productspecifieke best practices: Inspirerende voorbeelden uit diverse sectoren en productcategorieën: welke aanpak werkt waar, en waarom?
  • Relevante standaarden, certificeringssystemen, labels en tools: hoe selecteer je het meest geschikte instrument voor jouw organisatie?
  • Kennis- en ervaringsuitwisseling:
    • Presentatie van deelnemerscases indien gewenst
    • Gezamenlijke bespreking van uitdagingen en oplossingen

 

Onze expert

Antea Group heeft als adviesbureau ruime expertise in lokale en internationale oplossingen op het gebied van milieu en logistiek. 

Wie neemt deel?

Deze opleiding richt zich op iedereen die met aankoop of supply chain bezig is. 

Ook interessant

Nog meer inspiratie voor je duurzaamheidsinspanningen? Of over internationaal zakendoen? 

Contactpersoon

Marlies Verachtert

Coördinator Internationale Dienstverlening

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €660 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €795 (excl. 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
 

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk tot 7 dagen voor aanvang van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Contactpersoon

Marlies Verachtert

Coördinator Internationale Dienstverlening

Adres

Kantoor Antwerpen
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €660 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €795 (excl. 21% btw)

Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
 

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk tot 7 dagen voor aanvang van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De Kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren indien, ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Deloitte
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo