Na 15 maanden werken opende het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op 13 november de vernieuwde Beverentunnel in beide richtingen. De structuur en de technieken zijn over ruim één kilometer gerenoveerd. Als spil in de economische ontsluiting van het havengebied sinds 1991, was de snelwegtunnel op de R2 dan ook dringend aan een renovatie en veiligheidsupdate toe. Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland heeft lang gepleit voor een verbetering van de infrastructuur. Het is alvast één tunnel die opnieuw betrouwbaar is de komende jaren.
De renovatie van de Beverentunnel ging veel verder dan louter de aanleg van een nieuw wegdek. Een vernieuwing van heel wat tunneltechnieken maakt de infrastructuur future proof: ledverlichting, brandwerende bekleding en aangepast ventilatiesysteem en vluchtroute. Er is voortaan ook een waterzuiveringsinstallatie in werking voor het grondwater, dat permanent moet worden opgepompt om de tunnel droog te houden. Op een groenzone aan de helling van de tunnel ligt een zonnepark aan met 750 zonnepanelen. Dat voorziet in de helft van de stroomcapaciteit van de tunnel. De tunnelmonden kregen een moderne configuratie.
TERUG KANSEN VOOR ADR-TRANSPORT
De Beverentunnel is opnieuw klaar om jaarlijks 9,5 miljoen voertuigen te verwerken. Ruim 40% daarvan is vrachtverkeer. De ADR-klasse van de tunnel is terug opgeschaald naar categorie C. Het vervoer van gevaarlijke stoffen in vaste vorm is opnieuw toegelaten. Het aantal bovengrondse omrijbewegingen voor ADR-verkeer zakt daardoor gevoelig van 1.900 naar 650 bewegingen per week en per rijrichting.
LICHT AAN HET EIND VAN DE TUNNEL
Deze tunnelrenovatie is een eerste stap in de bescherming van de achilleshiel van de economische infrastructuur. Heel wat wegen, tunnels en bruggen zijn verouderd en moeten dringend worden gerenoveerd. Na zeer intens aandringen vanuit het Voka-netwerk en via ons verkiezingsmemorandum heeft de Vlaamse regering de kaart getrokken voor renovatie en structureel onderhoud van economische assen. In het havengebied worden de komende jaren de Scheldelaan en Noorderlaan aangepakt. Daarvoor is de komende drie jaar alvast 57 mio € vrijgemaakt. Daarna moet ook de A12 worden aangepakt. Op langere termijn is ook de aanleg van de 2e Tijsmanstunnel in de begroting ingeschreven. Ook elders in onze regio wordt bijkomend geïnvesteerd in onderhoud van snel- en gewestwegen langs economische attractiepolen.










