Skip to main content
  • Home
  • Advies Internationaal
Internationaal Ondernemen Vlaams-Brabant

Advies Internationaal

Advies internationaal

Internationaal gaan met je onderneming brengt heel wat zich mee. Je moet plots zaken gaan doen in een andere taal en met een andere cultuur. Je wordt geconfronteerd met nieuwe regelgeving, formaliteiten en documenten. Je moet op zoek naar partners - waar je vervolgens een contract mee moet afsluiten - of de juiste contacten om je bij te staan. Dit, en veel meer, zijn typische vragen die we bij Voka - KvK Vlaams Brabant van internationaal actieve bedrijven. Gelukkig kunnen we gebruik maken van onze jarenlange ervaring en een groot netwerk om je hierin bij te staan.

Als lid kan je beroep doen op ons gratis Eerstelijnsadvies, waar we het verder over hebben.  In het Kennis-luik op deze website hebben we een overzicht gemaakt van de belangrijkste aspecten van internationaal ondernemen. Als laatste geven we in de Wie-is-wie een overzicht van nuttige organisaties en instanties als je in het buitenland actief bent.

Als je vraag onbeantwoord is gebleven, contacteer ons dan! 

Advies

Je hebt een vraag gerelateerd aan zakendoen in het buitenland? Dan kan je als lid van Voka - KvK Vlaams Brabant beroep doen op ons gratis eerstelijnsadvies.  En dit gaat breed: van bepaalde documenten die men niet kent of invoerrechten, tot het checken van de betrouwbaarheid van partners, contacten in het buitenland, de impact van actuele thema's zoals Brexit. We gaan steeds tot het uiterste om jou een antwoord te bezorgen. Als we de kennis niet in huis hebben, dan doen we een beroep op ons wereldwijd netwerk.

Heb je zelf een vraag voor ons? Geef ons dan een seintje!

Starten met exporteren

Ok, je gaat naar het buitenland, maar hoe begin je eraan? Simpel: maak een exportplan. Want goed voorbereid is half gewonnen. Zo'n exportplan geeft een beeld van de sterktes en zwaktes van je product/dienst en je bedrijf. Daardoor is het een leidraad naar internationaal succes. In het plan bespreek je of je organisatie er klaar voor is, naar welke markt je gaat, hoe je dit gaat doen, welke risico's je loopt & hoe je je hiertegen gaat beschermen en tenslotte het financiële plaatje. 

Via Flanders Investment & Trade (FIT) vind je trouwens een handig boekje over dit Exportplan. 

Wij beperken ons tot de interne analyse, de marktkeuze en sales & marketing

Interne analyse

Tijdens een interne analyse ga je kijken naar de situatie van je bedrijf vandaag in zijn binnenlandse markt, om zo te bepalen of je klaar bent voor het buitenland. Je doet dit op verschillende aspecten, we geven een aantal vragen mee die je jezelf moet stellen:

  • Management & personeel
  • Financieel
  • Systemen & processen
  • Capaciteit
  • Heeft het management exportervaring?
  • Hoe is het met de talenkennis van je personeel gesteld?
  • Staat het management open voor het potentieel van export op langere termijn, niet puurwinst op korte termijn?
  • Kan je de waarschijnlijke verliezen bij de opstart van je export aan?
  • Beschik je over voldoende (eigen) middelen?
  • Is facturatie in een andere taal mogelijk?
  • Heb je de nodige certificaten? 
  • Heb je voldoende productiecapaciteit?
  • Hebben leveranciers voldoende capaciteit om op korte termijn meer te leveren? 

 

Een hulpmiddel bij deze interne analyse kan de gratis Exportmeter van FIT zijn. 

Externe analyse (marktkeuze)

Er zijn naast België nog 195 landen in de wereld. Hoe kies je voor jou de meest interessante markt? Dat is een combinatie van desk research en field research, waarbij de eerste goedkoper en sneller is. Je kan dat zelf doen of een marktonderzoekbureau/consultant inhuren.

Marktstudies kan je gratis vinden op de landenpagina’s van FIT, of via betalende websites zoals www.forrester.com of www.gartner.com. Check zeker ook eens de Nederlandse tegenhanger van FIT, RVO. Wie de Duitse taal beheerst kan via Germany Trade & Investment per land én per sector opzoeken. Je kan tenslotte samenwerken met hogescholen om er een studentenproject van te maken. 

De bedoeling is dat je tot een selectie van een aantal landen komt, die je dan dieper kan bestuderen. Anderen slaan deze stap dan weer over omdat ze zeer gericht een bepaalde markt voor ogen hebben. 

Voor diepgaandere analyse kan je volgende criteria gebruiken:

Bronnen

Sales & marketing

Positionering

Uit de externe analyse weet je welke producten of diensten je gaat aanbieden in het buitenland en wie de potentiële doelgroepen zijn. Essentieel is nu hoe je deze positioneert: hoe wil je dat deze doelgroep jouw product of dienst percipieert?

Je zou dit eenvoudig moeten kunnen samenvatten in een ‘positioning statement’:
“Wij leveren… (uw dienst of product) aan …. (doelgroep) die worstelen met ... (probleem). Anders dan... (noem concurrerende producten of diensten), kan/is ons product/dienst ...... (noem de belangrijkste onderscheidende eigenschappen van uw product of dienst).”

Marketing mix

Na de keuze van het land, de doelgroep en de kanalen, werk je de marketingmix uit. 

Bronnen

 

Contactpersonen

Isabelle Meulemeester

Relatiebeheerder - Coördinator Internationaal Ondernemen

Sophie Berlamont

Relatiebeheerder - Coördinator Internationaal Ondernemen

Anoesj Mouradian

Relatiebeheerder - Coördinator Internationaal Ondernemen

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad