Skip to main content
Marketing & Sales

Waarom luisteren beter is dan praten

Actief luisteren (in commerciële contacten) bindt je gesprekspartner. Breng je communicatie naar een hoger niveau dankzij onze workshop op 21 april 2020.

Spreken, overtuigen en het goed kunnen uitleggen krijgt binnen (de commerciële) communicatie vaak veel aandacht. Maar hoe zit het met luisteren? Kan iedere accountmanager of (binnendienst)medewerker zomaar goed luisteren? Luisteren is vaak een intern proces.

Het lijkt lastig te beoordelen of iemand wél of niet goed luistert. Toch hebben we allemaal voorbeelden van mensen om ons heen die goed kunnen luisteren. Of vaker nog: die niet goed luisteren. Het blijkt dat we mensen die goed kunnen luisteren méér waarderen. En mensen die niet goed kunnen luisteren: daar ergeren we ons mateloos aan. Stel je voor dat een klant (intern of extern) dat bij ons doet!

In deze workshop leer je als commercieel contactpersoon een betere luisteraar te worden. Dat helpt je de communicatie met de klant (maar ook de collega, de leverancier, de baas,…)  verbeteren. Bovendien krijg je daardoor hechtere relaties met je klant of gesprekspartner en kan je succesvoller worden. Uit onderzoek (Barker & Watson 2001) blijkt, dat effectief luisteren:

  • zakelijke prestaties verbetert;
  • de verkopen verbetert;
  • meetings verkort;
  • stress vermindert;
  • de behoeften van de klant beter aan het licht brengt.
  • Introductie-oefening
  • Vraag: wat is een goede luisteraar?
  • Oefening : de geluiden van de stilte: Moraal van dit verhaal?
  • Welk luistertype ben jij in (commerciële) contacten: mens-, handelings-, inhouds-of tijdsgericht?
  • Oefening: wat zijn de 5 belangrijke communicatie-en luisterregels?
  • Tussendoortje
  • Niveaus van luisteren en de 8 vaardigheden bij actief luisteren (incl. oefeningen)
  • LSD
  • Cases: je bezoekt een klant en je luistert…
  • Invullen persoonlijk actieplan

We doen dit via een interactieve workshop, waarbij theoretische denkkaders aangereikt worden en meteen getoetst worden aan eigen, concrete situaties. Op het einde van de dag gaat elke account manager of deelnemer naar huis met een persoonlijk actieplan om een actievere luisteraar te worden.

 

Iedereen kan deelnemen.

Jan Lux is zaakvoerder-trainer van Learning by Lux en traint en coacht verkopers sinds 1997. Heel wat klanten uit de Mediasector doen beroep op zijn expertise ( bijv. Concentra, VMMA…), maar ook Limburgse klanten zoals Ebema, Carglass, SKF, JCB, Fruitsnacks e.a.
Jan houdt niet van grote theorieën maar wel van echte workshops. Verwacht dus geen blitse PowerPointpresentaties, maar wél een interactief gebeuren waar samen nagedacht wordt hoe elk van ons zijn eigen verkoopsproces kan optimaliseren op basis van de aangereikte inzichten.

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

 

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Vind alle opleidingen via www.voka.be/limburg/kameracademie

Contactpersoon

Sofie Olyslaegers

Projectmedewerker Kameracademie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 350,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 450,00 excl. BTW 

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo