Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Netwerkevents
  • Voka – Mission from Tradition (Morgan) to Future (Williams F1) - UK

Voka – Mission from Tradition (Morgan) to Future (Williams F1) - UK

  • Online

Voka – Mission from Tradition (Morgan) to Future (Williams F1) - UK

Exclusief bezoek aan Morgan Motor Company en Williams F1 met speech van Sven Smeets, Sportief directeur bij Williams F1

Morgan Motor Company

Morgan is bekend om het feit dat de auto's die nu worden gefabriceerd eigenlijk op dezelfde manier worden gebouwd als de auto's die al voor de Tweede Wereldoorlog werden geproduceerd: een stalen chassis met een houten frame, een starre achteras en een metalen carrosserie. De auto's (circa 500 per jaar) worden nog steeds grotendeels met de hand vervaardigd door circa 130 medewerkers. 
Op 5 maart 2019 werd bekendgemaakt dat Investindustrial een meerderheidsbelang gaat nemen in Morgan. De familie Morgan blijft als minderheidsaandeelhouder betrokken. Een deel van de aandelen worden gereserveerd voor de bedrijfsleiding en het personeel.

Op de Villa d’Este zal er een first special vehicle van Morgan voorgesteld worden. Deze wagen, die in een oplage van slechts 50 voertuigen zal gebouwd worden, zullen we in de fabriek niet alleen kunnen zien, maar ook voelen en ruiken.

Williams F-1

Williams is één van de meest succesvolle teams van de Formule 1. Het is het derde meest succesvolle team in de geschiedenis van de sport, achter Ferrari en McLaren. Negen constructeurskampioenschappen, zeven wereldtitels voor coureurs, 114 overwinningen en talloze podiumplaatsen. Dat zijn de harde feiten. Hun gloriedagen zijn echter verdwenen.  

In 2023 hoopt de Britse renstal het roer volledig om te kunnen gooien. Dit wil het gaan doen met Alexander Albon, die inmiddels volledig losgetrokken is van Red Bull Racing en rookie Logan Sargeant. Het zal ongetwijfeld een pittige uitdaging worden om de weg terug naar het middenveld te vinden, maar de geschiedenis leert ons dat het zeker niet onmogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.

Sven Smeets, Sportief directeur bij Williams

Sven Smeets maakte zijn opwachting in de rallysport in 1990. In 1995 werd hij de navigator van Freddy Loix, met wie hij vanaf dat moment ook actief werd in het wereldkampioenschap rally. Na successen te hebben geboekt met verschillende Toyota-modellen, maakten ze vanaf het seizoen 1999 onderdeel uit van het fabrieksteam van Mitsubishi, actief met de Carisma Evolution VI (Lancer). Het potentieel van de voorgaande jaren, kwam er in deze periode niet geheel uit en na drie seizoenen maakte het duo de overstap naar Hyundai. Dit bewees geen succesvolle vervolgstap en Hyundai zou ook vroegtijdig het project stopzetten. 

In het seizoen 2004 kregen ze echter de kans bij grootmacht Peugeot, die dat jaar de 307 WRC introduceerde in het kampioenschap. Ondanks een bemoedigende start werden Loix en Smeets vroegtijdig op een zijspoor gezet en kwamen gedurende het seizoen nog maar sporadisch in actie. Het duo keerde vervolgens niet terug in 2005, maar Smeets deed dit wel toen hij Stéphane Prévot verving als navigator van François Duval, die op dat moment kwakkelde met zijn resultaten bij Citroën. Met Smeets wist Duval de consistentie terug te vinden en samen wonnen ze de afsluitende rally van het seizoen in Australië.

Smeets beëindigde vervolgens zijn carrière als navigator, maar ging door bij Citroën in de rol als teammanager. In 2012 is hij dezelfde rol gaan vervullen bij Volkswagen, die sinds 2013 hun intrede hebben gemaakt in het WK rally.

Sinds 2021 is Sven Smeets de Sportief directeur bij het Williams F1 team. Onder de nieuwe eigenaar Dorilton Capital en het nieuwe management is Williams bezig aan een opmars. Na drie seizoenen de rode lantaarn te hebben gedragen eindigde het team vorig jaar als achtste in het kampioenschap. In 2022 lijkt Williams opnieuw competitiever, al leverden de eerste races in Bahrein en Saudi-Arabië nog geen WK-punten op. Smeets kijkt met vertrouwen naar de toekomst: Ik denk dat de basis er is. We hebben een goede eigenaar die een visie voor de lange termijn heeft. We moeten er nu voor zorgen dat we de plannen die er liggen van A tot Z uitvoeren. En dan hopen we dat we over een paar jaar echt weer terug zijn in het middenveld.”

Programma (onder voorbehoud)

  • 06u30: Verzamelen aan ASL private terminal Liège Airport – Rue Valise 
  • 07u00: Vertrek vanaf ASL private terminal Liège Airport met onze privé vlucht (max. 30 plaatsen)
  • 07u30: Aankomst te Oxford Airport (main terminal)
  • 07u45: Transfer naar Malvern per luxe autocar 
  • 09u15: Aankomst te Pickersleigh road te Malvern
    Ontvangst met koffie en gebakje
  • 09u45: Bezoek aan de fabriek en het kleine museum in 2 groepen
  • 10u45: Voorstelling van de speciale Morgan editie, gelimiteerd op 50 exemplaren en voorgesteld op de Villa d’Este
  • 11u00: Lichte lunch bij Morgan
  • 12u00: Transfer naar Williams F1 nabij Oxford
  • 13u45: Bezoek in 2 groepen aan Williams F1 - 1ste groep museum en heritage garage en 2de groep Sim racing
  • 15u00: Speech Sven Smeets met Q&A
  • 16u00: Omwisseling van de groepen
  • 17u15: Einde bezoek en netwerk receptie met drinks and canapes
  • 18u15: Transfer naar Oxford Airport (main terminal)
  • 19u00: Check-in voor de retour met privé vlucht
  • 20u00: Vertrek naar ASL private terminal Liège Airport
  • 22u30: Aankomst te ASL private terminal Liège Airport

Einde van een fantastische dag met mooie herinneringen.                                              

Transfers: 
Privé jet
Ter plaatse worden we vervoerd met een luxe autocar
OPGELET: Belgische ID volstaat niet, je dient in het bezit te zijn van een internationale reispas geldig t.e.m. 19/06/2024!

Contactpersoon

Anja Hendrikx

Verantwoordelijke exportloket

Wanneer

Prijs

Prijs leden: €2448,-
Prijs niet-leden: €2855,-

Inschrijven kan enkel via dit inschrijfformulier

Extra info

Deze activiteit is volzet.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.