Bij het voeren van internationale handel komt een hele stortvloed aan documenten en paperassen kijken. Het blijft echter van kapitaal belang om door het bos de bomen te blijven zien, want inefficiënte documentenopvolging brengt risico’s met zich mee en dit o.a. op het vlak van btw en douane.
Een correcte documentenflow kan u heel wat kosten besparen achteraf. Het is zaak om de risico’s te beperken en u in te dekken met een efficiënte afhandeling van de administratie. Gedurende dit praktische seminarie zal hierop dieper worden ingegaan aan de hand van een aantal voorbeeldtransacties. Volledig op maat voor wie op een praktisch ingestelde manier zijn kennis van alle documenten bij internationale handel wenst bij te schaven.
Deze onderwerpen komen zeker aan bod tijdens het seminarie:
- Correct gebruik van de Incoterms: waarom zijn deze zo belangrijk?
- Gebruik van vervoerdocumenten: wanneer kan men een CMR, AWB en een B/L gebruiken?
- Gebruik van douanedocumenten: hoe gebruikt men deze correct en hoe komt men aan de juiste info?
- Bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong?
- Hoe bewijst u de btw-vrijstelling wegens export en bij intracommunautaire handel?
- Hoe dien ik intracommunautair vervoer te bewijzen?
- Hoe verzeker ik mijn goederen?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn goederen op een correcte manier betaald worden?
- Welke certificaten zijn nodig om juiste import en/of export te doen?
- Nuttige tips & tricks
Heeft u interesse om dit seminarie bij u in het bedrijf te organiseren? Klik hier om een offerte aan te vragen. Voor meer info kunt u contact opnemen met Kaat Creupelandt.