Tijdens de workshop 'Telefonisch debiteurenbeheer' op 10 maart 2020 krijg je alle tips voor een efficiënt telefonisch incasso met nadruk op onderhandelen, effectieve communicatie en het doorprikken van smoezen.
Niettegenstaande de crisis over haar hoogtepunt is, verbetert het betaalgedrag van klanten niet. Integendeel, het lijkt alleen maar slechter te worden. Het is dan ook nodig om op een effectieve manier klanten aan te manen om de gemaakte betaalafspraken na te leven.
Tijdens de opleiding leren de deelnemers hoe ze snel, klantvriendelijk én professioneel kunnen incasseren. Deze cursus geeft tevens een antwoord op de vele vragen en onzekerheden omtrent telefonisch incasso: theorie én praktijk. De inhoud wordt volledig toegespitst op de dagdagelijkse werksituatie van de deelnemers.
Deel 1: inleiding
De klant betaalt niet, wat nu? (korte schets)
- belang van goede taakuitoefening (winstderving, interestverlies, kosten…)
- diverse types van debiteuren die niet betalen (niet - willen, niet - kunnen, klachten…)
- incassoprincipes (volharding, geloofwaardigheid, escalatie…)
Deel 2: het telefonisch incassogesprek
- definiëring van uitgangspositie: een debiteur is een klant; De klant betaalt ons loon maar een debiteur die niet betaalt is een profiteur.
- voorbereiding – het gesprek zelf – opvolging
- vaardigheden (basisregels, nuttige hulpmiddelen, ruisfactoren uitschakelen, beleefdheidsregels…)
- fysieke en psychische houding
- diverse types van telefoongesprekken
- de verschillende delen van een telefoongesprek
- casestudies ter correctie
Deel 3: assertiviteit in het incasseren
- definiëring assertiviteit, agressiviteit en subassertiviteit
- korte test om eigen gedrag te herkennen
- technieken die het assertief incasseren bevorderen
- assertief onderhandelen
- reactieoefeningen
- casestudies
- rollenspellen
Deel 4: het communicatieklimaat:
- de transactionele analyse ( Hoe benadert men lastige klanten?)
- inlevingsoefening
Creditcollectors, account receivable medewerkers, iedereen die een effectief incassogesprek wil voeren. Ook zeer interessant voor managers en salesmensen.
Marleen Miechielsen, Miechielsen training & consulting. Marleen verzorgt al meer dan 10 jaar opleidingen voor Voka. Haar door eerdere deelnemers gewaardeerde aanpak is zeer praktijk-, resultaat- en ervaringsgericht!
- IAB-erkenningsnummer: B0687/2019-09
Erkenningsnummer KMO-portefeuille:
DV.O105507
Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.