Voka West-Vlaanderen organiseert in 2023 een traject rond debiteurenbeheer. Het traject is onderverdeeld in 4 sessies: effectief debiteurenbeheer, klanten in nood helpen, telefonisch en schriftelijk debiteurenbeheer. Je kan ervoor kiezen om het volledige traject te volgen of om in te schrijven voor één of meer sessies. Naast heel wat kennis en inzichten krijg je bij elke sessie ook alle nodige praktische tips & tricks.
Onbetaalde facturen blijven een permanente zorg in het bedrijfsleven, zeker in crisistijd. Omwille van rendabiliteit en imago is het nodig om na te denken over de gepaste acties. Tijdens deze opleidingsreeks gaan we door het debiteurenbeheer en geven we je de kapstokken die zorgen voor een effectieve en efficiënte aanpak. Dit gebeurt uiteraard met aandacht voor nieuwe en belangrijke wetgeving waarbinnen de regels vaak aanzienlijk durven veranderen.
Dankzij deze opleiding verwerf je volgende inzichten:
- Je ontdekt het belang van goed betaalgedrag.
- Je leert omgaan met wanbetalers.
- Je onderzoekt wat de verschillende redenen kunnen zijn waarom een klant zijn factuur negeert.
- Je leert hoe je correct, maar klantvriendelijk reageert op al de argumenten van je klant.
- …
Het wordt een interactieve training waarbij we diverse policies en werkwijzen bespreken. Met een goede combinatie van theorie en praktijk heb je de juiste handvaten om om te gaan met debiteurenbeheer.
Programma
Deze seminariereeks strekt zich uit over 4 halve dagopleidingen, gebundeld over 2 volle dagen (steeds met een voormiddag- en namiddagsessie).
Sessie 1: Effectief debiteurenbeheer
- Preventief debiteurenbeheer
- Curatief debiteurenbeheer
Sessie 2: Debiteurenbeheer: klanten in nood
- B2C debiteurenbeheer
- B2B debiteurenbeheer
Sessie 3: Telefonisch debiteurenbeheer
- Hoe pak je het aan?
- Hoe stel je de klant centraal?
Sessie 4: Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven
- De geschreven aanmaning
- Toepassen van marketingprincipes op de aanmaning
- Nudgingprincipes
- "Ideale rappelbrief" voor jou
- Aanpassing van jouw eigen brieven
Doelgroep
Deze seminariereeks is gericht op iedereen die begaan is met correct betaalbedrag van klanten.
Praktisch
Agenda
Sessies | Datum |
---|---|
1. Effectief debiteurenbeheer |
Vrijdag 15 september 2023 |
2. Debiteurenbeheer: klanten in nood |
Vrijdag 15 september 2023 |
3. Telefonisch debiteurenbeheer |
Vrijdag 22 september 2023 |
4. Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven |
Vrijdag 22 september 2023 |
Trainer
Marleen Miechielsen, zaakvoerder van Triple A Talent Academy (AAATac), is ervaren trainer en expert in creditmanagement. Daarnaast is ze ook auteur van diverse boeken over debiteurenbeheer.
Als deelnemer kan je ervoor kiezen om in te schrijven voor het volledige traject of om per sessie in te schrijven:
- Sessie 1: Effectief debiteurenbeheer
- Sessie 2: Debiteurenbeheer: klanten in nood
- Sessie 3: Telefonisch debiteurenbeheer
- Sessie 4: Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven
Alle sessies worden georganiseerd bij Voka West-Vlaanderen, President Kennedylaan 9A, 8500 Kortrijk.