Skip to main content
Map

Seminarie: Documenten van a tot z bij internationale handel

Bij het voeren van internationale handel komt een hele stortvloed aan documenten en paperassen kijken. Het is echter van kapitaal belang om door het bos de bomen te blijven zien. Inefficiënte documentenopvolging brengt immers risico’s met zich mee, bijvoorbeeld op het vlak van btw en douane.

Dit seminarie is volzet. We organiseren ditzelfde seminarie wel opnieuw op maandag 20 maart. Inschrijven daarvoor kan via deze link.

Je hebt te maken met import of export van goederen zowel binnen als buiten de EU? Dan weet je al dat daar heel wat formaliteiten bij komen kijken en dat heldere afspraken met je buitenlandse klanten en leveranciers geen overbodige luxe zijn.

Laat je dus niet verrassen door de stortvloed aan documenten. Hou een goed overzicht van welke belangrijke administratieve stappen je moet zetten bij internationale handel. Want dankzij een correcte documentenflow vermijd je problemen (o.a. op het vlak van btw en douane) én mogelijke kosten achteraf.

Programma

Tijdens deze opleiding werk je rond een aantal voorbeeldtransacties en leer je hoe je een efficiënte documentenfollow-up organiseert.

Deze onderwerpen komen zeker aan bod:

  • Correct gebruik van de Incoterms: waarom zijn deze zo belangrijk?
  • Gebruik van vervoerdocumenten: wanneer kan je een CMR, AWB en een B/L gebruiken?
  • Gebruik van douanedocumenten: hoe gebruik je deze correct en hoe kom je aan de juiste info?
  • Bewijs van preferentiële/niet-preferentiële oorsprong?
  • Hoe bewijs je de btw-vrijstelling wegens export en bij intracommunautaire handel?
  • Hoe dien je intracommunautair vervoer te bewijzen?
  • Hoe verzeker je je goederen?
  • Hoe zorg je ervoor dat je goederen op een correcte manier betaald worden?
  • Welke certificaten zijn nodig om juiste import en/of export te doen?
  • Nuttige tips & tricks

Spreker

Lieve Lombaert is docent bij Hogeschool VIVES en zaakvoerder van LOVA Consultants.

Doelgroep

Verantwoordelijken en medewerkers van afdelingen export, transport, logistiek, aan- en verkoop, boekhouding,… 

ICC

Contactpersoon

Lorenzo Bequoye

Oorsprongsattesten & exportdocumenten

Adres

Voka | Brugge (Bedrijvencampus O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

Voka-leden: 440 euro
Niet-leden: 660 euro

Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Je aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 kalenderdagen na de eerste sessie. Registratienummer: DV.O104126. Aantal opleidingsuur: 6. 

kmo portefeuille

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in de vorm van foto en/of film - dat nadien op Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de contactpersoon, uiterlijk tot 7 werkdagen voor de start van de opleiding. Bij laattijdige annulering blijft het volledige bedrag verschuldigd. Je kan je wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet. 

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag