Skip to main content
Logo Financieel, fiscaal & aankoop

Procurement binnen de KMO: hoe genereer je impact?

In dit 4-halfdaagse traject behandelen we welke impact procurement kan creëren zowel intern naar bedrijfsvoering als extern naar de klanten. 

Binnen KMO context worden de opportuniteiten naar kernleveranciers nog vaak onderbenut. Voor de laagste prijs gaan, is ook niet meer het belangrijkste doel als inkoopprofessional, maar hoe kan je dan wel ketenflexibiliteit en waarde met je kernleveranciers creëren? Hoe maak je jouw tactische en operationele aankoopprocessen efficiënt?  En, last but not least bekijken we je onderhandelingspositie t.o.v. machtige kernleveranciers en interne stakeholders.

Inhoud
Het programma is opgedeeld in vier modules. In elke module staat één brandend actueel inkooponderwerp voor de inkoopprofessional van de KMO centraal.

Module 1: Van organisatiestrategie tot inkoopstrategie

In deze openingssessie bespreken we de leiderschapsrol van de inkoopprofessional en de strategische dimensie van de inkoopfunctie in het bredere bedrijfskader. We gaan dieper in op het belang van een inkoopstrategie die aansluiting maakt met de ondernemingsstrategie, en meer specifiek hoe je de richting die je als organisatie uit wil als inkoopprofessional kan gebruiken in je relaties met kernleveranciers. Je leveranciers tunen op de toekomstplannen van je organisatie is iets wat vandaag in organisaties, en dus ook KMO’s, nog al te vaak onderbelicht blijft. We bekijken echter in deze module welke impact je als inkoopprofessional creëert als je macro-boodschappen meeneemt in het management van je kernleveranciers, en hoe je die impact het beste benut.

Module 2: Prijs is niet interessant!

Het volstaat vandaag niet meer om als inkoopprofessional louter de laagste prijs na te jagen. Met leveranciers die gemiddeld 70% van de kosten in hun keten kunnen managen, dien je als inkoopprofessional rekening te houden met andere impactzones dan prijs. Zo is het managen van risico’s van strategisch belang geworden. Denk maar aan risicofactoren gerelateerd aan kwaliteit, lead time, ethiek en duurzaamheid. Om risico’s te minimaliseren en zelfs te anticiperen, komt het managen van ketenflexibiliteit vandaag hoog op de agenda van de inkoopprofessional te staan. Naast risico vormt waardecreatie een minstens zo belangrijke pijler. In een business- en inkooplandschap dat voortdurend in verandering is, kan je als organisatie niet achterblijven en vergen het aantrekken van supplier know-how en het creëren van innovatie een optimalisatie van je leverancierssamenwerking.

In deze sessie bekijken we hoe je de acties van je leveranciers op deze waarde- en risicofactoren kan laten doorvertalen naar de samenwerking met jouw organisatie.

Module 3: Efficiënter werken – efficiëntere processen

Een goed werkende inkoopfunctie valt of staat met haar inkoopprocessen. Het is in vele organisaties nog steeds een grote uitdaging om inkoopprocessen te stroomlijnen en te organiseren, zodoende dat deze op een hoger niveau kunnen getrokken worden. In deze sessie bekijken we hoe we efficiënter kunnen werken en beter kunnen doen, en hoe je als inkoopprofessional op die manier rust brengt in je team.

Zowel tactische (sourcing, contract- en leveranciersmanagement) als operationele (P2P, inkomende logistiek, kwaliteitscontrole) aankoopprocessen worden onder de loep genomen en kritisch geëvalueerd. Zo behandelen we bij het sourcingproces bijvoorbeeld de volgende vragen: wat koop ik vandaag in? Hoe relevant zijn mijn specificaties? Hoe goed ken ik mijn markt? Kijk ik naar de juiste concurrenten? Wat zit er in mijn kostprijs als ik prijsvergelijkingen maak? Hoe stel ik kwaliteitsvolle tender documenten op en waar dien ik rekening mee te houden? Etc. Ervaringen en mogelijkheden om deze processen efficiënter te maken worden rijkelijk uitgewisseld en besproken.

Module 4: Onderhandelen met machtige leveranciers en interne stakeholders

Switchen van leveranciers is minder common sense in de praktijk als in de theorie wordt benadrukt, door de belemmering van verschillende factoren. Het gebeurt dat andere leveranciers niet eens in aanmerking komen, maar bovenal kunnen we maar al te vaak de tijd en middelen niet vrijmaken die gepaard gaan met het doorlopen van een sourcingtraject, en brengt het veranderen van je leveranciersbasis enorme implicaties m.b.t. de implementatie met zich mee. We kunnen stellen dat 80% van een gemiddelde leveranciersbasis niet-wisselbaar is. Dit maakt dat je als inkoopprofessional vaak onderhandelt vanuit een zwakke of machteloze positie. De leverancier is een monopolist of minstens even sterk als de inkopende partij. Als inkoopprofessional kan je in deze gevallen niet rekenen op je inkoopmacht om onderhandelingssucces af te dwingen.Dit vraagt een totaal andere aanpak dan de stereotype dominante rechttoe-rechtaan-stijl, op zoek naar de laagst mogelijke prijs. Wat zijn specifieke onderhandelingsthema’s in dergelijke gevallen? Hoe ga je als inkoopprofessional toch de discussie aan met die leveranciers? En hoe creëer je toch impact in een lock-in situatie?

Deze module geeft een set handige, praktische onderhandelingstechnieken die in strategische of knelpunt inkoopsituaties met interne stakeholders, strategische partners en/of monopolistische leveranciers toegepast worden.

Doelgroep
Deze opleiding is in eerste instantie gericht tot KMO's die hun aankoopafdeling wensen te professionaliseren, maar ook leidinggevenden binnen de aankoop/ supply chain functie van de KMO behoren tot de doelgroep.

Jouw expert-trainer 
Wim Bontinck, managing partner Solvint

Ontdek hier het volledige opleidingsaanbod.

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen (Locatie Geel)
Kleinhoefstraat 9
2440 Geel

Wanneer

Prijs

Leden:
€720 Excl. BTW

Niet-leden:
€1080 Excl. BTW

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €720/leden en €1080/niet-leden. Indien je inschreef t.e.m. 22 januari is het projectbedrag als lid van Voka € 648. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 14 opleidingsuren ingeven.
Meer info: www.kmo-portefeuille.be

Annulatievoorwaarden:
Annulering van jouw inschrijving is, uitsluitend schriftelijk (per e-mail), mogelijk tot 10 werkdagen voor het begin van het seminarie. Vanaf  10 werkdagen blijft bij annulering het volledige inschrijvingsgeld verschuldigd. Jouw plaats mag echter altijd door een collega worden ingenomen.

Meer info
kameracademie.mk@voka.be
Tel 014/56 30 30

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Deloitte Private
pfl