Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Opleiding: Hoe maak ik een strategisch commercieel plan?

Als ondernemer-zaakvoerder is het belangrijk om een strategisch commercieel plan op te maken voor je bedrijf. Even belangrijk is om dat te doen via een gestructureerde aanpak. Tijdens deze opleiding vertrekken we vanuit de missie en visie van jouw onderneming en wordt de marktpositionering geanalyseerd. Zo kunnen we nagaan in welke markten (klanten, producten, verkoopkanalen en locaties) het bedrijf wil opereren, vandaag en in de toekomst. Daarna bepalen we voor elke marktkeuze een duidelijke waardepropositie.

Tijdens drie workshops begeleiden we de deelnemers bij het opstellen van een strategisch plan met een sterke commerciële insteek. In de sessies vertrekken we vanuit de strategische ambities van het bedrijf. Deze ambities worden vertaald naar een marktpositionering, waarbij we definiëren wie dan de klant kan zijn en hoe we als bedrijf het verschil willen maken om deze klant te winnen. We volgen daarbij een gestructureerde aanpak die het kader schept voor iedere deelnemer, zodat die aan de slag kan tussen de sessies door. 

De voorbereidingen worden telkens in groep besproken en interactieve oefeningen zorgen ervoor dat het denkproces omtrent de toekomstige positie van het bedrijf geactiveerd wordt.

Programma

Sessie 1

  • Kennismaking en aandacht voor de missie en visie van het bedrijf. 
  • Welke strategie volgen als bedrijf? 
  • Methodieken om te werken rond strategie voor je bedrijf. 

Sessie 2:

  • Welke positie heb ik vandaag en wil ik in de toekomst? 
  • Met welke klanten, producten/diensten, verkoopkanalen wil ik die klanten bereiken? 
  • Wat zijn belangrijke evoluties op de markt om te identificeren of de klant van vandaag ook relevant is voor de toekomst?

Sessie 3

  • Hoe maak ik een winnende strategie? 
  • Wat is mijn waardepropositie? 
  • Het definiëren van een actieplan om de juiste klant te kunnen overtuigen van je bedrijf. 
  • Toelichting van je actieplan aan de groep om op deze manier input en uitdagingen te krijgen van de groep.

Spreker

Bruno Peelaers is partner bij Deloitte Belgium en verantwoordelijke voor de afdeling Strategy & Performance. Hij deed jarenlang ervaring op als consultant bij de strategie-afdeling van Monitor Deloitte en is programmaleider van het Best Managed Companies Programma. 

Vanuit zijn expertise en dankzij een grondige kennis van het kmo-landschap weet hij de inzichten en modellen te vertalen naar de noden en groeiplannen van kmo’s en familiebedrijven die hij op dagdagelijkse basis adviseert bij hun strategische beslissingen.

Bruno Peelaers

Contactpersoon

Francis Evenepoel

Member Services/Groei

Adres

Voka West-Vlaanderen
President Kennedylaan 9A
8500 Kortrijk

Wanneer

Prijs

550 euro

Voorwaarden

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 7 werkdagen voor de start van de opleiding. Bij laattijdige annulering blijft het volledige bedrag verschuldigd. Je kan je wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag