Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Hybride

De wet en in de praktijk

In onzekere tijden, zoals de huidige economische druk, is het essentieel om snel en correct te handelen bij ontslag en organisatieveranderingen. Dit traject biedt je de tools om juridische valkuilen te vermijden en moeilijke boodschappen op een respectvolle manier over te brengen. Je leert de basisprincipes van ontslag en ontslagbescherming en hoe je effectief met verandering omgaat, zodat je organisatie wendbaar blijft. In tijden van onzekerheid is het belangrijker dan ooit om je als zaakvoerder, leidinggevende of HR-professional voor te bereiden. Dit traject biedt concrete handvatten voor een mensgerichte en strategische aanpak.

Programma

Ontslag en ontslagbescherming

In elk bedrijf wordt regelmatig afscheid genomen van een werknemer. Vaak gebeurt dit in de beste omstandigheden, al kan het jammer genoeg ook anders.

Tijdens dit webinar frissen we de basisprincipes in geval van ontslag en ontslagname op, gaan we dieper in op praktische do’s en don’ts en kijken we ook naar enkele veelvoorkomende ontslagbeschermingen, waar je als werkgever alert voor moet zijn. Kortom, we reiken praktische handvaten aan die elke HR-manager of zaakvoerder dagelijks kan gebruiken om te voorkomen dat scheiden lijden wordt.

Inhoud:

  • Vormen van beëindiging (opzegging, ontslag, onderling akkoord, medische overmacht)
  • Kosten bij beëindiging
  • Risico’s bij beëindiging (kennelijk onredelijk ontslag, discriminatie, concurrentie, teruggave goederen)
  • Ontslagbescherming (kandidaat-werknemersvertegenwoordigers, preventieadviseurs, zwangerschap, tijdskrediet enz.) - Toepasselijke procedures
Wanneer wegen scheiden: mensgericht ontslag

Transitie vraagt wendbaarheid, maar betekent soms ook moeilijke keuzes maken en moeilijke boodschappen brengen. Deze halve dag opleiding reikt HR-professionals, leidinggevenden en zaakvoerders praktische inzichten en concrete handvatten aan om op een mensgerichte en geloofwaardige manier om te gaan met ontslag en verandering. Verwacht een mix van praktische tips, communicatiestrategieën en reflectie over jouw rol als sleutelfiguur in tijden van onzekerheid.

Inhoud

  • Wat zijn de actuele uitdagingen waar organisaties mee te maken krijgen?
  • Wat is de impact van recessie op organisatie en personeel?
  • Hoe kan je als organisatie adequaat omgaan met verandering?
  • Wat is het belang van een goede communicatie-aanpak?
  • Wat is de rol van HR/management en leidinggevenden hierin?
  • Hoe ondersteun je werknemers om zich te (her)oriënteren in de veranderende context?
  • Wat is de impact van ontslag op je organisatie?
  • Enkele waardevolle tips en tricks mbt ontslagsituaties
  • Hoe zet je elke verandering om in opportuniteiten?

Praktisch

  • De 1e sessie gaan online door. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
  • Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.
  • De 2e sessie gaat klassikaal door in onze vestiging in Mechelen (Adres: Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping), 2800 Mechelen)

Doelgroep

Bedrijfsleiders, managers, HR medewerkers- en verantwoordelijken

Ik schrijf me in

Deze opleiding in je eigen bedrijf?

Jouw experten

Yne Machiels - Reliance

Yne is vennoot bij advocatenkantoor Reliance en gespecialiseerd in HR-recht. Zij staat voornamelijk bedrijven bij in alle vragen die kunnen rijzen m.b.t. hun werknemers, zelfstandige samenwerkingen, privacy enz.

Reliance

Yne Machiels

Dominique Hendriks - Hura

Dominique is 27 jaar actief in HR, 13 jaar in recrutering en 14 jaar als Career coach. Dagelijks coacht hij met veel passie en gedrevenheid werknemers rond loopbaan en welzijn.  Verder fungeert hij regelmatig als spreker op ontbijtseminaries, webinars, opleidingen rond thema’s die in zijn job dagelijks aan bod komen (loopbaan, stress, veerkracht, welzijn, leadership).

Zijn opleiding als maatschappelijk assistent en stress- en burn-outcoach vult hij aan met extra cursussen rond talenten, leadership, perfectionisme, assertiviteit, groeimindset en oplossingsgericht coachen. Naast zijn job als loopbaancoach is hij lector op het postgraduaat “welzijn op het werk” bij de Pxl Hogeschool en lid van de stuurgroep van het netwerk well-beïng bij Voka Limburg. Zijn coachees beschrijven hem als coach met volgende woorden: positief, enthousiast, humoristisch, empathisch en ook direct.

Dominique Hendriks

Annelies Vandecruys - Itzu

Annelies is gespecialiseerd in leiderschap, change management en HR-advies. Vanuit deze ervaringen biedt ze ondersteuning aan organisaties en teams door middel van individuele coaching, teamcoaching, opleiding en begeleiding bij strategische HR-vraagstukken zoals talentontwikkeling en organisatieverandering.

Elke dag inspireert ze bedrijven en individuen om het beste uit zichzelf te halen en duurzame groei te realiseren. Annelies krijgt energie wanneer haar klanten en deelnemers nieuwe inzichten opdoen en met vertrouwen aan de slag gaan om zichzelf en hun organisatie te versterken.

Annelies Vandecruys

Geniet van korting en schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één van de 2 sessies: 

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.

Wanneer

Prijs

Leden:
€350 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€525 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €350/leden en €525/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €315. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 5,5 opleidingsuren en het thema personeelsmanagement ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 5 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.

Meer info?

Wanneer

Prijs

Leden:
€350 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€525 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €350/leden en €525/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €315. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 5,5 opleidingsuren en het thema personeelsmanagement ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 5 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.

Meer info?

NTX
Logo Van Havermaet Partner Voka Mechelen-Kempen
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
Deloitte Private
Logo Degroof Petercam Partner Voka Mechelen-Kempen
pfl
Logo VanRoey Parnter Voka Mechelen-Kempen