Altijd al gedroomd van een MBA? Klaar voor een carrièreboost? Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen organiseert i.s.m. Solvay Brussels School of Economics and Management een exclusieve opleidingsreeks op vlak van ondernemerschap en management: MBA Highlights. Deze opleiding combineert academische kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling en heeft als doel bedrijven te helpen groeien op een duurzame wijze.
MBA Hightlights in een notendop
- Het beste uit bestaande MBA-programma’s (Master of Business Administration): de belangrijkste aspecten van strategie, marketing, financiën, HR en leiderschap
- Bijzondere focus in het programma op groei en management in turbulente tijden
- Praktijkgetuigenissen van internationale Belgische ‘Topmanagers’ Stef Heylen (voormalig CEO van Janssen Pharmaceutica) en Ronnie Leten (voormalig CEO Atlas Copco, huidig voorzitter Ericsson)
- Faculty (experts en professoren) in samenwerking met een business school met sterke internationale reputatie: Solvay Brussels School of Economics & Management
- Toepassing van de academische kennis op een geïntegreerde projectcase onder de deskundige begeleiding van de business coach Guy Peeters (2-IMPROVE, gedelegeerd bestuurder Aurora)
- 5 keer een 2-daagse verspreid over een half jaar (op vrijdag en zaterdag) en een terugkommoment
- Beperkt aantal deelnemers (max. 20), heel interactief, intensieve ervaringsuitwisseling en kennisoverdracht
- Intake door de programmacoach voor toelating aan het traject
Doel van het programma
- Bedrijven helpen om op een duurzame manier succesvol te groeien
- De managementvaardigheden en leiderschapsstijl van ondernemers en managers ontwikkelen
Doelgroep
- Ondernemers met minstens 5 jaar ervaring die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien
- Managers met minstens 5 jaar leidinggevende ervaring die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie
- Beide groepen hebben geen specifieke voortgezette academische opleiding in management genoten of wensen hun kennis op te frissen
- De deelnemers zullen als aanvulling op de geplande opleidingsdagen aan een case werken en engageren zich om aan alle sessies deel te nemen
Programma
Module 1
Introductie en kennismaking
- Toelichting programma
- Kennismaking
- Teambuildingactiviteit
Persoonlijk leiderschap
- Persoonlijk loopbaanmanagement
- Zelfkennis (‘career anchor’)
- Persoonlijk ontwikkelingsplan
- Actieplan om actief te experimenteren
Introductie in strategie
- Visie, Missie, Strategie: definities en voorbeelden
- Overzicht van de ‘basisstrategieën’
- Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
- Strategie-implementatie en opvolging
Module 2
Groeistrategie
- Wat is groei
- Groei in verkoop / groei in winst
- Interne groeiopties
- Externe groeiopties
- Innovatie en agility in bedrijfsmodellen;
- Internationalisering, het BeTech landschap en het start-up landschap
- Een groeiplan opstellen
Introductie in financieel management
- Situering van de finance functie
- Wat is financieel management?
- Balans, resultatenrekening & kasstromentabel: een begrijpbare voorstelling
- Basis financiële indicatoren
Module 3
Financiële analyse en planning
- Inzicht in financiële rapportering
- Beoordelen van financiële prestaties
- Van een winst- en verliesrekening naar een cash-flow overzicht
- Financial forecasting
- Groei: wat doen als de werkelijke groei verschilt van de duurzame groei?
Strategie-implementatie
- Missie & visie toepassen op een concrete case
- SWOT-analyse en strategische thema's
- Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI's
Module 4
Strategische marketing
- De belangrijkste marketingconcepten en -processen
- Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
- Waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie
- Doelgroepbepaling, positionering & differentiatie in de markt
Managing HR in a VUCA world
- Overzicht van de HRM-cyclus
- Best practices organisatiedesign, competence-, performance- en talentmanagement, persoonlijke ontwikkeling, compensation en benefits policy
- Opzetten van een HRM-dashboard
Module 5
Salesmanagement
- Principes & methodes van verkoop
- Product-based, value-based selling & co-creation
- Salesplanning
Groepsleiderschap
- Verschillende teamoefeningen
- Reflectie op eigen leiderschapsprestaties
- Observatie van rolmodellen
- Model van experimenteel leren
- Feedback geven en krijgen
Deelnemersintake en -assessment
Deelnemers worden gescreend op basis van een gemotiveerde kandidatuurstelling en eventueel een intakegesprek. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 om een optimale kwaliteit te garanderen (first come, first served principe). Deelnemers kunnen zich professioneel uitdrukken in het Engels.
Attest
Het traject levert een attest op van het Highlights-programma ondertekend door Solvay en Voka
Meer info
Download hier onze brochure met alle informatie!
Neem contact op met frederique.vanhout@voka.be of hanne.VanLaer@voka.be.