Skip to main content

Management Essentials

Bouw in zes modules de nodige kennis op over verschillende managementdomeinen, strategie en leiderschap. Zo bereiden we je voor op een leidinggevende carrière, samen met een groep van peers met passie voor intrapreneurship. Op die manier leer je niet enkel van experts, maar ook van elkaar.

Management essentials

traject daagt je uit om jezelf in vraag te stellen, te leren over organisatieontwikkeling en mee te bouwen aan de strategie van jouw bedrijf. Bovendien kom je terecht in een groep van peers met een passie voor leidinggeven en ondernemerschap. Zo leer je niet enkel van experts en lesgevers, maar ook van elkaar. 

Verbreed jouw kennis en ontdek de dynamiek tussen de verschillende managementdomeinen in 6 modules: strategie, finance, sales & marketing, leiderschap en presentatietechnieken!

Benieuwd naar het programma?

Module 1: Strategie

StrategieTijdens deze dag wordt ingezoomd op vijf belangrijke aspecten die het fundament  vormen van een organisatie. De bestaansreden van een organisatie (missie), de richting die je uitgaat (visie), de waarden van een organisatie, de belangrijkste strategische objecten en de strategie: hoe ga je dit alles bereiken? 

Dit kader wordt aangereikt op een interactieve manier waarbij we je uitdagen om een spiegel voor jouw eigen organisatie te houden. Zo krijg je een duidelijk antwoord op bovenstaande vragen.

Module 2: Finance

Als bedrijfsleider is het belangrijk om een goed beeld van de resultaten van jouw onderneming te hebben Financeen dit kort op te volgen, samen met de accountant. De cijfers geven een beeld van het verleden, maar zijn vooral belangrijk naar de toekomst toe om strategische beslissingen te kunnen nemen. Waar staan we op vandaag? Waar moeten we nog bijsturen om het vooropgestelde budget te halen? In welke producten en vestigingen draaien we winst of verlies? Hebben we (bank)financieringen nodig? Hoelang kunnen we nog verder zonder externe financiering? Herkenbare vragen waar je niet meteen het antwoord op weet als je naar de financiële rapportering kijkt. 

Tijdens de tweede module lichten we op een praktische manier toe hoe je zelf als toekomstige bedrijfsleider deze inzichten kan verkrijgen, en vooral ook hoe externe partijen de neergelegde cijfers zullen beoordelen. 

Module 3: Sales & marketing

Sales & marketingTijdens de derde module zoomen we in op verschillende sales en marketing essentials. Je kan niet zonder sales en marketing als je jouw onderneming wil laten groeien. We maken kennis met het Business Model Canvas, de basisvereisten van sales en bekijken hoe je een salesplan kan opmaken. Daarnaast geven we je de handvaten klantgericht te denken. Om succesvol te zijn, moeten jouw sales en marketing één geheel vormen. Marketing gaat verder dan louter promotie van een product om zo sales te genereren. We bekijken op een praktijkgerichte manier hoe je marketing moeten aanpakken in jouw onderneming, bijvoorbeeld via social media

Module 4: Persoonlijk leiderschap

Leiderschap gaat over het stellen van een voorbeeld, het demonstreren van een aantal cruciale capaciteiten Leiderschapen het tonen van de juiste attitude. Het is noodzakelijk om af en toe stil te staan bij wie je bent, wat je drijft en waarvoor je staat. Zo kan je steeds meer op een authentieke manier jezelf sturen. Je ontwikkelt veerkracht en neemt (steeds meer) de regie van je leven in handen. Tijdens deze module voorzien we een voorbereidende opdracht rond zelfreflectie en gaan we aan de slag van de basisprincipes van Insights Discovery, een model dat ons meer inzicht geeft in onszelf en onze voorkeuren in interactie en communicatie. We sluiten de dag af met een persoonlijk actieplan, want persoonlijk leiderschap begint bij jezelf.

Module 5: Collectief leiderschap

LeiderschapIn deze module gaan het we het hebben over de cruciale vaardigheden die je nodig hebt om een team te leiden. We starten met het bouwen op de ervaringen van de deelnemers rond impactvolle communicatie en het gebruik van Insights Discovery. We leggen de link naar leiderschap en hoe je persoonlijk kleurprofiel ook je stijl, sterktes en zwaktes beïnvloedt. Vervolgens behandelen we een van de basiselementen voor een goed functionerend team, namelijk vertrouwen. Ook voor deze module bezorgen we jou een kleine taak zodat je helemaal voorbereidt bent. Kortom tijdens deze module reiken we jou de praktische vaardigheden en hulpmiddelen aan voor het effectief leiden van een team: van communiceren tot het geven en ontvangen van feedback, tot omgaan van organisationele verandering.

Module 6: Presentatietechnieken

Bewust omgaan met non-verbale communicatie en lichaamstaal is een absolute must tijdens meetings en netwerkmomenten. Tijdens deze module bereidt iedereen zelf een presentatie voor. Op die manier krijg je persoonlijke tips over hoe je een vlot, inspirerend, charismatisch en impactvol kan communiceren

Presentatietechnieken

 

 

Maak kennis met onze experts

Frank De Craecker van Centipedemind

Arbeidsmarkt

Frank De Craecker, organisatiecoach van Centipedemind, benut zijn meer dan 12 jaar internationale strategische en marketingexpertise om de voorbije 10 jaar organisaties verder te begeleiden in hun zoektocht naar innovatie en groei. Als professional met sterke analytische en strategische vaardigheden kent Frank de mogelijkheden om strategieën te vertalen in plannen.

 

Wim De Vilder van VRT
Wim De Vilder Wim De Vilder is nieuwsanker voor Het Journaal op Eén. Wim heeft een rijke ervaring als presentator, docent journalistiek en mediatrainer voor academici en ondernemers.

 

Lucia Soetens en Bob Rydt van Businessmarkers
Lucia Soetens

Lucia Soetens is een enthousiaste business leader met 20 jaar ervaring in verschillende sectoren. Ze begon haar carrière bij Unilever waar ze gedurende 11 jaar verschillende marketing en sales-jobs bekleedde. Bij Coca-Cola was ze verantwoordelijk voor Coke light, en meerdere internationale projecten. Vervolgens leidde ze het lekkerste merk van België, Côte d'Or naar verschillende successen in de Benelux. In 2013 stapte Lucia over naar de retail sector als Marketing Director voor LolaLiza. Sinds 2016 is ze Managing Partner bij Business Markers. 

Bob De Rydt

Bob De Rydt is een business manager met meer dan 20 jaar ervaring, zowel in B2B als B2C omgevingen. Hij had leidinggevende en directiefuncties bij Jacobs Douwe Egberts, Red Bull en Colgate. Vandaag begeleidt Bob bedrijven en organisaties als expert in groeistrategie, klantgericht denken en organisatieontwikkeling. Als ervaren coach, met een passie voor samenwerking en leiderschap, begeleidt hij managers en teams. Daarnaast is Bob een gerespecteerd trainer van verschillende succesvolle opleidingen zoals presentatietechnieken en time management. 

 

Geert Serneels van Blinc
Geert Serneels

Geert Serneels heeft meer dan 25 jaar ervaring in commercieel – en algemeen management en dit zowel bij multinationals als middelgrote bedrijven (oa. Sanoma/Medialogue, Mediahuis/Jobat). Als business coach heeft Geert heel wat organisaties en leidinggevenden geadviseerd en begeleid op het vlak van hun strategie, commercieel - en people management. Geert vertrekt steeds vanuit een positieve benadering of mensbeeld en op basis van een concrete hands-on-aanpak.

 

Nicolas Dierickx van Deloitte

 

Nicolas Dierckx

Nicolas Dierickx heeft 10 jaar ervaring als accountant binnen een The Big Four omgeving. De eerste 6 jaar van zijn carrière werkte ik bij PwC waar zijn klantenportefeuille vooral bestond uit multinationals. Sinds 4 jaar werkt hij bij Deloitte en ondersteunt start-ups, scale-ups en familiale KMO’s. Aan de hand van digitale tools trachten hij zijn klanten op een interactieve manier voeling te doen krijgen met cijfers.

Praktische informatie en voorwaarden

Praktische informatie en voorwaarden
  • Deelnemers moeten minimaal 4 jaar werkervaring hebben
  • Het aantal deelnemers is beperkt om een optimale kwaliteit te garanderen
  • De sessies worden gegeven in het Nederlands en gaan coronaproof door in de Voka box*

(*) indien strengere maatregelen kunnen de data en tijdstippen afwijken

Interesse in dit traject, maar zit je nog met een aantal praktische vragen? Aarzel niet en contacteer ons!

Contactpersoon

Jolyn De Baets

Communicatie - Opleidingen

Adres

Voka Box
Lammerstraat 18
9000 Gent

Wanneer

Prijs

€1.500 voor 6 modules

Telkens een volledige dag van 9.00 tot 17.00 uur

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

AIO

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat