Al te vaak wordt in de magazijnomgeving nog vanuit buikgevoel gewerkt: de werking is weinig onderbouwd door cijfergegevens en een doelmatige aanpak. De echte triggers waarop het magazijn moet werken zijn verborgen in de goederenstroom. Dankzij deze auditmethodiek krijg je stap voor stap duidelijkheid. De aanpak geeft je een handleiding om de nodige inzichten te krijgen en verbanden te leggen. Dat maakt dat je niet meer verleid wordt tot kortetermijndenken maar een langetermijnvisie kan uitbouwen om je magazijnwerking te optimaliseren.
Met de audittechniek krijg je grondig zicht op de huidige werking (AS-IS) van het magazijn. Via een SWOT-analyse worden de verbetermogelijkheden blootgelegd. De audit geeft de quick wins aan en creëert inzichten voor zowel voortdurende verbetertrajecten als BPR (business project re-engineering). De audit haalt de logistieke drivers voor het magazijn naar boven zodat je naar een algemene optimalisatie van het magazijn kan toewerken.
Programma
We doorlopen samen volgende stappen:
- Scoping van de rol van het magazijn, confrontatie met de markteisen
- Mappen van de goederenstromen
- Zoeken van de logistieke sleutelmomenten (PQRST) via product-kwantiteitsanalyse
- Evalueren van de huidige lay-out en bepalen van de ideale lay-out via SLP (systematic lay-out planning)
- Opstellen van een SWOT-analyse
- Formuleren van een Kaizen-verbetertraject of BPR
De audittechniek is gebaseerd op de Systematic Lay-out planning, die zowel van toepassing is op greenfield als brownfield analyses, en zowel voor distributie als productieomgevingen.
Spreker
Eric Vandenbussche is managing director van Logflow nv. Hij heeft meer dan 20 jaar logistieke en managementervaring binnen EMAC, Philips Brugge, WDT Industries, OMC Europe en Katoennatie. Deze ervaring staat garant voor zijn expertise in operationele en logistieke processen. In 2000 stichtte hij een advieskantoor voor logistiek, gespecialiseerd in warehousing. Het herdenken van bestaande magazijnomgevingen of het ontwerpen van nieuwe magazijnen is zijn focus. Hierbij combineert hij logistieke kennis, hardautomatisatie en IT-integratie tot unieke concepten die toegevoegde waarde creëren. Tot zijn klanten behoren onder meer Ardo, Lecot, Velleman, Deceuninck plastics, Dewulf, Beaulieu, Van de velde, Daikin, Picanol, Samsonite, Colruyt en CNH.
Voor wie?
Voor magazijn, logistiek of supply chain verantwoordelijken die het verbeterpotentieel van hun magazijnwerking willen kennen en een actieplan 'to be' willen opstellen.