Import en export: het brengt heel wat papierwerk, controles en wetgeving met zich mee. In dit 5-delige traject krijg je een breed overzicht daarop, en leer je de opgedane kennis in de praktijk toepassen.
Meer en meer wordt verwacht dat je onderneming werkt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. Compliancy is niet in het minst belangrijk bij controles vanuit douane- of btw-administratie, maar ook bij erkenningen, uitreiking en behoud van bepaalde douanevergunningen is het van belang dat je onderneming compliant is.
Maar hoe pak je zoiets aan? En wanneer is de organisatie trade compliant? Wanneer je binnen Europa of wereldwijd exporteert, aan welke regels moet je dan voldoen? Zijn er mondiale regels op het gebied van trade compliance of douane?
Programma
Tijdens 5 sessies gaan we dieper in op volgende thema's:
- Sessie 1: Wettelijke verplichtingen en nuttige websites
- Sessie 2: Incoterms
- Sessie 3: Vervoerdocumenten, transport en verzekeringen
- Sessie 4: Correct toepassen van douane en btw
- Sessie 5: Bijhouden in systemen en bespreking plan van aanpak (op individueel niveau)
Methodiek
De sessies zijn opgevat als een begeleide training. We brengen de wetgeving en verplichtingen praktisch en stapsgewijs aan, delen praktische tips en ervaringen, en werken met praktijksituaties waarin je dagelijks vertoeft. Eigen cases komen aan bod, zodat de kennis onmiddellijk in de werkomgeving kan geïmplementeerd worden.
Op het einde van het traject heb je een breed overzicht van de wettelijke verplichtingen.
Spreker
Lieve Lombaert is consultant (Lova consultants) en docent Internationale Handel & Logistiek (specialisatie wetgeving transport & internationale handel) aan VIVES. Ze is een van de weinige consultants in Vlaanderen die het praktische van de wetgevingen rond vervoer en internationale handel kan linken met de praktische kant van internationale handel, douane en btw.
Doelgroep
Exportmanagers, supply chain managers, CFO's, verantwoordelijken export, boekhouding, …
Voorkennis van douane is niet nodig.
Kmo-portefeuille
Voor deze opleiding kan je ook gebruikmaken van de kmo-portefeuille. Jouw aanvraag dient te gebeuren ten laatste binnen de 14 dagen na de eerste sessie via www.kmo-portefeuille.be. Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
- Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen: DV.O104126
- Type dienstverlening: opleiding
- Datum opleiding: 10/10/2024
- Projectbedrag: € 1.300 voor leden, € 1.950 voor niet-leden
- Aantal opleidingsuren: 7
- Thema: Internationalisering