Skip to main content

Lab Employer Branding

Leer hoe je vandaag zèlf succesvol talent kan aanwerven en behouden!

Employer Branding is niet nieuw. Toch beseffen heel wat bedrijven nu pas het nut van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Het is een essentieel agendapunt voor elke onderneming. Tijdens dit lab krijg je meer inzicht in de aanpak van je Employer Branding strategie. Hoe vertaal je de missie en visie van het bedrijf in een uniek aanbod voor de (arbeids)markt?
 
Je leert hoe je vanuit een strategische kader je Employer Brand opbouwt en welke stappen je dient te nemen. Bovendien krijg je praktische handvaten aangereikt zodat je intern zelf aan de slag kunt. Vandaag nog! 

Doelgroep

Ondernemers, HR of marketingverantwoordelijken  die hun  werkgeverscommunicatie en rekrutering naar een hoger niveau willen tillen en daar meetbare resultaten mee willen halen. 

Trainer

spreker

What you see is what you get. Tom Cappelle vertelt vanuit de praktijk door zijn jarenlange ervaringen binnen strategie, Employer Branding, training, events en digitale communicatie. Op zijn enthousiaste en energieke manier neemt hij je mee in de context, plan van aanpak, do’s en don'ts van je Employer Branding strategie. 

 

Programma

Sessie 1: Waarom Employer Branding?

Deze sessie dient om inzicht te geven in de achtergrond van Employer Branding. Waarom moet je als bedrijf inzetten op dit topic en wat komt er allemaal bij kijken? Wie is betrokken binnen de organisatie en hoe moet worden samengewerkt? 

We vertrekken vanuit de definitie van EB en proberen deze concreet te maken adhv de missie/visie van de deelnemende bedrijven. Elk van hen zal in deze sessie in kaart brengen wie betrokken is binnen de organisatie, wat de huidige structuur & organisatie is en hoe de interne bedrijfscultuur er uit ziet. Finaal zorgen we ook dat er een 0-meting kan worden uitgevoerd. Dit om het succes van de uitrol van de campagne te kunnen meten. 

Finaal gaan ze aan de slag om een Employer Branding Canvas op te maken die een goede weergave is van de ideale situatie binnen het bedrijf. 
Vanuit dit canvas proberen de deelnemers een aanzet te geven voor een Employee Value Proposition. 

Na deze sessie kunnen de deelnemers: 

  • Het ecosysteem van Employer Branding binnen de eigen organisatie in kaart brengen
  • Een cultuurmeting uitvoeren
  • De missie en visie van het bedrijf gebruiken om het Employer Branding canvas in te vullen 
  • Een aanzet tot Employee Value Proposition schrijven die als basis dient voor een strategisch plan 
     
Sessie 2: Strategie

Deze sessie dient om vanuit de situatieanalyse en eerste aanzetten uit sessie 1 een strategische plan op te zetten. Een framework hoe de Employer Branding zal worden aangepakt. Welke keuzes maken we intern en hoe betrekken we de medewerkers? Hoe positioneren we ons in de markt en hoe gaan we daar het verschil maken als werkgever? 

Hier dienen HR & Marketing samen te werken. HR dient in kaart te brengen welke voordelen uniek zijn binnen de organisatie (voor de werknemers). Marketing zal deze verwerken in het plan en zorgen dat de unieke voordelen voldoende geboost worden. 

Vervolgens gaan we de doelgroepen definiëren. Welke vacatures komen frequent voor? Hiervoor kan een talent pool worden aangelegd. Voor vacatures die slechts af en toe voorkomen dient eveneens een plan van aanpak te worden uitgewerkt. 

Met deze info wordt dus een positionering uitgewerkt, een communicatieplan (welke kanalen gebruiken we op welk moment met welke boodschap) en een timing voor de uitrol van de campagne. 

Vervolgens kijken we hoe je de strategie kunt omzetten in een creatief concept die aanleunt bij het DNA van het bedrijf en het EVP dat werd bepaald in de eerste sessie. 

We zorgen met een 360° brainstorm voor input van ideeën voor de marketingafdeling die hiermee grafisch een voorstel zal uitwerken tot concept voor de campagne. 

Na deze sessie kunnen de deelnemers: 

  • Een strategisch Employer Branding plan opstellen
  • Employee Persona’s opstellen
  • Een implementatieplan opstellen
  • Concepten of ideeën aanreiken om intern uit te werken of via externe partners. 
     
Sessie 3: Uitrol, analyse & bijsturing

Tijdens deze sessie kijken we hoe HR & marketing moeten samenwerking om de campagne te lanceren, de eerste resultaten te interpreteren en hoe ze samen kunnen zorgen dat de inspanningen maand na maand worden verbeterd. 

Hierbij dienen we inzicht te geven hoe we de cijfers & successen van de campagne kunnen interpreteren. Welke kanalen werken, welke niet? Slaat de boodschap aan en worden de vooropgestelde doelen behaald? Indien wel, hoe kunnen we dit opschalen en indien niet, wat moet anders en beter? 

Hoe zorgen we voor een dashboard waarbij de afdelingen samen de resultaten in real-time kunnen bekijken en elke actie correct kunnen interpreteren? 

In deze sessie kijken we ook naar de volledige candidate journey & de rekruteringsfunnel die potentiële kandidaten doormaken. Welke beleving bezorgen we onze potentiële kandidaten en hoe kunnen we dit verder verbeteren?  

Na deze sessie kunnen de deelnemers: 

  • Cijfers & data over de rekrutering op een correcte manier interpreteren en brainstormen hoe het beter kan
  • De candidate journey opstellen van de (meest) gezochte profielen binnen de eigen organisatie
  • De rekruteringsfunnel online & offline bepalen met de meeste gebruikte touchpoints
  • Het interne opvolgingstraject finetunen & afstemmen tussen de marketing & HR afdeling. 
     
Sessie 4: Tools, Trends, Tips & Tricks

Deze sessie wil praktische handvaten meegeven aan de deelnemende bedrijven. 
Welke tools kunnen door de HR- of marketingmedewerkers worden ingezet doorheen de volledige Employer Branding campagnes van strategie over concept tot uitrol? 

Welke trends merken we in de arbeidsmarkt en in binnen Employer Branding? Wat werkt op vandaag, hoe communiceer je best en wat mag je vooral niet gaan doen? 

We geven concrete tips & tricks over het schrijven van wervende vacatureteksten en aantrekkelijke posts voor de social media kanalen. 

Tot slot geven we ook inzicht in veelgebruikte tools die zorgen voor het structureren en automatiseren van je Employer Branding aanpak. 

We eindigen deze laatste sessie met een uitgebreide vragenronde om voor elke bedrijf prangende vragen te beantwoorden en zo nog meer praktijkinzicht & kennis met hen te kunnen delen. 

Na deze sessie kunnen de deelnemers: 

  • Interessante tools voor hun Employer Branding verkennen en testen
  • De trends in de markt leren kennen 
  • Ruimte om extra oefeningen te maken
  • Vragen over de eigen organisatie aanbrengen en in groep bespreken. 
     

Samen voor sterk ondernemen | Voka

Contactpersoon

Elisa Frias

Adviseur Groei, Opvolging & Overname

Adres

Voka - Kamer van Koophandel - Kantoor Leuven
Tiensevest 170
3000 Leuven

Wanneer

Prijs

€550 (excl. btw)

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Lees hier onze annulatievoorwaarden

Proximus