Skip to main content
  • Activiteiten
  • Lab: Business Design Thinking - de perfecte leidraad voor innovatie en digitalisatie

Lab: Business Design Thinking - de perfecte leidraad voor innovatie en digitalisatie

In het Lab Business Design Thinking leert u dat de design thinking methodieken niet enkel weggelegd zijn voor professionele ontwerpers of voor Google, Amazon of IBM. Bent u een ondernemer die open staat voor nieuwe managementtechnieken en creatieve tools? Dan is dit Lab zeker iets voor u!

Onderzoek toont aan dat net geen 50% van alle innovaties en 25% van de digitale transformatietrajecten een stille dood sterft. De oorzaak is vaak omdat wat ontwikkeld wordt onvoldoende afgestemd is op de vraag van de markt en op de noden van de gebruiker. Design thinking, ontstaan in het begin van deze eeuw in Silicon Valley, kan hierbij helpen.

Laat u vooral niet afschrikken door de term ‘design’. Design thinking is een krachtige tool die organisaties helpt om hun innovatie- en digitalisatieprojecten af te stemmen op de behoeften van de markt en van de mensen, op de economische relevantie en op de technische haalbaarheid.

Programma

U leert om innovatie en digitalisatie in uw onderneming aan te pakken volgens het double diamond model. Voor elke fase van het innovatie- of transformatietraject krijgt u een aantal heel praktische tools aangereikt waarmee u onmiddellijk aan de slag kunt.

double diamond british design council
De double diamond als voorstelling van een innovatie-/digitaliseringsproces (bron British Design Council)

 

FRAME & UNDERSTAND (designing the right thing)

Zet een project (strategisch) in de steigers en maak van gebruikersonderzoek (empathy & define) en gebruikersinzichten (insight) de bron van innovatie/digitalisatie

Tools die aan bod komen:

  1. Scoping: hoe zien we de opdracht (strategisch/ambitie/verwachtingen) 
  2. Stakeholdermapping en -selectie (SCIN-methode + P/I grid, persona)
  3. Questionstorming: onderzoeksvragen definiëren
  4. Triple triangulatie: research design
  5. Customer journey
  6. Observatie
  7. Interview
  8. Focusgroepen

In deze fase wordt het project gedefinieerd. Wat is de ambitie van het project? Wat zijn de verwachtingen? Wie zijn de belangrijkste stakeholders en gebruikers? Wat zijn hun noden? Het doorgedreven onderzoek naar de stakeholders en hun pains & gains verhoogt de kansen voor vermarkting en valorisatie.

CREATE & DELIVER (designing the thing right)

Ideeën genereren, prototypend evolueren van een idee naar een Minimum Viable Product (MVP) en/of een Minimum Viable Experience (twee varianten) en na een testfase het project ook enten op een geschikt businessmodel.

Tools die aan bod komen:

  1. Ideation
  2. Exp. prototyping
  3. Customer journey (storyboarding)
  4. Van Beta naar implementatie
  5. Blueprinting
  6. Businessmodellen (BMC en St.-Gallen Business Model Navigator)

In de tweede diamant wordt op allerlei manieren gebrainstormd naar oplossingen. Itererend worden verschillende richtingen getest op technische haalbaarheid, wenselijkheid en economische relevantie.

Inschrijven voor dit Lab kan via deze link. Voor meer info kunt u terecht bij Marijke Bouciqué.

Spreker

Remco Lenstra is industrieel ontwerper en heeft 10 jaar ervaring als R&D Manager. Sinds 2016 is hij binnen Antwerp Management School actief als directeur en docent van het expertisecentrum Business Design & Innovatie. Daarnaast geeft hij workshops en lezingen in gans Vlaanderen en adviseert hij bedrijven. 

Doelgroep

Dit Lab is uitermate geschikt voor ondernemers, managers en beslissingsnemers.

VLAIO/AIO

Contactpersoon

Marijke Bouciqué

Kennis & advies/Innovatie - Innovatie & digitalisering

Adres

Voka | Brugge (O-Forty)
Kapellestraat 138
8020 Oostkamp

Wanneer

Prijs

550 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group