Thema's als mobiliteit en transport zijn razend actueel. Dat is ook nodig. De congestie neemt verder toe op onze autowegen. Goederentransport stijgt in volume en grote infrastructuurwerken zoals de Werken aan de Brusselse Ring, zijn uitdagingen voor de toekomst.
Files leiden niet alleen tot tijd- en geldverlies, maar hebben ook een enorme impact op mens en milieu. Daarom willen we de uitdagingen en opportuniteiten op vlak van mobiliteit in kaart te brengen en nadenken over duurzamere mobiliteit, logistiek en transport.
Ben je benieuwd welke de veranderingen zijn in duurzaam transport, en hoe je als bedrijf hiermee om kunt gaan? Neem deel aan deze online inspiratiesessies op woensdagmiddag 9 februari en dinsdagmiddag 15 februari.
In een eerste sessie kijken we hoe bedrijven welke oplossing er zijn om in een lage of zero-emissie zone goederen te leveren, met getuigenissen van Colruyt en Ninatrans. Een tweede sessie gaat over samenwerkingsverbanden over verschillende bedrijven en het belang van data.
- Sessie 1 : Duurzaam goederen beleveren met lagere emissies
Welke oplossingen zijn er voor vracht-en bestelwagens zijn er? Kan er al zero-emissie gewerkt worden? Welke technologieën zijn beschikbaar en waaraan moet een onderneming denken om future-proof te zijn? Wat is er zoals op de markt (klassieke brandstoffen, biobrandstoffen, lng-cng, elektrisch met batterijen, en elektrisch waterstof)?
Best Practises:- Colruyt: Jonas Cautaerts, Head of Business Development & Innovation, spreekt over Colruyt’s vergroening van hun wagenpark.
- Ninatrans: Benny Smets, CEO, heeft het over de transitie die Ninatrans maakt op vlak van voertuigtechnologie.
- Sessie 2 : Samenwerkingsmodellen als middel om kilometervermindering & het belang van data.
Waarom kan er geen datasharing zijn in de transportwereld, terwijl dat in de luchtvaartsector wel kan? Zo kun je immers lege kilometers vermijden en ladingen bundelen. Wat zijn de beperkingen en moeilijkheden? Welk rechtstreeks verband is er tussen het verminderen van vrachtwagenkilometers en het toegankelijker maken van de Brusselse Ring?
Best practises:- Coca-Cola Europacific Partners: Marie-Laurence Baye, Senior Manager Customer Collaboration, spreekt over optimalisaties en vergroening van transport en samenwerkingsmodellen in de retail wereld.
- Hakka: Yannick Spillemaeckers, Digital Product Innovator, heeft het over samenwerkingen van transportbedrijven om vrachtwagenkilometers uit te sparen.