Skip to main content
  • Activiteiten
  • Design Thinking for Business: de perfecte leidraad voor digitale transformatie en innovatie

Design Thinking for Business: de perfecte leidraad voor digitale transformatie en innovatie

Onderzoek toont aan dat net geen 50% van alle innovaties en 25% van de digitale transformatietrajecten een stille dood sterft. De oorzaak is vaak omdat wat ontwikkeld wordt onvoldoende afgestemd is op de noden en behoeften van de organisatie, de markt en de gebruikers. Design thinking, ontstaan in het begin van deze eeuw in Silicon Valley, kan hierbij helpen.
 

Laat je vooral niet afschrikken door de term ‘design’. Design thinking omvat een aantal krachtige en heel praktische tools. Je leert om een transformatie- en innovatieprojecten af te stemmen op de noden van de mensen, de organisatie en de markt enerzijds, zonder daarbij de economische relevantie en de technische haalbaarheid uit het oog te verliezen.

In het lab Design Thinking for Business leer je dat de design thinking methodieken niet enkel weggelegd zijn voor professionele ontwerpers of voor Google, Amazon of IBM.

Ben jij een ondernemer die open staat voor nieuwe managementtechieken en creatieve tools? Dan is het lab business design thinking zeker iets voor jou. 

Programma

Je leert om innovatie en transformatie in jouw organisatie aan te pakken volgens het double diamond model.
Voor elke fase van het innovatie- of transformatietraject krijg je een aantal heel praktische tools aangereikt waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.
 

ddm
De double diamond als voorstelling van een innovatie-/digitaliseringsproces (bron British Design Council)

1. FRAME & UNDERSTAND (designing the right thing)

Je leert om een project (strategisch) in de steigers te zetten.

In deze fase wordt het project gedefinieerd. Wat is de ambitie van het project? Wat zijn de verwachtingen? Wie zijn de belangrijkste stakeholders en gebruikers? Wat zijn hun noden? Het doorgedreven onderzoek naar de stakeholders en hun pains en gains verhoogt de kansen voor vermarkting en valorisatie.

Tools die in deze fase aan bod komen en worden aangeleerd:

  • Scoping
  • Stakeholdermapping en -selectie 
  • Focusgroepen
  • Questionstorming : onderzoeksvragen definiëren
  • Observatie
  • Interview
  • User journey

2. CREATE & DELIVER (designing the thing right)

In deze tweede fase leer je om op allerlei manieren gebrainstormd naar oplossingen. Al prototypend worden verschillende richtingen getest op haalbaarheid, wenselijkheid en economische relevantie. Een idee wordt een Minimum Viable Product of een Minimum Viable Experience.
Tot slot leer je om het project ook te enten op een geschikt businessmodel. 

Tools die aan bod komen:

  1. Ideation
  2. Prototyping
  3. User journey en storyboarding
  4. Blueprinting
  5. Business Model Canvas en St-Gallen Business Model Navigator)

Doelgroep

Deze opleiding is zeer geschikt voor innovatiemanagers, R&D-managers, beslissingsnemers in een organisatie, kmo-ondernemers maar ook business consultants die bedrijven adviseren en begeleiden bij transformatie en innovatie.

Voor meer info kan je contact opnemen met Marijke Bouciqué.

VLAIO/AIO

Contactpersoon

Marijke Bouciqué

Kennis & advies/Innovatie - Innovatie & digitalisering

Wanneer

Prijs

550 euro

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kosteloos annuleren kan enkel per mail naar de genoemde verantwoordelijke en dit uiterlijk tot 7 werkdagen voor aanvang van de opleiding. Bij laattijdige annulatie zal het volledige bedrag verschuldigd blijven. U kunt zich wel laten vervangen door een collega die aan de doelgroep voldoet.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag
Accent
DHL
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group