Speel wendbaar in op de toekomst met best practices uit lean & agile
Opeenvolgende crisissen dwingen organisaties en medewerkers flexibel te zijn en zich steeds opnieuw aan te passen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? In deze opleiding leer je jouw bedrijf wendbaar maken om efficiënt én creatief te kunnen inspelen op de toekomst.
Een teruglopende omzet, hogere loonkosten en de nood om te optimaliseren: het hoort bij de nieuwe realiteit waarin ook jouw bedrijf moet opereren. Terwijl je zo goed mogelijk wil inspelen op jouw klanten, moet je het werk ook leuk en inspirerend houden voor jouw medewerkers. Daarom komt het er ook voor jouw bedrijf op aan om wendbaar te zijn. Tijdens deze opleiding leer je hoe je dat aan boord legt.
Dit leer je bij:
Expert in experimenteren
Een organisatie die zichzelf een spiegel voorhoudt, ziet altijd dat er iets beter kan. Daarnaast is het ook belangrijk om ‘kortcyclisch’ te werken. Zo leer je al doende wat wel en niet werkt. Een organisatie die klaar is voor de toekomst, is een expert in experimenteren. Ze leert snel door reflectie en behaalt zo sneller resultaat.
Routines aanpassen
De kern van veranderen en wendbaarheid zit in het continu aanpassen van routines aan de realiteit. Over het algemeen houden we niet zo van routines aanpassen, totdat blijkt dat een nieuwe routine beter werkt. Best practices uit lean & agile zijn daarvoor een goede stimulans. Zo leer je je continu afvragen wat je net nodig hebt in de huidige omstandigheden.
Klaar voor de toekomst
De les die jouw organisatie en medewerkers hieruit kunnen trekken, is dat ze eerlijker, experimenteler en wendbaarder moeten worden om klaar te zijn voor de toekomst. Door in de spiegel te kijken, erken je problemen en leer je te zien wat je moet aanpakken. Door kortcyclisch te werken en blijvend te experimenteren, leer je wat wel en niet werkt. Zo kan je routines aanpassen. En doordat je routines bijna automatisch uitvoert, houd je ruimte over om je op nieuwe dingen te richten. Zo stel je je vanzelf wendbaar op naar de toekomst.
PROGRAMMA
Voormiddag:
Lean: in de spiegel kijken
• Basisprincipes van lean: lean pyramide
• Inzicht in klantwaarde: hoe klantwaarde ophalen via rollenspel Kano-model
• Inzicht in procesverbetering: hoe ga je van scenario ‘as is’ naar ‘to be’: principes + praktijkvoorbeelden
Namiddag:
Agile: leren van experimenteren
• Koppeling met lean: van inzichten naar implementatie
• Belang van kortcyclisch experimenteren (sprints) en reflectie
o Theorie gekoppeld aan spel