De krapte op de arbeidsmarkt noodzaakt Belgische bedrijven om over de grenzen te rekruteren. Tijdens deze opleiding overlopen we de praktische aspecten en juridische valkuilen waar u rekening mee moet houden bij het rekruteren en tewerkstellen van internationaal talent.
Tijdens deze interactieve opleiding staan we zo dicht mogelijk bij de werkpraktijk van elke dag. Praktijktips en herkenbare cases staan centraal.
Na het volgen van deze opleiding:
- Beschik je over het juiste referentiekader om de internationale rekrutering en tewerkstelling van personeel met verstand van zaken aan te pakken
- Weet je precies wat te doen om niet voor onaangename verrassingen te komen staan inzake internationale tewerkstelling
Inhoud
Internationaal talent rekruteren
- Wat maakt van België een aantrekkelijk land voor internationaal talent?
- Waar vind ik goede arbeidskrachten? Hoe pak je de rekrutering van internationaal talent aan?
- Met welke praktische zaken moet je rekening houden in de pre- en onboarding van internationaal talent
- Omgaan met taalbarrieres
Juridische aandachtspunten
- Waar moet je rekening mee houden als je buitenlandse werknemers in dienst neemt?
- Aanwerven van werknemers met Europese nationaliteit
- Wat zijn de juridische gevolgen van thuiswerk voor deze werknemers?
- Wijzigt er iets aan de sociale zekerheidsrechten ingeval van ziekte, pensioen of werkloosheid?
- Waar zijn deze werknemers belastbaar?
- Wat is de impact op de payrolladministratie?
- Aanwerven van werknemers met Europese nationaliteit
- Aanwerven van werknemers met niet-Europese nationaliteit
- Voor wie heb je een werkvergunning nodig?
- Wat met de loon- en arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheid en belastingen?
- Risico’s als aan samenwerken met een buitenlandse onderaannemer
Doelgroep
- Payroll- en HR-officers
- Payroll managers en HR-managers
- Bedrijfsleiders
- Boekhouders en fiscale/sociale adviseurs
Sprekers
Veronika Casteur Petrzelkova - Accent Foreign
Veronika werkt sinds 10 jaar bij Accent, met een focus op internationale mobiliteit. Ze was een tijdlang actief als International Employment expert, en is sinds april 2022 als Marketing Director Foreign verantwoordelijk voor de expertise, visibiliteit en projecten in het department van Accent dat focust op het plaatsen van internationaal talent.
Alde Domen – Manager international employment SD Worx
Alde werkt sinds 1987 bij SD Worx. Ze startte haar loopbaan in het juridisch kenniscentrum. In 1995 stond ze mee aan de wieg van de consultancy divisie als specialist internationale sociale zekerheid.
Sinds een aantal jaren is Alde verantwoordelijk voor het team Internationale tewerkstelling van SD Worx.