Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Ook in de bouwsector is communiceren belangrijk

Ook in de bouwsector is communiceren belangrijk

  • 15/05/2023

Bouwbedrijf DCA met vestigingen in Olen en Beerse is één van de grotere bouwondernemingen in onze regio. Als een betrouwbare en competente partner realiseert het bedrijf aannemingswerken en totaalprojecten in heel Vlaanderen. Omdat goed communiceren over die projecten zeer belangrijk is, investeert het bedrijf fors in de interne en externe communicatie. “Met een klein, maar zeer gedreven team houden we permanent heel wat ballen in de lucht”, zegt Isabelle Huybrechts, hoofd communicatie en marketing bij DCA. “We moeten onze projecten commercieel in de kijker zetten, de buurtbewoners in de omgeving van onze werven goed informeren en de communicatie naar onze (toekomstige) medewerkers verzorgen.”

Bouwgroep DCA is als bouwbedrijf van alle markten thuis. Naast aannemingswerken in opdracht van bedrijven en openbare besturen, ontwikkelen ze ook totaalwoonprojecten in eigen beheer. In totaal telt de groep meer dan 550 vaste medewerkers en deze zijn permanent op verschillende werven verspreid over heel Vlaanderen aan de slag. “Die verschillende divisies vragen-elk een eigen communicatiestrategie”, vertelt Isabelle Huybrechts. “Deze ontwikkelen we en zetten we in de praktijk met een team van drie communicatiemedewerkers. Zo heeft elke afdeling een eigen website, met andere doelgroepen en specifieke informatie. Met DCA Bouw en DCA Infra richten we ons bijvoorbeeld voornamelijk op een B2B-publiek, waardoor we-eerder zakelijk zullen communiceren. Met DCA Woonprojecten daarentegen zetten we onze eigen residentiële vastgoedprojecten in de kijker. De doelgroep is daar particulieren. Mensen die op zoek zijn naar hun droom- woning. De tone of voice op die website en de bijhorende marketingcampagnes zijn veel persoonlijker en directer. De content voor deze websites en voor onze communicatie op socialmediaplatformen zoals Instagram, Tiktok of LinkedIn creëren we allemaal zelf. Voor het bouwen van websites of voor grotere commerciële marketingacties voor woonprojecten werken we wel samen met externe partners.”

Ombudsdienst

Ook al de communicatie over de verschillende aannemingswerken van DCA nemen Isabelle Huybrechts en haar team voor hun rekening. “We hebben het dan over persberichten en andere informatie voor de media”, licht Isabelle Huybrechts toe. “Maar ook over werfdoeken en tijdige én correcte communicatie met de buurtbewoners. Zowel met flyers als digitaal. Dit is nodig om voldoende draagvlak binnen de buurten te creëren. Omwille van-die reden is er ook een ombudsdienst met een duidelijk aanspreekpunt waar buurtbewoners met vragen of klachten terecht kunnen. Deze dienst – die bijvoorbeeld ook de posts op social media monitort – speelt kort op de bal en stelt zich steeds zeer constructief op. Op die manier voorkomen we veel ergernissen.”

Via goede communicatie creëren we draagvlak voor onze projecten

Isabelle Huybrechts

Great Place to Work

Ten slotte investeert de communicatie- dienst van DCA stevig in de interne communicatie. “We zijn een groot bedrijf met honderden medewerkers”, legt Isabelle Huybrechts uit. “Maar aangezien we een bouwbedrijf zijn en dus voornamelijk op verplaatsing werken, is meer dan zeventig procent van die medewerkers zelden of nooit in huis. Het is dus een uitdaging om die allemaal goed op de hoogte-te houden van het reilen en zeilen binnen de onderneming. Twee keer per jaar brengen we met De CourAnt onze eigen gedrukte personeelskrant uit. Hierin verzamelen we heel wat informatie over de activiteiten van de verschillende afdelingen. Daarnaast hebben we met ‘MeetRoger’ een online-communicatiesysteem waarmee we via een app die de medewerkers kunnen raadplegen op hun smartphone, tablet of pc allerlei communicatie kunnen sturen. Dat kan algemeen bedrijfsnieuws zijn, maar ook concrete info overevents, een personeelsbevraging of mededelingen over nieuweteamleden.” Nieuwe teamleden waar de communicatieafdeling actief mee naar helpt zoeken. “Employer branding staat hoog op onze agenda”, weet Isabelle Huybrechts. “Nieuwe medewerkers aanwerven en ze in je bedrijf houden, is een uitdaging. Zeker in de bouwsector, waar er heel wat kapers op de kust zijn. We zijn dus permanent heel bewust bezig met onze online aanwezigheid, maar zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat we zichtbaar zijn op jobbeurzen en dat we met onze vacatures origineel uit de hoek komen. Ook willen we tonen dat we een goede werkplek zijn. We zijn dan ook heel trots dat we in 2023 opnieuw het certificaat Great Place to Work behaald hebben. Dit certificaat kregen we omdat onze medewerkers in een anonieme-enquête waarin je minstens zeventig procent moet scoren, ons bedrijf een score van 85 procent gegeven hebben. Een schitterend resultaat dat we de komende maanden dus weer mooi in onze communicatie in de verf kunnen zetten.”

Ook in de bouwsector is communiceren belangrijk

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie