Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Flamingo Pet Products ziet de toekomst roze

Flamingo Pet Products ziet de toekomst roze

  • 06/06/2023

De internationale groothandel in accessoires en snacks voor huisdieren Flamingo Pet Products viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Een halve eeuw al versterkt het bedrijf de band tussen huisdieren en hun baasjes. “En we kijken met veel vertrouwen naar de toekomst”, zegt CEO Guy Toremans. “De jongste jaren groeien we stevig, we zijn in steeds meer landen actief en dit jaar verhuizen we – om die groei te kunnen blijven bolwerken - naar een gloednieuwe hoofdzetel achter het Olen Shopping Park.”

Onze afspraak met CEO Guy Toremans vindt nog plaats in het oude gebouw gelegen op de Hagelberg in bedrijvenzone Lammerdries. Uitgerust met een metershoge koker met een afbeelding van een krabpaal met spelende poezen met achterliggend 20.000 m2 aan magazijnen is dit gebouw moeilijk te missen. Toch fonkelen de ogen van de CEO wanneer hij over de nieuwe hoofdzetel iets meer dan een kilometer verder spreekt. “Ons nieuwe site is meer dan elf voetbalvelden groot”, vertelt Guy Toremans. “En dankzij de speciale tegels waarmee we het gaan bekleden – tegels die in het juiste zonlicht felroze kleuren – gaat het nieuwe hoofdkwartier een echte landmark worden. En uiteraard is het met 4.028 zonnepanelen, state-of-the-art-isolatie, een ongelofelijke energie-efficiëntie en maar liefst dertig laadpunten voor elektrische voertuigen helemaal klaar voor de komende vijftig jaar. De totale oppervlakte van het nieuwe terrein is meer dan 55.000 m2 en we beschikken er over net geen 35.000 m2 aan warehouse. Hierdoor kunnen we al onze producten opnieuw op dezelfde locatie stockeren en klaar maken voor verzending. De voorbije jaren moesten we overal in de buurt extra ruimte huren, wat qua logistiek voor heel wat uitdagingen zorgde.”

Vogelhandelaar

De groei van Flamingo Pet Products is dan ook gewoonweg indrukwekkend. Het bedrijf is opgericht in 1972 door René Van Tendeloo, de vader van huidige eigenaar Erwin Van Tendeloo. “René is heel klein begonnen als een vogelhandelaar”, blikt Guy Toremans terug. “Vrij snel begon hij naast de dieren zelf ook accessoires voor vogels te verkopen. Die accessoires werden snel belangrijker en in 1980 stopte de verkoop van dieren. Het bedrijf bleef rustig groeien en vanaf 1985 kwam de uitbreiding naar een assortiment voor andere diergroepen zoals honden en katten. In 1993 nam Erwin het bedrijf over van zijn vader en vanaf dat ogenblik is Flamingo de blik ook op het buitenland gaan richten. Die koersverandering zorgde voor de grote sprong voorwaarts en een veel stevigere groei. Hierdoor kwam het bedrijf in 2010 in het vizier van een investeringsmaatschappij, die ook tijdelijk Flamingo overnam. Een echt succes kunnen we die jaren niet noemen, waardoor Erwin Van Tendeloo samen met een partner in 2016 de fakkel opnieuw overnam. Dat is ook het moment dat ik als CEO aan boord gekomen ben. Samen hebben Erwin en ik na die moeilijke jaren orde op zaken gesteld en het bedrijf terug de juiste richting uitgestuurd.”

ceo guy toremans met flamingo knuffel

8.500 producten

Op het moment van de overname telde Flamingo nog slechts zeventig medewerkers en was de omzet van het bedrijf ook flink afgenomen. “Gelukkig hebben we de positieve flow snel opnieuw in het bedrijf gekregen”, gaat Guy Toremans verder. “Het eerste jaar hadden we nodig om het vertrouwen van onze klanten en leveranciers terug te winnen, maar vanaf 2018 is Flamingo Pet Products opnieuw beginnen groeien. Vandaag tellen we 182 medewerkers, hebben we een assortiment van 8.500 producten en exporteren we die producten naar zestig verschillende landen. We verkopen alles voor huisdieren, van honden en katten, over vogels en kippen tot knaagdieren, vissen en reptielen. In ons assortiment zitten alle accessoires die je maar kan bedenken, van kleine speeltjes tot benches, hokken en aquariums. En ook snacks. Echte voeding doen we niet, dat is een markt die we aan onze collega’s laten (lacht). Nagenoeg al die producten vind je in de winkel onder onze eigen merknaam Flamingo.”

Exclusief gamma

Flamingo Pet Products selecteert deze producten zorgvuldig bij producenten over de hele wereld. “We werken met een team van mensen die voortdurend met ons assortiment bezig zijn”, legt Guy Toremans uit. “Zij bestuderen de markt, volgen de trends en zorgen ervoor dat we steeds in de winkels brengen wat de dierenliefhebbers willen en nodig hebben. Ons assortiment is ook permanent in beweging. Maandelijks lanceren we meer dan honderd nieuwe producten en verdwijnen er ook producten uit ons gamma. Wanneer we bij een producent voor een product kiezen, is het wel de bedoeling dat wij dit dan exclusief kunnen verdelen. Daarnaast stappen we ook met eigen ideeën naar de producenten en laten we die uitwerken. Op die manier beschikt Flamingo Pet Products steeds over een uniek assortiment aan kwalitatief hoogstaande producten, waarmee onze klanten als ze dat willen hun volledige dierenafdeling – los van de voeding – kunnen vullen.”

We zetten volop in op duurzame groei

Guy Toremans

Kern- en exportlanden

De klanten van Flamingo Pet Products zijn dierenspeciaalzaken, tuincentra, doe- het-zelf-zaken en grotere supermarkten. “We verkopen niet rechtstreeks aan de dierenliefhebber, maar als groothandel steeds aan een retailer”, licht Guy Toremans toe. “Onze focus licht op onze kernlanden. Dat zijn België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en sinds kort ook Italië. In die landen is dagelijks een team van in totaal tweeënvijftig vertegenwoordigers op de baan. Zij bezoeken op zeer regelmatige basis al onze klanten om de bestellingen op te nemen, onze nieuwe producten in de kijker te zetten en om promoties aan te prijzen. Die bestellingen komen – winkel per winkel – rechtstreeks hier in de Kempen binnen. Wat voor twaalf uur ’s middags besteld wordt, vertrekt normaal nog dezelfde dag richting de klant. Vorig jaar hebben we op die manier 55.000 paletten en nog eens 12.000 dozen verzonden. In wat we onze exportlanden noemen, werken we anders. In een aantal van deze exportlanden zoeken we een groothandel die voor ons de producten verdeelt of een keten die de producten verkoopt aan de eindconsument. Vorig jaar zijn er naar die landen – zestig in totaal, vooral in Europa, maar ook in Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Azië en Australië – nog eens meer dan 10.000 paletten vertrokken. Het transport doen we met een mix van weg- en watertransport. Van en naar ons bedrijf passeren er jaarlijks op die manier zo’n 2.500 containers via de terminal langs het Albertkanaal in Meerhout.”

Corona

De groei van Flamingo Pet Products is uiteraard vooral te danken aan het uitstekende werk van het management en de medewerkers van het bedrijf. Maar Guy Toremans geeft graag toe dat ook de omstandigheden hen wel wat geholpen hebben. “De manier waarop we naar huisdieren kijken heeft de voorbije vijftig jaar een ongelofelijke evolutie doorgemaakt”, vertelt de CEO. “Een hond moest vroeger gewoon het erf of het huis bewaken en de taak van een kat was het vangen van muizen. Die dieren mochten al blij zijn dat ze eten kregen, laat staan dat er speeltjes voor gekocht werden. Maar vandaag zijn onze huisdieren een deel van ons gezin. Ze worden goed verzorgd, zelfs flink in de watten gelegd. En dat mag wat kosten. Onze producten zaten dus al flink in de lift en corona heeft de markt nog een extra duw gegeven. Heel veel mensen hebben tijdens de verschillende lockdowns huisdieren aangeschaft en ook deze dieren moeten uiteraard vertroeteld worden.”

flamingo pet products speeltjes

Duurzaamheidsrapport

Door deze groei in omzet en mensen barstte Flamingo Pet Products bijna letterlijk uit het huidige bedrijfsgebouw. Ook de impact op de directe omgeving én de wereld groeide evenredig. “Onze magazijnen en bureaus zitten overvol”, zegt Guy Toremans. “Verder groeien was in het huidige gebouw gewoonweg niet meer mogelijk. We zijn dan ook enorm blij met onze nieuwbouw en de mogelijkheden die dat gebouw ons geeft voor de toekomst. Ons bureelruimte is dubbel zo groot en op het gebied van logistiek en opslag is er nog meer dan voldoende ruimte om de komende jaren warehouseruimte bij te creëren. Door al die groei – waar we heel blij mee zijn – kwamen we ook meer en meer tot het besef dat onze impact op mens en natuur groter is geworden. We willen daar bewust mee omgaan en plaatsen duurzaamheid daarom hoog op onze agenda. Om onszelf te verplichten de nodige stappen te zetten, besloten we om – al is het nog niet verplicht – toch al een duurzaamheidsrapport op te stellen. Na een interne bevraging en het bestuderen van de trends in onze sector, de wetgeving en de verwachtingen van onze stakeholders, hebben we zeven thema’s vastgelegd waarop we willen inzetten en dus over gaan rapporteren. Die thema’s zijn: circulaire verpakkingen, klimaatbescherming, duurzame producten, een veilige en aangename werkomgeving, veilige producten voor huisdieren en hun baasje, economische groei en duurzame samenwerkingen.”

Investeren in mensen

En uit het eerste duurzaamheidsrapport van het bedrijf blijkt dat ze al heel wat mooie initiatieven hebben genomen. “Op het gebied van verpakkingen hebben we plastic zo veel mogelijk vervangen door papier en karton”, somt Guy Toremans op. “Ook zijn we overgeschakeld op een nieuwe soort wikkelfolie in ons magazijn. Die nieuwe folie alleen is al goed voor een besparing van 2.130 kilogram plastic in een jaar. Dit jaar willen we verder inzetten op het behalen van een FSC-certificatie. In 2022 reden zestien personeelsleden met een volledig elektrische of hybride bedrijfswagen. Ook bieden we fietsleasing aan, waar 35 personeelsleden handig gebruik van maakten. Om die overgang naar elektrische voertuigen nog meer te stimuleren voorzien we maar liefst dertig laadpunten aan ons nieuwe gebouw. Inzetten op duurzaamheid, betekent ook investeren in je medewerkers. In 2022 zijn we gestart met een onboardingstraject waarbij nieuwe medewerkers opgevolgd worden met regelmatige gesprekken en een Flamingo Buddy krijgen toegewezen die hen op weg helpt. Daarnaast zijn er heel wat feel-good-initiatieven, zoals bezoekjes van foodtrucks, attenties bij feestdagen, recepties en meer. Verder wordt er ingezet op de betrokkenheid van medewerkers met een ideeënbus en besteden we extra aandacht aan inclusie en diversiteit.”
 

Private labels

Dankzij al deze initiatieven kijkt Flamingo Pet Products met een roze bril naar de toekomst. “Roze is nu eenmaal onze bedrijfskleur”, lacht Guy Toremans. “Door in te zetten op duurzame groei geloven we dat we de juiste keuzes maken. We zijn een gezond bedrijf met gemotiveerde en zeer goede medewerkers. Door permanent te blijven innoveren en door opportuniteiten – vooral in het buitenland – goed in de gaten te houden, ben ik ervan overtuigd dat we nog lang niet aan ons maximum zitten. Zo gaan we de komende jaren bijvoorbeeld meer inzetten op het in de markt zetten van private labels. Op die manier bereiken we een nieuwe klantengroep waarmee we nu minder samenwerken. We draaien vandaag een omzet van zestig miljoen euro. Wel, we willen de lat hoog leggen en onze ambitie heel roze inkleuren. Want de komende jaren willen we de omzet graag zien stijgen naar honderd miljoen euro.”

Jouw advertentie in Ondernemers?

Adverteren via Voka Mechelen-Kempen

Klik hier

Artikel uit publicatie