Overslaan en naar de inhoud gaan

Transformeer je managementskills met dit MBA Highlights-traject. Zes modules zetten jouw kennis van bedrijfsmanagement op scherp, dankzij de gecombineerde expertise van Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland. 

Wat is MBA Highlights?

Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland slaan de handen in elkaar voor een mini-MBA Highlights met maxi-return. Op slechts 12 dagen krijg je de essentiële pijlers van business management mee in 6 uitgepuurde modules, gebracht door professoren en businessexperten van Antwerp Management School. Inzichten uit de praktijk krijg je van onze straffe ervaringsdeskundigen Jo De Backer, Dries Herpoelaert, Ruben Verhoeven, Dennis De Cat, Françoise Chombar, Andreas Pfeffer en Thomas Colyn.

Deze opleiding krijgt een 9 op 10 van de deelnemers

Programma MBA Highlights

Accelereer je onderneming en word de beste versie van jezelf met een exclusieve opleiding rond strategie, innovatie, leiderschap, finance, HR, marketing. MBA Highlights combineert academische kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling, met als doel jou en jouw bedrijf duurzaam te helpen groeien.  

Zo ziet het programma eruit:

Kick-off

27 februari 2026

Kennismaking met de groep en oriëntatie voor het volledige traject.

Module 1

12 & 13 Maart 2026

Strategizing business

Hoe de buitenwereld binnenbrengen in je onderneming? We passen outside-in thinking toe op het vormgeven én implementeren van een duurzame strategie voor groei.  

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Module 2

24 & 25 april 2026
 

Leading business

Wat is een visionair leider? We leren hoe je van manager naar een echte leider kan evolueren: dankzij zelfkennis en zelfinzicht leer je dit toe te passen op team- en organisatieniveau.  

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Module 3

29 & 30 mei 2026

Managing people

Veranderende verwachtingen, het belang van teamdynamieken en een werkbaar arbeidsmodel voor je organisatie: deze module zoomt in op het succesvol managen van je medewerkers. 

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Module 4

11 & 12 september 2026

Managing business

Hoe je dagelijkse business runnen? We duiken in enkele skills om je onderneming te versterken op het vlak van financiën en sales en marketing.  

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Module 5

16 & 17 oktober 2026

Transforming business 

Hoe zorg je voor een duurzame en toekomstbestendige transformatie van je onderneming? We gaan dieper in op technologie en digitale transformatie, maar ook op duurzaamheid en wat dit betekent voor jouw onderneming. 

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Module 6

20 & 21 november 2026

Future business 

Wat brengt de toekomst? We werpen een blik op de buitenwereld, kijken naar globale marktdynamieken die jouw onderneming kunnen impacteren en welke rol innovatie daarbij speelt.

  • Twee lesdagen, telkens van 9.00 uur tot 17.30 uur

Lift-off

4 december 2026

Kennisdeling en voorstelling groepsprojecten, gevolgd door een slotreceptie

  • Hele dag
Comeback

Terugkijken op het groeitraject en vooruitkijken naar uitdagingen, oplossingen en opportuniteiten.

  • Halve dag, TBD

Module 1 - Strategizing business

Dag 1: Strategy development  

  • Fundamenten van strategie: ontwikkelen van een “outside-in view”
  • Opbouw van een strategische visie op organisatieontwikkeling
  • Focus op je eigen rol in de strategie van de onderneming
  • Workshop: Hoe je markt -en klantengerichtheid verhogen

Dag 2: Strategy implementation  

  • Methoden en processen voor het managen van strategische prestaties:
    • Alle managers en medewerkers motiveren om maximaal bij te dragen aan de implementatie van je bedrijfsstrategie
    • Strategische afstemming in je onderneming maximaliseren
    • Bedrijfsprestaties voortdurend verbeteren in een complexe en steeds veranderende omgeving
  • Begrijpen hoe een inspirerende visie te ontwikkelen:
    • Duidelijke prestatiedoelen vaststellen
    • Optimale strategieën ontwikkelen
    • De organisatiestructuur aan de strategie aanpassen
    • De strategie kunnen vertalen in adequate prestatie-indicatoren
    • De prestaties monitoren en de strategie organiseren als een continu proces 

Experten

fototProf. Dr. Koen Vandenbempt - Gewoon hoogleraar Strategie aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (Universiteit Antwerpen) en de Antwerp Management School. Hij was decaan van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van september 2018 tot september 2024. Koen is ook visiting professor aan het GOA Instituut of Management (India) en James Madison University (USA). Zijn onderzoek situeert zich in het brede domein van strategische veranderingen in organisaties en B2B industriële markten.
fotoProf. Geert Scheipers - Professor aan de Antwerp Management School en partner bij delaware. Voor AMS is hij academisch directeur voor Business Strategy & Leadership en voor de masterclass in de zorg en vele andere open inschrijvings- en bedrijfsspecifieke opleidingen. Als core faculty doceert hij al 15 jaar in het executive MBA-programma. Zijn expertisegebieden zijn: strategie, management control, performance management, customer analytics, risicomanagement en digitale transformatie. 

Module 2 - Leading business

Dag 1: Self-leadership  

De basisprincipes van zelfleiderschap en fundamentele kennis over je persoonlijkheid en cognitieve stijl in relatie tot leiderschap. Focus, emotionele zelfregulatie en aanpassingsvermogen zijn de basis voor het leiden van anderen,en om gewenst gedrag voor anderen te modelleren.

  • Zelfleiderschap-paradoxen en de kenmerkende cognitieve en sociale stijlen (zoals benaderings- en vermijdingsoriëntatie, denken en voelen, waarnemen en intuïtie, …) met als doel het verhogen van het zelfbewustzijn  
  • Begrip van anderen, met cognitieve en sociale biases en situationeel leiderschap, en hoe cognitieve stijlen vertalen in motivatie van/naar anderen

Dag 2: Paradoxes of leadership  

Wat maakt het verschil tussen een goede manager en een leider? Meer specifiek de noodzaak om verschillende leiderschapsparadoxen in evenwicht te brengen om de steeds complexere omgeving aan te pakken en adaptieve, performante organisaties op te bouwen:

  • Situationeel leiderschap en feedback: introductie van het model van situationeel leiderschap, de vier soorten feedback en hoe dit toe te passen (stellen van doelen, het geven van feedback, coaching en feedforward)
  • Paradoxen van leiderschap: leiderschapsparadoxen en gelinkte paradoxale gedragingen, en de onderliggende cognitieve en emotionele regulatie die nodig is om de paradoxen te balanceren
  • Navigeren door de paradoxen van leiderschap: verschillende antecedenten van leiderschapsparadoxen, zoals cognitieve en emotionele regulatie, en a.d.h.v. use cases leiderschapseffectiviteit leren vergroten 

Expert

fotoProf. Dr. Steven Poelmans - Professor of Leadership and Organizational Neuroscience aan de Antwerp Management School (AMS). Hij is de oprichter en ontwikkelaar van het NeuroTrainingLab™, een neurowetenschappelijke methode voor leiderschapsontwikkeling die gebruikmaakt van competentiebeoordeling en neurofysiologische indicatoren. Hij is een pionier in onderzoek, met een drang naar ondernemerschap, een multiculturele mindset en een passie voor lesgeven en het ontwikkelen van mensen. Hij heeft meer dan twintig jaar leservaring aan zeven verschillende business schools op drie continenten.  

Module 3 - Managing people

Dag 1: Next Generation Work 

Langer aan het werk, robotisering, digitalisering, informatisering, en veranderende normen en eisen... Het arbeidsmodel beweegt continu. Welke uitdagingen biedt dat voor je onderneming, en wat is de impact op je medewerker en op de samenleving? 

  • Uitdagingen voor de arbeidsmarkt
  • Toekomst van jobs
  • Duurzaam hr-management
  • Welzijn en de rol van waarden en cultuur

Dag 2: Next level communicatieskills 

Hoe worden we ons meer bewust van teamdynamieken, en hoe gaan we er beter mee om? Deze lesdag spitst zich toe op thema's als vertrouwen, conflict, betrokkenheid en ownership.

  • Inclusieve communicatie: wat en waarom?
  • Feedback geven, krijgen en stimuleren
  • Conflictmanagement op de werkvloer
  • Luisteren en reacties beheren
  • Slecht nieuws brengen 

We maken gebruik van het unieke Real Life Learning Lab van AMS, waar je deze skills verkent en aanscherpt onder observatie.

 

Experten

 

Kathleen Vangronsvelt

Prof. dr. Kathleen Vangronsvelt - combineert uitgebreide business ervaring als HR-professional (DHL Aviation, AB InBev, H.Essers, Belfius) met sterke academische kwalificaties als Professor in Global Leadership Skills & Organizational Behavior en in HRM aan AMS. Haar expertise ligt in het realiseren van menselijk potentieel binnen werkomgevingen, met aandacht voor veerkracht, welzijn, leiderschap en strategisch HR-management.
Griet PeeraerProf. dr. Griet Peeraer - werkt voornamelijk rond leiderschap, samenwerking, psychologische veiligheid, organisatiecultuur en (organisatorische) verandering. Als doctor in de antropologie heeft ze meer dan 20 jaar als leidinggevende gewerkt. Ze hecht veel waarde aan verbondenheid, is pragmatisch en baseert haar werk steeds op onderzoek. Ze is eveneens de bezieler van het “Real Life Learning Lab” binnen AMS, gedreven door haar motto “iedereen kan groeien” dat vertrekt vanuit een oplossingsgerichte en empowering visie om managers en leidinggevend al doende te laten leren.

Module 3 - Managing business

Dag 1: Managing finance

Verscherp jouw financieel en boekhoudkundig inzicht. Deze dag dompelt je onder in diverse bedrijfseconomische materies met als doel om jouw financieel en boekhoudkundig inzicht te verscherpen, waardoor je veel gerichter én onderbouwd met je boekhouder of financiële afdeling kan communiceren. Denk aan topics als:

  • Hoe lees je een balans?
  • Hoe doe je investeringsplanning?
  • Hoe maak je een P&L?
  • Hoe bouw je een business case?

Dag 2: Managing sales & marketing  

Hier leer je verder te gaan dan prijsconcurrentie en leer je hoe je de unieke waarde van je producten of diensten kan benadrukken en verkopen, dankzij praktische kaders, strategische inzichten en voorbeelden uit de praktijk:

  • Beheers de kunst van waardepropositie: hoe overtuigende waardeproposities opstellen en communiceren  
  • Positioneer je aanbod strategisch: hoe jouw onderneming of product in de markt positioneren om op te vallen tussen concurrenten en aantrekkelijk te zijn voor je doelgroep
  • Communiceer waarde in elke fase: ontdek strategieën om je waardepropositie effectief te communiceren tijdens de bewustwordings-, overwegings- en conversiefases van de sales funnel
  • Zet strategische marketingcampagnes op: inzicht in het plannen en uitvoeren van marketingcampagnes die je waardepropositie promoten in elke fase van de funnel

 

Experten

fotoProf. Dr. Régis Lemmens - Professor Sales en Marketing aan de Antwerp Management School (BE), de Solvay Business School (BE), de Tias Business School (NL) en Cranfield University (VK). Hij is ook een salesstrategieconsultant en werkt samen met organisaties zoals BNP Paribas Fortis, Bekaert, AG Insurance, Barco, Pfizer en Tessenderlo Chemie Group. Régis gelooft dat de rol van verkopers is om waarde samen met hun klanten te co-creëren in plaats van waarde aan hun klanten te verkopen.

Module 5 - Transforming business

Dag 1: Digital transformation  

Effectieve digitale transformatie gaat verder dan het aannemen van nieuwe technologieën:

  • Hoe uitgebreide bedrijfsveranderingen orkestreren om digitale mogelijkheden te benutten en tastbare resultaten te behalen
  • Paden voor succesvolle digitale transformatie en de essentiële organisatorische veranderingen die nodig zijn
  • Diagnosticeren en ontwerpen van passende governance- en operationele modellen rond digitale technologie om de integratie tussen bedrijfs- en digitale technologie strategieën en operaties te waarborgen en uiteindelijk bedrijfswaarde te realiseren door technologie-investeringen

Dag 2: Change management  

Reorganisaties, integraties, digitale transformaties, herallocaties, innovaties, decentralisaties, internationalisaties, … Als manager sta je voortdurend voor de uitdaging om veranderingen te initiëren en (snel) succesvol te implementeren. 

Deze dag draait rond academische inzichten om complexe verandering tot een succesvol einde te brengen. Aan de hand van tools zetten we de theorie tevens meteen om naar de praktijk van jouw organisatie. 

Experten

fotoProf. Dr. Steven De Haes - Decaan van Antwerp Management School en professor in Digitale Strategie & Governance aan Antwerp Management School en de Universiteit Antwerpen. Hij is actief betrokken bij onderwijs en toegepast onderzoek op de gebieden van Digitale Technologie Governance & Management, Digitale Technologie Strategie & Alignering, Digitale Technologie Waarde & Prestatiemanagement, Digitale Technologie Assurance & Audit en Digitale Technologie Risico & Veiligheid. 
Vincent MollyProf. dr. Vincent Molly - Professor Ondernemerschap en Familiebedrijven aan de KU Leuven – faculteit Economie & Bedrijfswetenschappen, en co-academisch directeur van de Family Business Community aan AMS. Hij is tevens mede-oprichter van Familymind. Zijn passie en expertise situeren zich in het domein van familiale ondernemingen, bedrijfsoverdracht, ondernemerschap, strategisch management in kmo's. Hij ondersteunt ondernemers en managers bij de toekomstige ontwikkeling van hun organisatie en hoe deze transformatie te implementeren. 

Module 6 - Future business

Dag 1: Global dynamics

  • Focus op het begrijpen van disruptieve omgevingsveranderingen:
    • Begrijpen en kunnen inschatten van marktdynamieken
    • Impact van nieuwe technologieën op je onderneming
    • Bespreking van de kernuitdagingen in een snel veranderende wereld
       
  • Van marktdynamiek naar organisatiedynamiek:
    • Hoe ondernemingen meer “future-proof” maken
    • Hoe vernieuwing en business-as-usual balanceren binnen het ondernemen

Dag 2: Emerging tech & AI

Wat brengt de toekomst ons op het vlak van technologie en hoe impacteert dat onze business? Mogelijke topics die tijdens deze dag aan bod zullen komen:

  • De toekomst van AI
  • Opkomende digitale technologieën
  • Sectoroverschrijdende technologische toepassingen
  • Toekomst van digitale innovatie in de wereld van ondernemers en KMO’s
  • Scenarioverkenning van technologische disruptie
     

Experten

fototProf. Dr. Koen Vandenbempt - Gewoon hoogleraar Strategie aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (Universiteit Antwerpen) en de Antwerp Management School. Hij was decaan van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van september 2018 tot september 2024. Koen is ook visiting professor aan het GOA Instituut of Management (India) en James Madison University (USA). Zijn onderzoek situeert zich in het brede domein van strategische veranderingen in organisaties en B2B industriële markten.
Steven Latré

 

Prof. Dr. Steven Latré - Professor in Computer Sciences aan de Universiteit Antwerpen en tegelijkertijd Vice President AI & Algorithms bij Imec, waar hij een interdisciplinair team van onderzoekers leidt op het snijvlak van AI-accelerators, geavanceerde sensoren en machine learning. Zijn expertise op dit gebied is ongeëvenaard in België.

 

Tijdens de looptijd van de MBA Highlights werk je met collega-deelnemers aan een groepsproject. Daarin zet je je aangeleerde skills om in een sterk eindwerk.

De inhoud en praktische opmaak worden verder toegelicht bij aanvang van het traject.

Praktisch

Tot wie richt deze MBA Highlights zich?

  • Senior management van grote bedrijven
  • Topmanagement van groeibedrijven

Wat haal je eruit?

  • De essentie van een MBA in 12 dagen. Met een minimale tijdsinvestering, haal je maximale return.
  • Je krijgt persoonlijke begeleiding en intervisie, voor persoonlijke groei.
  • Versteviging van je netwerk: samen met een exclusieve groep van minstens 14 andere peers doorloop je een intensief managementtraject en ontmoet je leading voices uit de bedrijfs- en academische wereld voor een verder groeiend netwerk.
  • Unieke modules op maat: speciaal ontwikkeld voor ondernemers en met unieke expertise uit het brede Antwerpse ecosysteem
  • Expertise van aan de bron: Een traject van Voka Antwerpen-Waasland, het sterkste ondernemersnetwerk van de regio, en Antwerp Management School, de nummer 1 eMBA in de Benelux, en één van de 1 procent internationale business schools die triple crown geaccrediteerd zijn. 
  • Certificaat MBA Highlights: na het doorlopen van de 5 modules en de presentatie van het groepsproject, ontvang je een certificaat van Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland.
  • Op vrijdagavonden samen uit eten in Antwerpse toprestaurants en catering tijdens de lesdagen op de AMS-campus of in de kantoren van Voka Antwerpen-Waasland. 
  • Waardevolle lesmaterialen die levenslang ter beschikking blijven. 
  • Via de oranje knop op deze pagina stel je je kandidaat voor deze MBA Highlights. Hier vul je al je gegevens in, en je bezorgt ons je cv en motivatiebrief. 
    Dit is nog geen definitieve inschrijving tot deelname. 
  • Een team van Antwerp Management School en onze Kamer buigt zich over je kandidaatstelling.
  • Na goedkeuring finaliseren we je deelname. 

Nood aan meer info of nog vragen bij je kandidaatstelling? Contacteer chloe.verlinden@voka.be

Locaties

De sessies gaan wisselend door bij Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland, beiden in hartje Antwerpen. Meer info volgt. 

Tweedaagse modules

MBA Highlights kiest voor tweedaagse modules voor een intensief leertraject. De twee opleidingsdagen zijn netjes verspreid over het jaar. 

Er is lunch voorzien, op vrijdagavond praten we telkens na tijdens het diner op restaurant. 

De tweedaagses omvatten géén overnachtingen.

 

Tijdsinvestering: 14 dagen

12 lesdagen, 2 halve dagen kick-off en terugkommoment, 1 dag lift-off, en een facultatieve intervisie.

Prijs

11.900 euro voor leden, 14.750 euro voor niet-leden (excl. 21% btw).

Herbekijk de infosessie hier

Partner

Antwerp Management School is een internationaal gerenommeerde business school in het centrum van Antwerpen. AMS is al 60 jaar koploper op het vlak van innovatie, transformatie, ondernemerschap en ecosystemen met aandacht voor mens en maatschappij. Onze slagzin vat samen waar we voor staan: ‘Opening minds to impact the world’. 

Logo AMS

Contactpersoon

Chloe Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Voka (Markgravestraat 12)
AMS (Boogkeers 5)
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €11.900 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €14.750 (excl. 21% btw)

Vanaf 2e deelnemer van hetzelfde bedrijf: 10% korting voor de extra deelnemer(s).
Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk via mba.aw@voka.be. Tot 90 dagen voor de begindatum kan dat kostenloos. Annuleer later? Dan betaal je een deel van de deelnameprijs als vergoeding. De complete voorwaarden lees je hier. Een deelnemer kan zich steeds laten vervangen door iemand anders, mits die aan de voorwaarden van het traject voldoet.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be.
Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: MBA Highlights-traject
Datum inschrijving: 13 maart
Projectbedrag: €11.900 voor leden, €14.750 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 56
Thema: Bedrijfsstrategie

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Contactpersoon

Chloe Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Voka (Markgravestraat 12)
AMS (Boogkeers 5)
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €11.900 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €14.750 (excl. 21% btw)

Vanaf 2e deelnemer van hetzelfde bedrijf: 10% korting voor de extra deelnemer(s).
Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Annuleren
Annuleren kan enkel schriftelijk via mba.aw@voka.be. Tot 90 dagen voor de begindatum kan dat kostenloos. Annuleer later? Dan betaal je een deel van de deelnameprijs als vergoeding. De complete voorwaarden lees je hier. Een deelnemer kan zich steeds laten vervangen door iemand anders, mits die aan de voorwaarden van het traject voldoet.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be.
Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: MBA Highlights-traject
Datum inschrijving: 13 maart
Projectbedrag: €11.900 voor leden, €14.750 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 56
Thema: Bedrijfsstrategie

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Customer Collective
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
ING
Mensura
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo