Overslaan en naar de inhoud gaan
  • MBA Highlights powered by Antwerp Management School
Voka Traject

MBA Highlights powered by Antwerp Management School

Transformeer je managementskills met dit MBA-Highlights traject. Vijf modules dompelen je onder in de belangrijkste highlights in business management, dankzij de gecombineerde expertise van Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland. 

Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland slaan in 2025 de handen in elkaar voor een mini-MBA Highlights met maxi-return. Op slechts 12 dagen worden via deze exclusieve formule al je managementskills op scherp gezet, om deze meteen te kunnen toepassen in je onderneming. De essentiële pijlers van business management zitten vervat in 5 uitgepuurde modules, gebracht door professoren en businessexperten van Antwerp Management School.

Hieronder ontdek je het volledige programma. Toch nog vragen? Stel ze aan het MBA Highlights-team tijdens de gratis infosessie op 18 oktober.

Banner: online infosessie 18 oktober met link

 

MBA Highlights

Accelereer je onderneming en word de beste versie van jezelf met een exclusieve opleiding rond strategie, innovatie, leiderschap, finance, HR, marketing. MBA-Highlights combineert academische kennisoverdracht en ervaringsuitwisseling, met als doel jou en jouw bedrijf duurzaam te helpen groeien.  

Programma

Kick-off
24 januari 2025

Kennismaking met de groep en oriëntatie voor het volledige traject.

  • Halve dag
Module 1
21 en 22 februari

Future business 

Wat brengt de toekomst? We werpen een blik op de buitenwereld, kijken naar globale marktdynamieken die jouw onderneming kunnen impacteren en welke rol innovatie daarbij speelt.

  • 2 dagen
Module 2
7 en 8 maart

Strategizing business

Hoe de buitenwereld binnenbrengen in je onderneming? We passen outside-in thinking toe op het vormgeven én implementeren van een duurzame strategie voor groei.  

  • 2 dagen
Module 3
25 en 26 april

Leading business

Wat is een visionair leider? We leren hoe je van manager naar een echte leider kan evolueren: dankzij zelfkennis en zelfinzicht leer je dit toe te passen op team- en organisatieniveau.  

  • 2 dagen
Module 4
9 en 10 mei
5 en 6 september

Managing business 

Hoe je dagelijkse business runnen? We duiken in enkele skills om je onderneming te versterken op het vlak van financiën, processen, hr en sales en marketing.  

  • 2 x 2 dagen
Module 5
3 en 4 oktober

Transforming business 

Hoe zorg je voor een duurzame en toekomstbestendige transformatie van je onderneming? We gaan dieper in op technologie en digitale transformatie, maar ook op duurzaamheid en wat dit betekent voor jouw onderneming. 

  • 2 dagen
Lift off
28 november

Kennisdeling en voorstelling groepsprojecten, gevolgd door een slotreceptie

  • 1 dag
Comeback
Mei 2026

Terugkijken op het groeitraject en vooruitkijken naar uitdagingen, oplossingen en opportuniteiten.

  • Halve dag

Module 1 - Future business

Dag 1: Global dynamics

  • Focus op het begrijpen van disruptieve omgevingsveranderingen:
    • Begrijpen en kunnen inschatten van marktdynamieken
    • Impact van nieuwe technologieën op je onderneming
    • Bespreking van de kernuitdagingen in een snel veranderende wereld
       
  • Van marktdynamiek naar organisatiedynamiek:
    • Hoe ondernemingen meer “future-proof” maken
    • Hoe vernieuwing en business-as-usual balanceren binnen het ondernemen

Dag 2: Innovation (mindset)

Bedrijven worden vandaag meer dan ooit geconfronteerd met innovatie en disruptie in hun industrie door nieuwe baanbrekende bedrijfsmodellen, nieuwe technologieën, maatschappelijke en macro-economische verschuivingen. Vaak een bedreiging, maar tegelijkertijd ook een kans om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. 

  • Concreet kijken hoe je individu, team en onderneming  innovatiever te laten denken en handelen om deze uitdagingen en opportuniteiten aan te pakken
  • Hoe ideeën binnen je onderneming versterken en omzetten in krachtige impactvolle business cases

Experten

fototProf. Dr. Koen Vandenbempt - Gewoon hoogleraar Strategie aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (Universiteit Antwerpen) en de Antwerp Management School. Hij was decaan van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van september 2018 tot september 2024. Koen is ook visiting professor aan het GOA Instituut of Management (India) en James Madison University (USA). Zijn onderzoek situeert zich in het brede domein van strategische veranderingen in organisaties en B2B industriële markten.
fotoProf. Dr. Robin De Cock - Professor in innovatie & ondernemerschap aan de Antwerp Management School en gastprofessor bij ETH Zürich. Voorheen werkte hij bij de innovatie- en ondernemerschapsgroep van de prestigieuze Imperial College Business School in Londen. Robin is de academisch directeur van de Master Sustainable Innovation and Entrepreneurship bij AMS. Zijn onderzoek focust zich op corporate en technologisch ondernemerschap. 

 

Module 2 - Strategizing business

Dag 1: Strategy development  

  • Fundamenten van strategie: ontwikkelen van een “outside-in view”
  • Opbouw van een strategische visie op organisatieontwikkeling
  • Focus op je eigen rol in de strategie van de onderneming
  • Workshop: Hoe je markt -en klantengerichtheid verhogen

Dag 2: Strategy implementation  

  • Methoden en processen voor het managen van strategische prestaties:
    • Alle managers en medewerkers motiveren om maximaal bij te dragen aan de implementatie van je bedrijfsstrategie
    • Strategische afstemming in je onderneming maximaliseren
    • Bedrijfsprestaties voortdurend verbeteren in een complexe en steeds veranderende omgeving
  • Begrijpen hoe een inspirerende visie te ontwikkelen:
    • Duidelijke prestatiedoelen vaststellen
    • Optimale strategieën ontwikkelen
    • De organisatiestructuur aan de strategie aanpassen
    • De strategie kunnen vertalen in adequate prestatie-indicatoren
    • De prestaties monitoren en de strategie organiseren als een continu proces 

Experten

fototProf. Dr. Koen Vandenbempt - Gewoon hoogleraar Strategie aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie (Universiteit Antwerpen) en de Antwerp Management School. Hij was decaan van de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van september 2018 tot september 2024. Koen is ook visiting professor aan het GOA Instituut of Management (India) en James Madison University (USA). Zijn onderzoek situeert zich in het brede domein van strategische veranderingen in organisaties en B2B industriële markten.
fotoProf. Geert Scheipers - Professor aan de Antwerp Management School en partner bij delaware. Voor AMS is hij academisch directeur voor Business Strategy & Leadership en voor de masterclass in de zorg en vele andere open inschrijvings- en bedrijfsspecifieke opleidingen. Als core faculty doceert hij al 15 jaar in het executive MBA-programma. Zijn expertisegebieden zijn: strategie, management control, performance management, customer analytics, risicomanagement en digitale transformatie. 

Module 3 - Leading business

Dag 1: Self-leadership  

De basisprincipes van zelfleiderschap en fundamentele kennis over je persoonlijkheid en cognitieve stijl in relatie tot leiderschap. Focus, emotionele zelfregulatie en aanpassingsvermogen zijn de basis voor het leiden van anderen,en om gewenst gedrag voor anderen te modelleren.

  • Zelfleiderschap-paradoxen en de kenmerkende cognitieve en sociale stijlen (zoals benaderings- en vermijdingsoriëntatie, denken en voelen, waarnemen en intuïtie, …) met als doel het verhogen van het zelfbewustzijn  
  • Begrip van anderen, met cognitieve en sociale biases en situationeel leiderschap, en hoe cognitieve stijlen vertalen in motivatie van/naar anderen

Dag 2: Paradoxes of leadership  

Wat maakt het verschil tussen een goede manager en een leider? Meer specifiek de noodzaak om verschillende leiderschapsparadoxen in evenwicht te brengen om de steeds complexere omgeving aan te pakken en adaptieve, performante organisaties op te bouwen:

  • Situationeel leiderschap en feedback: introductie van het model van situationeel leiderschap, de vier soorten feedback en hoe dit toe te passen (stellen van doelen, het geven van feedback, coaching en feedforward)
  • Paradoxen van leiderschap: leiderschapsparadoxen en gelinkte paradoxale gedragingen, en de onderliggende cognitieve en emotionele regulatie die nodig is om de paradoxen te balanceren
  • Navigeren door de paradoxen van leiderschap: verschillende antecedenten van leiderschapsparadoxen, zoals cognitieve en emotionele regulatie, en a.d.h.v. use cases leiderschapseffectiviteit leren vergroten 

Expert

fotoProf. Dr. Steven Poelmans - Professor of Leadership and Organizational Neuroscience aan de Antwerp Management School (AMS). Hij is de oprichter en ontwikkelaar van het NeuroTrainingLab™, een neurowetenschappelijke methode voor leiderschapsontwikkeling die gebruikmaakt van competentiebeoordeling en neurofysiologische indicatoren. Hij is een pionier in onderzoek, met een drang naar ondernemerschap, een multiculturele mindset en een passie voor lesgeven en het ontwikkelen van mensen. Hij heeft meer dan twintig jaar leservaring aan zeven verschillende business schools op drie continenten.  

Module 4 - Managing business 

Deel 1 – dag 1: Managing finance  

Investeringsbeslissingen nemen is een van de belangrijkste taken van je onderneming. Met haar investeringen legt je onderneming immers de basis voor haar toekomstige ontwikkeling en winstgevendheid.  

Hoe voer je een degelijk investeringsbeleid en hoe beoordeel je elk investeringsproject consistent?

  • De voornaamste basisprincipes bij de bepaling van de toekomstige kasstromen van een investeringsproject  
  • De verschillende methoden van investeringsselectie (de terugverdientijd, de net-presentvalue methode en het interne rendement)
  • Het belang van het behalen van een positieve NPV aan bod  
  • Wat is het begrip “kapitaalkost”?

Deze onderdelen van investeringsbeleid worden concreet geïllustreerd aan de hand van een geïntegreerde casestudy.  

Deel 1 – dag 2: Managing projects & processes  

Hoe ga je om met bestuurlijke complexiteit? Hoe organiseer je procesmanagement in onze digitale samenleving?  

Je leert project- en procesmanagementvaardigheden aan de hand van een sterke mix van academische concepten, methoden en praktische tools en met cases, oefeningen, voorbeelden en best practices:

  • De samenhang tussen projectmanagement en procesmanagement
  • De relaties vanuit procesmanagement naar methoden voor kwaliteitszorg, LEAN, BPMN en andere methoden
  • Inschatten van de mogelijkheden van procesmanagement en deze globaal toepassen
  • Begrip van de uitdagingen van de digitalisering van processen en hoe dit te managen

Deel 2 – dag 1: Managing HR

Tijdens deze dag gaan we samen door een denkproces, en komen we in dialoog tot antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke maatschappelijke evoluties hebben impact op de manier waarop we vandaag en in de toekomst samenwerken? En wat betekent dat voor leidinggevenden? En voor medewerkers?  
  • Hoe werken we in ons bedrijf met mensen samen? Wat is onze visie op leiderschap? Hoe doen we het vandaag en waar willen we naartoe?
  • Verwachten jongeren iets anders van hun werk?  
  • Mogen we nog eisen stellen aan medewerkers? Of zijn we dan een toxisch bedrijf?  En wat moeten we doen om een aantrekkelijke werkgever te blijven?
  • Hoe kunnen we streng selecteren op een krappe arbeidsmarkt?
  • Hoe combineren we de verwachtingen van de bedrijfsleiding met de toenemende wensen van medewerkers? Hoe maken we peoplemanagement duurzaam?  

Deel 2 – dag 2: Managing sales & marketing  

Hier leer je verder te gaan dan prijsconcurrentie en leer je hoe je de unieke waarde van je producten of diensten kan benadrukken en verkopen, dankzij praktische kaders, strategische inzichten en voorbeelden uit de praktijk:

  • Beheers de kunst van waardepropositie: hoe overtuigende waardeproposities opstellen en communiceren  
  • Positioneer je aanbod strategisch: hoe jouw onderneming of product in de markt positioneren om op te vallen tussen concurrenten en aantrekkelijk te zijn voor je doelgroep
  • Communiceer waarde in elke fase: ontdek strategieën om je waardepropositie effectief te communiceren tijdens de bewustwordings-, overwegings- en conversiefases van de sales funnel
  • Zet strategische marketingcampagnes op: inzicht in het plannen en uitvoeren van marketingcampagnes die je waardepropositie promoten in elke fase van de funnel

 

Experten

fotoProf. Benny Podevyn - Academisch Directeur en Associate Professor of Finance aan de Antwerp Management School. De belangrijkste vakgebieden van zijn onderwijservaring en adviesinteresses omvatten financiële strategieën, bedrijfsinvesteringsbeslissingen, value based management tools, bedrijfswaardering en financiële prestatiemeting. Naast zijn docentschap aan de Antwerp Management School, biedt hij managementadvies en executive workshops aan voor toonaangevende internationale bedrijven.
fotoProf. Dr. Hans Mulder - Managing director van Venture Informatisering Adviesgroep N.V. (VIAgroep), professor aan de Universiteit van Antwerpen , Antwerp Management School en de Nederlandse Politieacademie. Hij is als IT-expert veelvuldig betrokken bij geschillenbeslechting op het gebied van IT en verzorgt hij arbitrage, mediation, bindende adviezen en deskundigenberichten. Waar nodig fungeert hij ook als deskundige ten behoeve van rechtbanken. 
fotoProf. Dr. Lou Van Beirendonck - Hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen Management School. Hij is naast docent ook Academic Director van de Executive Master In Public Governance & Leadership en van de Executive Masterclass in Human Resource Management. Lou Van Beirendonck is naast academicus vooral een man van de praktijk. Als jonge ondernemer startte hij 36 jaar geleden met Quintessence, een adviesbureau gespecialiseerd in competentie- en talentmanagement. 
fotoProf. Dr. Régis Lemmens - Professor Sales en Marketing aan de Antwerp Management School (BE), de Solvay Business School (BE), de Tias Business School (NL) en Cranfield University (VK). Hij is ook een salesstrategieconsultant en werkt samen met organisaties zoals BNP Paribas Fortis, Bekaert, AG Insurance, Barco, Pfizer en Tessenderlo Chemie Group. Régis gelooft dat de rol van verkopers is om waarde samen met hun klanten te co-creëren in plaats van waarde aan hun klanten te verkopen.

Module 5 - Transforming business

Dag 1: Digital transformation  

Effectieve digitale transformatie gaat verder dan het aannemen van nieuwe technologieën:

  • Hoe uitgebreide bedrijfsveranderingen orkestreren om digitale mogelijkheden te benutten en tastbare resultaten te behalen
  • Paden voor succesvolle digitale transformatie en de essentiële organisatorische veranderingen die nodig zijn
  • Diagnosticeren en ontwerpen van passende governance- en operationele modellen rond digitale technologie om de integratie tussen bedrijfs- en digitale technologie strategieën en operaties te waarborgen en uiteindelijk bedrijfswaarde te realiseren door technologie-investeringen

Dag 2: Sustainable transformation  

Deze laatste dag voorziet een terugblik op het geheel, met de focus op waarom strategische duurzaamheid essentieel is voor organisaties.

  • Het principe van dubbele materialiteit (impactmaterialiteit & financiële materialiteit) in lijn met globale trends en uitdagingen
  • Het belang van stakeholderengagement en duidelijk gedefinieerde ambities in de strategie, met voorbeelden van organisaties die al een verschil maken op het gebied van duurzaamheid
  • Introductie tot systeemdenken als een benadering voor het aanpakken van complexe maatschappelijke uitdagingen, en beter inzicht krijgen in de onderlinge verbanden en dynamieken binnen je onderneming en de bredere maatschappij
  • Effectieve interne en externe communicatie over duurzaamheid, met tips en tricks om een duurzaamheidscultuur binnen de  eigen onderneming te creëren 

 

Experten

fotoProf. Dr. Steven De Haes - Decaan van Antwerp Management School en professor in Digitale Strategie & Governance aan Antwerp Management School en de Universiteit Antwerpen. Hij is actief betrokken bij onderwijs en toegepast onderzoek op de gebieden van Digitale Technologie Governance & Management, Digitale Technologie Strategie & Alignering, Digitale Technologie Waarde & Prestatiemanagement, Digitale Technologie Assurance & Audit en Digitale Technologie Risico & Veiligheid. 
fotoProf. Dr. Jan Beyne - Duurzaamheidsexpert met een unieke combinatie van academische kennis en uitgebreide praktijkervaring. Als specialist en trainer op het gebied van duurzaamheidsintegratie, change management, communicatie en regeneratieve bedrijfsmodellen, heeft Jan zich gepositioneerd als een autoriteit binnen zijn vakgebied. Sinds 2018 is Jan verbonden aan het Sustainable Transformation Competence Center van Antwerp Management School.

Tijdens de looptijd van de MBA Highlights werk je met collega-deelnemers aan een groepsproject. Daarin zet je je aangeleerde skills om in een sterk eindwerk.

De inhoud en praktische opmaak worden verder toegelicht bij aanvang van het traject.

Op 28 november, tijdens de afsluitende lift-off-sessie, presenteer je aan de groep. 

Praktisch

Tot wie richt deze MBA Highlights zich?

  • Ondernemers van (middel)grote kmo's die hun onderneming willen laten groeien
  • Leidinggevenden/managers met ervaring, die doorgroeien naar een top-level managementfunctie
  • Minstens 5 jaar werkervaring of een bachelordiploma
  • Je engageert je voor de opleidingsdagen en het groepsproject

Wat haal je eruit?

  • De essentie van een MBA in 12 dagen. Met een minimale tijdsinvestering, haal je maximale return.
  • Je krijgt persoonlijke begeleiding en intervisie, voor persoonlijke groei
  • Versteviging van je netwerk: samen met een exclusieve groep van minstens 14 andere peers doorloop je een intensief managementtraject en ontmoet je leading voices uit de bedrijfs- en academische wereld voor een verder groeiend netwerk 
  • Unieke modules op maat: speciaal ontwikkeld voor ondernemers en met unieke expertise uit het brede Antwerpse ecosysteem
  • Expertise van aan de bron: Een traject van Voka Antwerpen-Waasland, het sterkste ondernemersnetwerk van de regio, en Antwerp Management School de nummer 1 eMBA in België en Benelux en deel van de 1% internationale business schools dat triple crown geaccrediteerd is. 
  • Certificaat MBA Highlights: na het doorlopen van de 5 modules en de presentatie van het groepsproject, ontvang je een certificaat van Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland
  • Op vrijdagavonden samen uit eten in enkele van de meest vooraanstaande restaurants van Antwerpen, culinair centrum van België
  • Catering doorheen de dagen op de AMS campus of bij Voka Antwerpen-Waasland, beiden in het hartje van Antwerpen 
  • Waardevolle lesmaterialen die levenslang ter beschikking blijven
  • Via de oranje knop op deze pagina stel je je kandidaat voor deze MBA Highlights. Hier vul je al je gegevens in, en je bezorgt ons je cv en motivatiebrief. 
    Dit is nog geen definitieve inschrijving tot deelname. 
  • Een team van Antwerp Management School en onze Kamer buigt zich over je kandidaatstelling.
  • Na goedkeuring finaliseren we je deelname. 
  • In januari gaan we met een groep van minimaal 15 en maximaal 35 high potentials en zaakvoerders van start. 

Nood aan meer info of nog vragen bij je kandidaatstelling? Contacteer chloe.verlinden@voka.be

Locaties

De sessies gaan wisselend door bij Antwerp Management School en Voka Antwerpen-Waasland, beiden in hartje Antwerpen. Meer info volgt. 

Tweedaagse modules

MBA Highlights kiest voor tweedaagse modules voor een intensief leertraject. De twee opleidingsdagen zijn netjes verspreid over het jaar. 

Er is telkens lunch voorzien, op vrijdagavond praten we telkens na tijdens het diner op restaurant. 

De tweedaagses omvatten géén overnachtingen. Wil je toch overnachten? Dan kan je via deze link een overnachting boeken. 

 

Tijdsinvestering: 14 dagen

12 lesdagen, 2 halve dagen kick-off en terugkommoment, 1 dag lift-off, en een facultatieve intervisie.

Prijs

11.900 euro voor leden, 14.750 euro voor niet-leden (excl. 21% btw).

Partner

Antwerp Management School is een internationaal gerenommeerde business school in het centrum van Antwerpen. AMS is al 60 jaar koploper op het vlak van innovatie, transformatie, ondernemerschap en ecosystemen met aandacht voor mens en maatschappij. Onze slagzin vat samen waar we voor staan: ‘Opening minds to impact the world’. 

Logo AMS

Contactpersoon

Chloe Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Voka Antwerpen / Antwerp Management School
in het hart van bruisend Antwerpen
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €11.900 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €14.750 (excl. 21% btw)

Vanaf 2e deelnemer van hetzelfde bedrijf: 10% korting voor de extra deelnemer(s).
Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be.
Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: MBA-highlights traject
Datum inschrijving: 24 januari 2024
Projectbedrag: €11.900 voor leden, €14.750 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 56
Thema: Bedrijfsstrategie

Banner belgian coast hotels oktober

Contactpersoon

Chloe Verlinden

Coördinator opleidingen en lerende netwerken

Adres

Voka Antwerpen / Antwerp Management School
in het hart van bruisend Antwerpen
2000 Antwerpen

Wanneer

Prijs

Leden: €11.900 (excl. 21% btw)
Niet-leden: €14.750 (excl. 21% btw)

Vanaf 2e deelnemer van hetzelfde bedrijf: 10% korting voor de extra deelnemer(s).
Meteen profiteren van ledentarief? Vraag hier je offerte voor lidmaatschap aan.
Kmo-portefeuille van toepassing, zie voorwaarden.

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Kmo-portefeuille
Recupereer een deel van je opleidingskosten via de kmo-portefeuille. De aanvraag moet ten laatste twee weken na de start van de opleiding gebeuren op www.kmo-portefeuille.be.
Indien je beroep doet op de kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.
Benodigde informatie kmo-portefeuille
Het registratienummer van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: DV.O104083.
Type dienstverlening: MBA-highlights traject
Datum inschrijving: 24 januari 2024
Projectbedrag: €11.900 voor leden, €14.750 voor niet-leden
Aantal opleidingsuren: 56
Thema: Bedrijfsstrategie

Banner belgian coast hotels oktober